- -

Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut

Vývoj je fajn, neboť nám přináší stále lepší řešení těch samých věcí, občas ale udělá úkrok stranou. Případ dotykových displejů v interiérech aut je přesně tím případem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut

28.9.2018 | Mirek Mazal

Vývoj je fajn, neboť nám přináší stále lepší řešení těch samých věcí, občas ale udělá úkrok stranou. Případ dotykových displejů v interiérech aut je přesně tím případem.

Lavina displejů citlivých na lidský dotyk se nabourala do všech automobilových segmentů. Absence tlačítek těší oko, zjednodušuje práci designérům a zlevňuje výrobu, ale vzhled je tady v zásadním rozporu s ergonomií. Trefovat se za jízdy na dotykovou obrazovku vyžaduje velkou pozornost od řidiče a tím se zvyšuje riziko nehody. Mazda proto zůstává u otočného ovladače a Ford raději vrátil několik základních tlačítek zpět, stejně jako Honda.

Ani krok zpět ale není tím pravým ořechovým, neboť fyzická tlačítka určená pro ovládání všeho důležitého se do překomplikovaných moderních aut stejně nevejdou. Volen je tedy kompromis, v jehož rámci zůstanou fyzicky ovladatelné nejdůležitější funkce a na dotykových rozhraních zůstane zbytek. Proč ne, finská společnost Canatu nabízí něco lepšího. Její prototypy interiérů příštích aut sbírají už teď ocenění mezi odborníky a je dost pravděpodobné, že o ní bude v budoucnu hodně slyšet i mezi obyčejnými smrtelníky. Firma vyniká v oblasti trojrozměrných technologií dotykových displejů, které dokáží spojit výhody obou výše zmíněných řešení bez podstatných nevýhod.

Aby se řidič mohl věnovat řízení a nemusel přenášet svou pozornost na trefování ikony někde vpravo od zorného pole, spojili se lidé z Canatu s německým Continentalem a společnými silami zdokonalují takzvaný 3D Touch Cockpit. Jde o trojrozměrný displej s dotykovým povrchem zahrnujícím snímače síly stisku a hlavně topografické prvky, které vedou prsty bez nutnosti soustředění zraku na něj. Tento displej navíc poskytuje i haptickou odezvu. Kombinace těchto prvků by měla usnadnit intuitivní volbu funkcí bez očního kontaktu se středovým panelem. Výsledkem prý bude minimální rozptýlení řidiče, který navíc bude moci na jedno místě pomocí průběžně se měnících „virtuálních tlačítek” ovládat prakticky cokoli bez potřeby dotykového displeje jako takového.

Finové tvrdí, že jejich výrobní postup nabízí svobodu v navrhování tvarů, což automobilkám umožní nainstalovat 3D displeje prakticky kamkoli. Projekt 3D Touch Cockpit kombinuje průhledné dotykové senzory, které lze umístit pod obrazovky, nebo pod plastové, skleněné, kožené či textilní povrchy. Canatu říká, že dokáže vytvářet praktické ovládání, stejně jako displeje, které zůstávají skryté, dokud nejsou potřebné.

Vypadá to skutečně jako bezvadné řešení jednoho z největších nesmyslů moderních aut, která vás nutí jezdit po displeji i kvůli zesílení hlasitosti rádia nebo změně teploty klimatizace. S novinkou by zůstaly jen „čisté” interiéry bez potíží s ovládáním výbavových prvků za jízdy. Jsme zvědavi, kdo po této novince sáhne jako první.

Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 1 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 01Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 2 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 02Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 3 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 03Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 4 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 04Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 5 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 05Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 6 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 06Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 7 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 07Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 8 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 08Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 9 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 09Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 10 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 10Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 11 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 11Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 12 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 12Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 13 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 13Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 14 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 14Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 15 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 15Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 16 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 16Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 17 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 17Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 18 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 18Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 19 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 19Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 20 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 20Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 21 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 21Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 22 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 22Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 23 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 23Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 24 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 24Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 25 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 25Tohle by mohlo vyřešit jeden z největších problémů interiérů moderních aut - 26 - Canatu Dotykovy displej 3D s odezvou 26
Canatu s Continentalem umí vyrobit náhradu nešikovných dotykových obrazovek, které výrobci stále častěji používají místo praktických tlačítek. Finsko-německé řešení umí zůstat vizuálně atraktivní a přitom praktické

Zdroj: Canatu

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše