Tento německý vynález prý učiní přítrž výměnám oleje v motorech aut

6.6.2017 | Marek Bednář | 21 příspěvků

Tahle zázračná krabička prý dokáže prodloužit životnost oleje až na 200 tisíc kilometrů. Může skutečně udělat z výměn oleje kapitolu učebnic dějepisu?

Pravidelné a včasné výměny oleje jsou jedním ze základních bodů údržby auta a měl by na ně myslet opravdu úplně každý. Aspoň do té míry, že občas poprosí v autech zběhlejšího kamaráda o radu nebo o pomoc. Výměna oleje pak znamená starý olej vypustit, vyměnit olejový filtr a do motoru nalít správné množství čerstvého oleje.

To znamená několik věcí. Předně musíte nový olej a filtr koupit, což je většinou otázka několika tisíc korun podle toho, jaký olej používáte a jaké potřebujete množství. Co je možná důležitější, je, že se starý olej musí zlikvidovat - je to nebezpečný odpad, nelze ho jen tak vyhodit do popelnice.

Každoročně se takhle musí vyrobit a zlikvidovat jen v Německu údajně 200 milionů litrů motorového oleje. Říká to firma RobinOne, která nabízí lepší, ekologičtější a levnější možnost - zařízení, které olej filtruje a čistí, takže je možné jej dále používat bez výměny. Znovu a znovu až po 200 tisíc kilometrů.

Pokud máte své auto rádi, pravděpodobně na to třeštíte oči úplně stejně jako my. Článek o tom, jak někdo nevyměnil olej po 134 tisíc km, je víc než dva roky starý, ale pořád opravdu děsivý. A že by tady měla jedna olejová náplň vydržet ještě skoro jednou tolik? To je opravdu podivné a trochu to smrdí levotou. Nebo špatným vtipem.

Není to nicméně tak jednoduché. Princip funkce RobinOne je ten, že prožene olej přes speciální filtr, který ho zbaví kontaminace a nečistot; vyčistí ho podobně, jako to v nemocnici dělá dialýza s krví. Pokud jezdíte po městě, interval je prý do 10 tisíc kilometrů, pokud jezdíte dlouhé trasy, interval je do 20 tisíc km.

Pracuje tak, že ho připojíte na baterii, aby měl proud, do trubičky pro měrku oleje vsunete červenou sací hadičku a do víčka dolévání oleje vsunete zelenou výstupní hadičku. Pak přístroj zapnete a počkáte, dokud přístroj všechen olej nepročistí. U čtyřválce to má trvat asi 15 minut, bude jistě záviset na množství oleje.

Onen zázračný filtr v přístroji RobinOne má vydržet 20 použití a můžete jím filtrovat jakýkoliv motorový olej. Ovšem pokud vyčistíte 5W-30 v benzínovém motoru, pochopitelně nemůžete stejný filtr použít na 10W-60 u jiného motoru či dokonce pro nějaký olej v dieselu. Pokud byste RobinOne používali u více aut, která používají různé oleje, musíte mít na každé auto jiný filtr.

S touhle filtrací oleje ovšem je několik problémů. Prvním je, že při každé výměně oleje se musí měnit i olejový filtr, a to se při filtraci podle návodu k obsluze (na videu níže) neděje. RobinOne doporučuje výměnu olejového filtru každých 60 tisíc km, ale to je podle nás málo - olejové filtry jsou stavěné na to, aby fungovaly 10, 15, 20 tisíc km, ne trojnásobek. Můžete tedy mít vyčištěný olej, ale stále ho budete prohánět přes použitý olejový filtr.

Tenhle problém lze eliminovat tak, že vyměníte i olejový filtr při každé filtraci. Prostě standardním způsobem vypustíte starý olej, ovšem do pečlivě vyčištěného lavoru, odšroubujete filtr, nainstalujete nový a pak budete s filtrací starého oleje postupovat stejně jako podle návodu, jen sací hadičku umístíte do lavoru, ne do měrky.

Druhý zádrhel, který spatřujeme, je v aditivech přidaných do oleje. Ta vydrží jen nějakou omezenou dobu a opět jsou navržena s tím, že olej bude v autě do nějakých 20, v krajním případě 30 tisíc kilometrů. Filtrace RobinOne je podle našeho soudu nemůže umět obnovit a do motoru vám tedy napustí olej sice do nějaké míry vyčištěný, ale pořád třeba rok starý, nikoliv čerstvý. Web RobinOne aditiva vůbec nezmiňuje, takže v tomto bodě je jeden velký otazník.

Kromě ekologie je jednou z deviz RobinOne prý také finanční úspora, takže se pojďme podívat na náklady. Maloobchodní cena přístroje s jedním filtrem má být 299 dolarů, tedy téměř přesně 7 tisíc korun. To je zhruba 5 - 7 klasických výměn oleje, podle toho, kolik u vás stojí. Pokud si ovšem přístroj předobjednáte v rámci crowdfundingové kampaně na Indiegogo - vynálezci shánějí peníze na start sériové výroby -, dostanete ho za 150 dolarů, tedy 3 500 korun. Nový filtr do přístroje stojí prý 40 dolarů, tj. 936 korun.

Protože si tenhle přístroj můžete nechat mnohem déle než jedno auto, může se vyplatit. Zejména, máte-li v rodině víc aut, sekačku na trávu, motorku a kdovíco ještě - RobinOne můžete použít pro jakýkoliv čtyřtaktní spalovací motor. Peníze při výměnách oleje tedy v dlouhodobějším horizontu jistě ušetříte, ovšem nakolik se to bude líbit motorům, je druhá otázka. Aby to pak neskončilo tak, že všechny ušetřené a spoustu dalších peněz bude stát třeba oprava turba. Nevíme, jak vy, ale my asi radši zůstaneme u poctivých výměn oleje...

Tento německý vynález prý učiní přítrž výměnám oleje v motorech aut - 1 - robinone cistic oleje video 01Tento německý vynález prý učiní přítrž výměnám oleje v motorech aut - 2 - robinone cistic oleje video 02Tento německý vynález prý učiní přítrž výměnám oleje v motorech aut - 3 - robinone cistic oleje video 03Tento německý vynález prý učiní přítrž výměnám oleje v motorech aut - 4 - robinone cistic oleje video 04Tento německý vynález prý učiní přítrž výměnám oleje v motorech aut - 5 - robinone cistic oleje video 05Tento německý vynález prý učiní přítrž výměnám oleje v motorech aut - 6 - robinone cistic oleje video 06Tento německý vynález prý učiní přítrž výměnám oleje v motorech aut - 7 - robinone cistic oleje video 07
Snadno, rychle a levně obnovit olej v motoru? Nevěříme, že vyčištěný olej bude mít stejné vlastnosti jako nový. A kde je výměna filtru?

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama