Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S: baterie lze vyměnit za 90 s, vyjde to 2x dráž než doplnění benzinu
21.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká značka se snaží vyřešit problém krátkého dojezdu sítí stanic pro výměnu akumulátorů, kde budou sloužit roboti. Má to však několik „ale“.
Kdybychom nedokázali číst mezi řádky, zřejmě bychom včerejší prohlášení šéfa automobilky Tesla považovali za průlom v dějinách elektromobilizace. Elon Musk totiž řekl, že u Modelu S (a všech dalších vozů, jež značka v budoucnu vyprodukuje) bude možné vyměnit akumulátory za pouhých 90 sekund. Tedy za kratší čas, než je potřeba k natankování běžného automobilu poháněného benzinovým motorem nebo turbodieselem.
Výměna přitom bude fungovat na principu mechanické ruky, která po vašem zastavení u příslušné stanice (Tesla aktuálně začala budovat síť, přičemž výstavba jednoho zařízení vyjde na půl milionu dolarů/10 milionů korun) vytáhne z vozu akumulátory prázdné a na jejich místo dosadí plné. Při celé operaci vůbec nebude nutné vystupovat z vozu, a to ani kvůli placení, neboť automobilka na základě dříve odevzdaných cenu výměny strhne z účtu majitele auta. Tím se ale dostáváme k horším zprávám.
Výměna akumulátorů pochopitelně nebude zadarmo, stát bude mezi 60 až 80 dolary (1 200 až 1 600 Kč), zřejmě podle kapacity akumulátorů. Vezmeme-li, že 80 USD dáte za takové „dotankování” nejvyššího modelu s kapacitou 85 kWh elektrické energie, která po započtení rozdílné efektivity spalovacího a elektrického motoru představuje ekvivalent asi 35 litrů benzinu, pak takový virtuální litr vyjde na více než 45 Kč. To by bylo hodně i u nás, v Americe se ale aktuálně cena galonu paliva pohybuje okolo 3,6 dolaru (cca 19 Kč/litr), a tak je rázem elektromobilta poněkud dražší. Situaci může zlepší rekuperace kinetické energie samotného Model S, ta ale v případě rozumné, úsporné jízdy ale bude minimální a rozhodně nepřinese úsporu více než poloviny energie vložené do pohybu vozu.
Jak je možné, že je tohle dotankování o tolik dražší, když samotná elektřina dražší není? Pravděpodobně, jakkoli nepředpokládáme, že by si Tesla podle svých nejlepších zvyklostí všechno zaplatila sama, musí i zákazníci umořovat investici do vývoje a výstavby sítě takových výměnných stanic. A ty, jak víme, nejsou zadarmo, přičemž pár tisíců zákazníků automobilky je asi zásadním způsobem nevytíží.
Tím nicméně úskalí tohoto řešení nekončí. Abyste neplatili nic dalšího, pro svou původní baterii se budete muset zastavit při zpáteční cestě, jinak vám Tesla naúčtuje cenový rozdíl mezi vaší starší a novější, která byla na stanici vyměněna. Pochopitelně kvůli míře opotřebení, odpovídající rozdílné zbývající délky záruky (8 let) a dalším pochopitelným faktorům. To mohou být při cenách li-ion akumulátorů, které automobilka používá, také nemalé peníze a případná cesta zpět ke stanici další zbytečná investice.
Ač tedy snahy značky Tesla můžeme kvitovat, je zřejmé, že samotný provoz na dlouhé vzdálenosti vyjde o poznání dráže než u automobilů s běžným spalovacím motorem. Své cesty navíc budete muset pečlivě plánovat, jinak budete platit ještě více. Mezi řádky je tedy opravdu třeba číst, zvláště pokud původní zpráva vypadá příliš pozitivně...
Zařízení na výměnu baterií pro Teslu Model S je již aktuálně realitou, první stanice se budují na trase Los Angeles-San Francisko
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz