Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ukrajinský vojenský speciál jak z dob SSSR zamířil do služby, odhalil nové detaily
11.1.2019 | Petr Prokopec
Až překvapivě velké množství novinek přináší sériová verze obřího vojenského náklaďáku s pohonem 8x8. Bude mimo jiné ještě schopnější v terénu a také výkonnější.
Na sklonku loňského roku jsme si mohli představit nový ukrajinský armádní speciál KrAZ-7634NE, za kterým stojí Kremenčuckij Avtomobilnyj Zavod. Ten navazuje na tradici podobných kolosů z dob SSSR, byť ve srovnání s nimi působí na pohled poněkud krotčeji. Automobilka KrAZ přitom v prosinci světu ukázala pouze prototyp, nyní však vyrukovala s prvním sériovým exemplářem. Zajímavé je, že ten se vůči předchozímu provedení liší, armáda si totiž vyžádala ještě několik změn.
Než se k novinkám dostaneme, jen připomeneme, že KrAZ-4634NE původně vznikl pro potřeby ropného a plynárenského průmyslu. V roce 2014 však odstartoval vývoj armádního provedení, u které byla snížena nosnost na 18 800 kilogramů, nicméně zároveň pro změnu došlo k navýšení možného zatížení náprav - každá tak nyní snese až 8 000 kilo. O těchto modifikacích jsme ale již mluvili dříve, nové jsou spojeny s palivovými nádržemi. Ty jsou nadále dvě, celkově však poberou jen 330 litrů.
V případě prototypu byla kapacita více než dvojnásobná, 350 litrů totiž pobrala každá z obou nádrží. Důvodem je lepší prostupnost terénem resp. odolnost nádrží proti nástrahám okolního prostředí, která si vyžádala úpravu jejich tvaru a tím i kapacity. Přesunut pak byl ještě výfukový systém, který nyní trůní na pravé straně ve směru jízdy a je vyveden mezi první a druhou nápravou, znovu se stejnou motivací. Toto monstrum by tedy v terénu mělo být ještě mrštnější než jeho koncept.
Další změna se týká pohonu. Jakkoliv lze totiž i nadále počítat se čtyřnápravovou platformou, pohonem všech osmi kol a 14,9litrovým osmiválcovým turbodieselem YaMZ-7511.10, výkon motoru poskočil ze 420 na 460 koní. Jejich přenos pak navíc nemá na starosti původní manuál, nýbrž automat.
Nakolik se tímto způsobem proměnila jízdní dynamika, nebylo uvedeno. Nicméně se dá předpokládat, že maximum vozu zůstane nadále okolo 100 km/h. Pro řidiče ale bude obsluha snazší, trůnit přitom bude stejně jako u prototypu v kabině čínského původu, která byla předsunuta před pohonnou jednotku. Díky tomu se podařilo udržet výšku vozu v přijatelných mezích, tedy na 2 800 milimetrech. Na délku pak KrAZ-7634NE měří 11,8 metru.
Lze pak už jen dodat, že jakkoliv automobilka KrAZ v případě mnoha komponentů spoléhá na externí zdroje, platformu vozu včetně můstků, rámů a zavěšení si vyrábí sama. I díky tomu se může přizpůsobit individuálním požadavkům, jako tomu bylo v případě armádního provedení, jehož ložná plocha korby o délce 8 080 milimetrů byla přímo uzpůsobena nové ukrajinské raketě Alder. I proto sice klesla celková nosnost, ovšem došlo na zesílení náprav.
Vůbec první sériový KrAZ-7634NE zamířil do služby, oproti loňskému prototypu doznal několika změn
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva