Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V ČR se začaly prodávat tyto velmi levné, sportovně vyhlížející sedany. Co jsou zač?
5.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když tato auta spatříte zdálky, díky jejich barvám a tvarům si pomyslíte cosi o drahých sporťácích. Ve skutečnosti jsou to jedna z nejlevnějších aut na trhu.
Nevíme, na kolika místech jsou takto skladována, ale možná jste si jich všimli také. Je totiž obtížné je přehlédnout - když se zdálky začnete blížit k parkovišti plnému křiklavě zbarvených aut neznámých, ale dost výrazných tvarů, těžko to nepřitáhne vaši pozornost. Vypadají jako nějaké sporťáky, když se jim ale přiblížíte více, zjistíte, že tohle opravdu nejsou nové McLareny ani ojetá Lamborghini, ale něco o poznání skromnějšího. Něco, o čem jste pravděpodobně nikdy neslyšeli.
Mezi našimi čtenáři se našlo hned několik takových, kteří si níže nafoceného „skladu” nových vozů všimli nedaleko Českých Budějovic. Tak jsme se vydali zjistit, o co tu běží a zjistili jsme docela zajímavé věci.
Jde o auta značky MPM, což vám pravděpodobně nic neřekne. Když se pokusíte o nich cokoli vyhledat na českém internetu, nenajdete vůbec nic, a to přesto, že jsou tu skutečně nabízena a na místě můžete spatřit i jejich ceny. Pohybují se mezi 250 a 270 tisíci Kč, takže jde o velmi levné zboží, rozhodně vzhledem k tomu, jaký auto na první pohled dělá dojem a co má pod kapotou. Na ten druhý se z něj vyklube spíše jakýsi přerostlý Aixam, auto velmi jednoduché konstrukce s řadou neduhů, zajímavá pohonná jednotka ale zůstává - benzinový motor 1,6 s atmosférickým plněním od Mitsubishi je v dnešní době docela atraktivní motorizace.
Firma, která tu auta MPM nabízí, nemá žádnou webovou prezentaci, takže ani nevíme, jak přesně je lze koupit, ale to je teď druhotné. Pozoruhodnější je, co je tento vůz zač. Stojí za ním francouzská firma MPM Motors, kterou vlastní ruský podnikatel Michail Paramonov. V nabídce má právě tento jediný vůz, jakési čtyřdveřové kupé jménem PS160. Pohání jej zmíněný, japonský 1,6litrový čtyřválec uložený vpředu napříč, který produkuje 107 koní a 138 Nm. Auto váží 1 225 kg, stovku by mělo zvládat za 14 sekund a dosahovat nejvyšší rychlosti 180 km/h. Vyjma toho se pak MPM PS160 chlubí třeba 7,2litrovou spotřebou benzinu nebo zavazadlovým prostorem o objemu 380 litrů. Na první pohled působí jako liftback, ale je to sedan.
Cena je lákavá i při pohledu na standardní výbavu, která zahrnuje 18palcová litá kola, sportovní sedadla, klimatizaci nebo audio systém Alpine se čtyřmi reproduktory. Kromě toho značka zákazníkům slibuje závratnou bezpečnost, jíž má zaručit zejména trubkový rám osazený kompozitní karoserií. Kde se ale takové auto zničeho nic vzalo? Pro zjištění této skutečnosti se musíme vrátit o několik let zpět.
Tehdy existovala jiná automobilka, o které jste možná též neslyšeli, TagAZ. Ta roce 2014 zbankrotovala po asi dvaceti letech existence, během níž licenčně vyráběla a prodávala vozy jihokorejského Daewoo. Její portfolio se postupně rozšiřovalo - nejprve šlo hlavně o převzaté modely nabízené pod vlastním logem, v roce 2012 však TagAZ na trh přivedl první vlastní model nazvaný AQUiLA, o kterém jsme svého času i psali. A ano, tušíte správně, TagAZ AQUiLA a MPM PS160 jsou jedno a to samé.
Existence AQUiLY v nabídce TagAZu ale neměla dlouhého trvání. Prodej odstartoval v březnu 2013, 1. ledna 2014 však automobilka ohlásila bankrot. Jen pár měsíců nato jej pak následovala finanční skupina Doninvest, která za touto značkou stála. Zrod obou firem měl na svědomí tentýž Michail Paramonov, který se v té době z Ruska vypařil, a to do Francie, kde měl již vybudované zázemí. Zůstaly po něm dluhy ve výši 18,2 mld. rublů (cca 6,7 mld. Kč).
Nějakou dobu se mu dařilo takto dále existovat, aktuálně se pod ním ale poněkud začíná hroutit země. V minulém roce mu byla obstavena část majetku, neboť jeden z někdejších věřitelů Doninvestu, banka Sberbank uspěla u mezinárodního soudu. Další soudy probíhají a je otázkou, jak to ovlivní budoucnost automobilky
Ve výsledku by tedy možná šlo na toto čtyřdveřové kupé koukat se zalíbením, třebaže detailní záběry odhalí kvalitativní problémy, které z posledních let známe snad jedině od Tesly - leccos tu lze tolerovat díky nízké ceně. Nicméně jak jsme naznačili, budoucnost tohoto vozu není zrovna jistá. Zkusíme zjistit ještě více a vůz třeba i otestovat na místních silnicích...































Všechna tahle MPM PS 160 jsou nyní skladem v České republice. A možná je jich i více
Takto se vůz prezentuje na oficiálních záběrech
A toto jsou záběry původního TagAZu AQUiLA z let 2013 až 2014
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejčtenější články
Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025Tohle je přinejmenším nález dekády. Nikdy pořádně nevyužitá osina v zadnici Enza Ferrariho byla nalezena po 43 letech schovávání
18.5.2025I propadák může být držák, majitel s ním najel 1,6 milionu km. Tachometr je jednou z mála věcí, které kvůli tomu přestaly fungovat
18.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 21:01 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch