Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úpadek designu nových aut se prohlubuje, tři značky ukázaly v Detroitu skoro stejné vozy
16.1.2019 | Petr Prokopec
Design moderních aut je stále méně specifický, bez loga a pár typických znaků byste si klidně spletli vůz jednoho výrobce s jiným. Nevěříte? Tři premiéry z Detroitu to ukazují v plné nahotě.
V dobách ne až tak dávno minulých neprobíhal vývoj nových automobilů tak horečnatým způsobem, jako je tomu nyní. V případě designu bylo nejprve třeba načrtnout skici, které často tvořili nejrespektovanější designéři světa s úctou ke specifikům té které značky. Poté byl postaven hliněný model, na němž by byla ve větrném tunelu odladěna aerodynamika. Při následném vývoji docházelo k mnoha potížím, které nutily vzhledové pojetí vozu uzpůsobovat dostupné technice a trvalo měsíce i roky, než byl vybroušen závěrečný vzhled. Už pro všechno zmíněné byl výsledkem unikátní automobil, ve kterém šlo těžko hledat spojitosti s jakýmkoli jiným.
Současnost nemůže být odlišnější. Designéři ve velkém používají pokročilé počítačové simulace, díky nimž mohou nejen virtuálně vyvíjet prakticky veškeré technické aspekty vozu, ale nechat si i samotnými programy navrhovat vylepšení, která povedou ke zlepšení fungování té či oné části. Hliněné modely a větrné tunely jsou přežitkem, stejně jako umělecká designérská studia slavných jmen. Vládu převzala umělá inteligence, která ctí v prvé řadě fyziky a pokud designéři myslí na zákazníky, pak spíše v tom smyslu, aby jich co nejméně urazili a oslovili tak co největší skupinu z nich.
Výsledkem je, že nová auta jsou si stále podobnější a někdy stačí vyměnit logo či jeden typický designový prvek a rázem nevíte, na co se vlastně díváte. Už kdysi jsme vám ukazovali třeba to, jak by vypadaly Kie, kdyby přejaly ledvinky od BMW, dnes ani nemusíme fabulovat. Stačí se projít po autosalonu v Detroitu a pocit déjà-vu zažijete hned několikrát, natolik je osazenstvo některých stánků identické.
Řeč samozřejmě není o lidech, nýbrž o nových konceptech. Automobilky Cadillac, Infiniti a Nissan představily nezávisle na sobě studie tří aut, z nichž každé používá k pohonu elektrické energie. To se logicky dotklo i designu, neboť absence spalovacího ústrojí umožňuje designérům vypustit masku chladiče a jaksepatří si pohrát s čelními partiemi. Zároveň ale musí více než kdy jindy dbát na ideální obtékání vzduchu. A když se k tomu přidají současné designové trendy, rázem všechna tři auta míří v podstatě stejným směrem.
Tím samozřejmě nechceme říci, že Cadillac EV, Infiniti QX Inspiration a Nissan IMs jsou naprosto totožnými vozy. Nejsou, nicméně i když je první titulovaný jako crossover, druhý jako SUV a třetí jako sportovním sedan s přizvedlým podvozkem i vyšší stavbou karoserie, vypadají prakticky stejně. Zejména jejich partie jsou velmi zaměnitelné, vždy totiž bylo užito hran ostřejších než žiletka a světel připomínajících přimhouřené oči.
Pokud si uvědomíme, že autosalony jsou tu zčásti i proto, aby nám odhalily, co nás v budoucnu čeká a nemine, pak je jasné, že úpadek designu nových aut bude jen pokračovat. Budeme svědky premiér stále podobnější, nespecifických, zaměnitelných vozů, které se budou odlišovat několika vzhledovými detaily a specifickými logy. Že nás takový posun netěší, nemusíme dodávat, je ale nakonec otázkou, do jaké míry může být zničující i pro samotné automobilky - jak chtějí zejména ty prestižní dráže prodávat něco, co bude vypadat jako vůz mainstreamové značky?
Podívejte se na představené novinky a pohlédněte do tváře budoucnosti sami. My na tomto místě jen dodáme, že crossover Cadillacu bude prvním elektromobilem značky a zároveň prvním vozem koncernu General Motors, jenž využije novou platformu určenou vozům s alternativním pohonem. Ta je koncipována tak, aby umožnila zástavbu různých paketů baterií i různých hnacích ústrojí. Dočkat se tedy máme předokolek, zadokolek i čtyřkolek, stejně jako jednoho, dvou či více elektromotorů.
Na konkrétní data je ale ještě příliš brzy, dle předchozího oznámení GM bychom se první vlaštovky postavené na nové architektuře měly dočkat až v roce 2021. Přesunout se tedy můžeme k Infiniti, které se již o pozornost celého světa postaralo během slavnostního představení. Studie QX Inspiration se porouchala ještě předtím, než byla slavnostně odhalena. I přesto ale nakonec získala ocenění „Nejlepší koncept“.
Nissan IMs pak kromě karoserie držící se blíže k zemi dostal do vínku dvojici elektromotorů, která produkuje 490 koní a 800 Nm točivého momentu. Spárovány jsou s bateriemi o kapacitě 115 kWh, jež mají umožnit dojezd až 610 kilometrů na jedno nabití. Kdy a v jaké podobě se však koncept dostane do výroby, není jisté. Značka uvedla, že do roku 2022 chce vyrukovat s 12 elektrickými novinkami. Že všechny dostanou ostře řezané rysy a úzká světla, je ale více než jasné.
Při pohledu na Cadillac EV...
...a Nissan IMs budete mít pocit, že vás klame zrak. Nejsou to stejná auta, ale tři nezávisle vyvinuté koncepty třech různých značek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23