Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla jde zas proti proudu, servisně vrací své zákazníky do časů starých škodovek
24.5.2019 | Petr Prokopec
Automobilky se v posledních letech tváří, že nejlepší je, když si lidé na svých autech nebudou opravovat vůbec nic. Tesla je očividně jiného názoru, její nový manuál toho budiž důkazem.
Pokud patříte mezi dříve narozené, pak nejspíše pamatujete na dobu, kdy většina z nás vozila v prostoru za zadními sedadly Škody 120 a spol. krabici s různými šroubky, matičkami a dalšími komponenty, klidně i celým alternátorem, rozdělovačem nebo karburátorem. Za pomoci kladiva, šroubováku a kombinaček pak nebyl problém opravit pomalu kdykoliv a cokoliv. To vše se ale změnilo ve chvíli, kdy auta začala být prošpikovaná elektronickými systémy, s nimiž si často lámou hlavu i specialisté. V případě problému tak momentálně všichni spíše než po nářadí saháme po mobilním telefonu s číslem nejbližšího autoservisu.
Tesla však znovu hodlá dokázat, že kráčí proti proudu. Kalifornská automobilka totiž pouhé dva měsíce poté, co zrušila pravidelné servisní prohlídky svých aut s tím, že nejsou potřeba, přichází s novou uživatelskou příručkou pro majitele Modelu 3. A ta do značné míry připomíná knihy, se kterým jsme měli co do činění před několika dekádami. Ani jedna činnost samozřejmě nevyžaduje doktorát z raketových věd a ještě v době oněch škodovek by se takovému postupu nikdo nedivil. U Tesly prosazující modernizaci za každou cenu je však překvapivý, neboť konkurence jde přesně opačným směrem.
Abychom ale nemluvili jen obecně, můžeme dodat, že příručka se týká kupříkladu instalace předního držáku registrační značky. Ta totiž není ve všech Státech povinná, Tesla tak sériově zákazníkům montuje pouze držák zadní. Servis nemusíte obtěžovat ani v případě, že je potřeba třeba doplnit kapalinu ostřikovačů čelního okna nebo instalovat či naopak sejmout aerodynamické kryty litých kol.
To jsou banality, zajímavější je, že Tesla nechá zákazníky provádět i poněkud složitější operace, jako je třeba výměna filtru kabiny, a to přesto, že přitom hrozí poranění a dokonce i smrt, pokud budou odhalené či poškozené kabely palubního systému. Stejně tak zaskočí možnost domácí kalibrace otevírání elektricky ovládaných oken a další už relativně složité servisní úkony.
Snad ještě překvapivější je ale skutečnost, že pro Teslu je tento stav není konečnou, ale jen prvním krokem k ještě odvážnějšímu cíli. Tím má být možnost samoopravy prakticky celého vozu, tedy i elektrického pohonného ústrojí. Z toho důvodu ostatně automobilka již loni pustila online katalog veškerých náhradních dílů pro všechny své modely. Zdá se tedy, že staré pořádky zmiňované v úvodu jsou zpět, jen u toho nebude Škoda se svým archaickým pohonným ústrojím, nýbrž moderní Tesla, jejíhož ústrojí se bojí i požárníci. Některým z nás možnost domácích oprav u moderních aut chybí, takže nepochybujeme o tom, že se najdou tací, kteří právě takový přístup ocení.









Tesla přišla s uživatelskou příručkou, díky které si Model 3 můžete do značné míry opravit sami. Možnosti domácích oprav se tak vrací na scénu z oho nejméně pravděpodobného směru
Zdroje: Tesla, CNBC
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
