Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku

Tohle je vážně anomálie. Však která z automobilek přichází v roce 2023 s novým dieselem pro Evropu? Kolik z takových motorů má objem skoro 3 litry? A kdo se s tím vůbec ještě chlubí? Obáváme se, že Toyota je v tomto ohledu posledním vojákem v poli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku

5.12.2023 | Petr Miler

Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku

/

Foto: Toyota

Tohle je vážně anomálie. Však která z automobilek přichází v roce 2023 s novým dieselem pro Evropu? Kolik z takových motorů má objem skoro 3 litry? A kdo se s tím vůbec ještě chlubí? Obáváme se, že Toyota je v tomto ohledu posledním vojákem v poli.

Už v útlém dětství jsem začal vnímat, že pokud se vás někdo v nějaké diskuzi snaží umlčet, proti vaší vůli vás z ní vynechat anebo se jiným způsobem snaží o to, abyste nebyli slyšet, je to proto, že mu došly racionální argumenty. Začal tak jednat z pozice síly, často uměle vytvořené autority, aby si prosadil svou „pravdu”, o jejíchž nedostatcích sám dobře ví. Takhle vypadalo mj. komunistické školství a od jisté chvíle jsem věřil, že se s ničím podobným znovu nesetkám.

Je smutné, že v posledních letech zažíváme v principu totéž. Diskuze o některých věcech se z veřejného prostoru vytrácí a to nikoli proto, že by najednou všichni s něčím souhlasili, ale proto, že některým názorům najednou není dovoleno zaznít. Jsou předem rozdělovány na „správné” a „nesprávné”, autoři těch druhých jsou očerňování, ostrakizováni a zesměšňováni ve jménu jakési vyšší pravdy. Je to absurdní, neboť by pro svobodnou společnost nemělo být těžké dojít k závěru, že sice existují věci, které jsou dané (černá barva je černá a 1+1 jsou 2), existuje ale mnohem víc věcí, které dané prostě nejsou, nikdy nebudou a je třeba o nich dokola diskutovat, abychom se dobrali k opravdu nejlepšímu výsledku. Jednou z takových nepochybně je, jaké řešení pohonu aut bude nejlepší za 11 let, to nikdo předem nemůže říci.

Je pro mě jako pro „automobilového člověka” nekonečně smutné, že dogmatický přístup zasáhl i tento obor. Na sklonku roku 2023 se někdo seriózně pokouší vymyslet jediné možné řešení pohonu aut pro rok 2035 a není to ani výsledek nějaké debaty. Ta je znovu vehementně dušena, každý den jsme toho sami svědky. A sami považte, jak absurdní to je - my přece nezapalujeme showroomy Tesly, nepácháme žádnou trestnou činnost, jen vyjadřujeme svůj názor v oblasti, pro kterou jsme byli vzděláni, ve které se většinu života pohybujeme, s níž máme dekády zkušeností. A přesto si mnozí přejí, abychom nebyli, aby to „nebylo vidět”, proč asi? Že by jim znovu došly racionální argumenty?

Ale nechci mluvit o nás. Pod touto dekou se ocitlo celé automobilové prostředí včetně samotných automobilek a jejich technických oddělení. Firmy také vědí, co je správné, obvykle ale drží ústa a ještě více krok. A dělají, co se po nich chce, ne to, k čemu samy dospěly. Jsme tak za halasných prohlášení svědky premiér naprosto nekonkurenceschopných nových aut, která by ve svobodném prostředí nikdy nevznikla. O to více je třeba vážit si každého výrobce, který dokáže zvednout hlavu a dál se držet zdravého rozumu.

Toyota patří mezi ně a dnes už jsme to jednou ocenili. A musíme zas, protože japonská automobilka při stejné příležitosti v Bruselu odhalila nový dieselový pohon pick-upu Hilux ve vrcholné verzi Invincible, který se - ač to možná ani nevíte - prodává také u nás. A bude s ním k dispozici i dál. Jde o motor 2,8 D4-D pro rok 2024 v mild-hybridním provedení.

Někteří si možná řeknou, co to je za dinosaura. A nebudeme říkat, že tohle je motor podle našeho gusta, o to tu nejde. Podstatou věci je jen to, že prostě existují auta, pro která se takové pohony pořád hodí ze všech nejlépe - jsou silné, odolné, efektivní a nemají prakticky žádný limit z hlediska použitelnosti. Proč do takového auta cpát elektropohon? Proč do něj cpát benzin? Pick-upy jako Hilux potřebují něco docela jiného a je sympatické, že to Toyota vnímá, dokáže to nabídnout, dokáže to i dnes inovovat a nemá problém se s tím pochlubit, protože ví, že to zákazníci chtějí.

Přivítat tedy můžeme Hilux Invincible pro rok 2024, který dostal 2,8litrový turbodiesel s 48voltovým mild-hybridním systém pro vyšší účinnost a lepší použitelnost ve městě i v terénu. Nejde tedy o tradiční hybridní systém japonské automobilky, ale jednodušší a lehčí mild-hybridní schéma, které zvyšuje účinnost fungování pohonné jednotky asi o 5 procent. Není to žádný zázrak, Toyota ale říká, že mild-hybridní systém byl vyvinut tak, aby byl co nejlehčí, neboť to poslední, co v terénu chcete, je zbytečná hmotnost navíc. Podstatou je tak lehká 48voltová baterie umístěná pod zadním sedadlem, která váží jen 7,6 kg.

Samostatně ji nelze nabíjet, pochopitelně, je to prostě mild-hybrid. Auto tedy dostalo navíc elektromotor (integrovaný startér/generátor poháněný řemenem), který může sloužit pohonu i samostatně třeba v městských kolonách nebo pomoci dieselovému motoru při vysokém zatížení. Pohonné soustavě přidá extra 12 kW výkonu a 65 Nm točivého momentu. Ta samá jednotka pak slouží nabíjení baterie při zpomalování. Pokud Toyota dokázala oba motory ideálně spojit, nový 2,8litrový turbodiesel by mohl nabídnout až 177 kW (240 koní) výkonu a 615 Nm točivého momentu. Oficiální data ale zatím neznáme.

Kromě vyšší dynamiky má mild-hybridní systém také zlepšit stabilitu v terénu, mj. při prudkých sjezdech díky regenerativnímu brzdění. Zvýšení výkonu pak podle automobilky také „vyhladí dodávku výkonu” vozu v komplikovaném terénu. Efektivitě motoru a jeho projevu dále pomáhají nižší volnoběžné otáčky, které klesají ze 720 ot./min na 600 ot./min. A aby to nebylo málo, mild-hybrid si vysloužil extra dávku vodotěsnosti, takže se může brodit v hloubkách až 700 mm. To jsou samé sympatické vlastnosti, které zákazníci Hiluxu jistě ocení, i když Brusel z nového dieselu na větvi jistě nebude.

Novinka je totiž v prvé řadě evropskou záležitostí a do prodeje se dostane někdy v první polovině roku 2024. Ceny budou oznámeny blíže momentu začátku prodeje, v tuto chvíli u nás Hilux Invincible se starším dieselem startuje na 1 531 860 Kč.


Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 1 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 01Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 2 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 02Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 3 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 03Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 4 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 04Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 5 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 05Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 6 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 06Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 7 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 07Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 8 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 08Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 9 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 09Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 10 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 10Toyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku - 11 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 11
Tohle asi není auto podle našeho gusta, ale fakt, že s ním Toyota navzdory všem snahám o eliminaci takových vozů z nabídek dokáže v roce 2023 nadšeně přijít s novým dieselem pod kapotou, si zaslouží uznání. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše