Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tatra detailně ukázala své nové hasičské speciály. Jeden z nich je pořádné monstrum
29.8.2018 | Mirek Mazal
Největší přehlídka hasičského vybavení v České republice odhalila, jaké novinky panují mezi automobilovým vybavením hasičské sboru. Svoji nemalou roli hraje automobilka Tatra.
Pátý ročník největšího setkání hasičů a hasičské techniky nazvaný příznačně Pyrocar i letos ukázal nové produkty pomáhající při práci záchranných složek. Tentokrát se na něm předvedlo 352 požárních vozů z celé České republiky, Slovenska a Polska, což je v historii této akce absolutní rekord. Návštěvníky čekala prezentace výzbroje, výstroje a k tomu zásahové automobily, mezi nimiž měly své místo i nové Tatry.
Jde pochopitelně o upravené nákladní vozy, v posledních dekádách pod hlavičkou této značky jiné ani nevznikají. Pro značku jde o tradiční oblast působnosti, však kdo by někdy v životě nespatřil alespoň jednu hasičskou Tatru. Továrnu firmy zaměstnává produkce podobných speciálů z 10 až 15 procent, takže nejde o nic zanedbatelného. A na Pyrocar 2018 do detailu ukázala, co je pro letošní rok nového.
Tatra Terra
Pro fanoušky Kopřivnické automobilky byla na tomto místě vůbec poprvé představen model Tatra Terra, který navazuje na řadu T 815, T 815-2 a TERRN01. Novinka pokračuje v tradičním stylu, kdy se konstruktéři snažili vyrobit spolehlivé a snadno ovladatelné auto. Záchranáři mohou využít zvětšené kabiny a nového uspořádání odkládacích schránek. Skelet interiéru s lepeným čelním sklem a zavěšenými dveřmi s omezovači odpovídá mezinárodním standardům, plní normu EHK 29 a bariérovou zkoušku na přední sloupky.
Tatra Terra sdílí přístrojovou desku s modelem Force, což se projevuje na panelu klimatizace nebo sdruženými přístroji pod volantem. Řidič bude mít na starost vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 325 kW (442 koní) spojený s automatickou převodovkou Allison. V nabídce bude i mechanická čtnáctistupňová skříň s manuálním nebo elektronickým řazením. Retardér je součást příplatkové výbavy.
Představené hasičské vozidlo by mělo bez větších úprav zvládnout překonat brod do výše 1 200 milimetrů. Na místo zásahu doveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Tatra Force s novou kabinou
Největší setkání požárních automobilů nabídlo také první pohled na novou kabinu zásahového vozu Tatra Force. Tato jinak tři roky stará řada ukázala radikální úpravu tvaru střechy, který by měl mít pozitivní vliv na jízdu. Změny se týkají konstrukce horního dílu nad posádkou a boků. Viditelné úpravy jsou reakcí na požadavky lepší průjezdnosti a prostornějšího interiéru pro zasahující hasiče.
Technici zvětšili užitný prostor cestujících pomocí úprav uložení hnacího mechanismu, konkrétně se směrem vzad posunul motor a následoval posun také mezinápravového diferenciálu. Modifikace nyní umožňují vyrobit Force s manuální nebo automatickou převodovkou. Veškeré informace o vozidle vidí strojník na sdruženém přístroji před sebou na palubní desce, kde se ovládají také nově dodávaná hlavní i mlhová LED světla se zabudovaným integrovaným denním svícením.
Model Force (stejně jako Terra) používají podvozek vlastní konstrukce s pneumatickým odpružením všech náprav doplněný o kotoučové brzdy všech kol. Oba stroje využívají stejný motor, který může být nahrazen kapalinou chlazeným agregátem v určitých geografických oblastech. Princip ovládání a přístroje jsou stejné pro Force i Terru, aby si posádky osvojily ovládání dle stejného principu.
Tatra Tigon
V Kopřivnici spojili síly s jedním z největších výrobců hasičských zařízení na světě, skupinou Rosenbauer, čím vznikla Tatra Tigon. A právě ona byla největším monstrem celé přehlídky. Verze určená do těžkého terénu by si měla pomocí čtyřnápravové koncepce na vzduchovém podvozku poradit s nástrahami nezpevněných cest všeho druhu. K dispozici budou i typy s pěticí náprav, které se neztratí ani v průmyslových provozech, jako jsou doly nebo rafinerie.
Čtyřnápravový Tigon je obr připravený hasit kdekoliv, ohromí rozvorem 4 490 milimetrů a samozřejmě vnějšími rozměry. Na délku měří 12 285 milimetrů, celková šířka činí 2 900 milimetrů a celková výška je 3 700 milimetrů. Technická hmotnost odpovídá 43 tunám. Tak rozměrný kolos uveze pět hasičů, 9 000 litrů vody a 3 500 litrů pěnidla.
Zdatného bojovníka s plameny do terénu žene šestiválec Volvo o objemu přes šestnáct litrů s maximálním výkonem 515 kW (700 koní). Prostřednictvím převodovky Allison a přídavné sestupné převodovky kopřivnické výroby může zvláštní hasící mastodont jet maximální rychlostí 120 km/h. Nejlépe se cítí mimo běžné komunikace v průmyslových aglomeracích, kde běžné modely hasičských aut nestíhají efektivně zasahovat.
Zdroje: Tatra, Pozary.cz
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 3 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz