Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V ČR se začaly prodávat tyto velmi levné, sportovně vyhlížející sedany. Co jsou zač?
5.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když tato auta spatříte zdálky, díky jejich barvám a tvarům si pomyslíte cosi o drahých sporťácích. Ve skutečnosti jsou to jedna z nejlevnějších aut na trhu.
Nevíme, na kolika místech jsou takto skladována, ale možná jste si jich všimli také. Je totiž obtížné je přehlédnout - když se zdálky začnete blížit k parkovišti plnému křiklavě zbarvených aut neznámých, ale dost výrazných tvarů, těžko to nepřitáhne vaši pozornost. Vypadají jako nějaké sporťáky, když se jim ale přiblížíte více, zjistíte, že tohle opravdu nejsou nové McLareny ani ojetá Lamborghini, ale něco o poznání skromnějšího. Něco, o čem jste pravděpodobně nikdy neslyšeli.
Mezi našimi čtenáři se našlo hned několik takových, kteří si níže nafoceného „skladu” nových vozů všimli nedaleko Českých Budějovic. Tak jsme se vydali zjistit, o co tu běží a zjistili jsme docela zajímavé věci.
Jde o auta značky MPM, což vám pravděpodobně nic neřekne. Když se pokusíte o nich cokoli vyhledat na českém internetu, nenajdete vůbec nic, a to přesto, že jsou tu skutečně nabízena a na místě můžete spatřit i jejich ceny. Pohybují se mezi 250 a 270 tisíci Kč, takže jde o velmi levné zboží, rozhodně vzhledem k tomu, jaký auto na první pohled dělá dojem a co má pod kapotou. Na ten druhý se z něj vyklube spíše jakýsi přerostlý Aixam, auto velmi jednoduché konstrukce s řadou neduhů, zajímavá pohonná jednotka ale zůstává - benzinový motor 1,6 s atmosférickým plněním od Mitsubishi je v dnešní době docela atraktivní motorizace.
Firma, která tu auta MPM nabízí, nemá žádnou webovou prezentaci, takže ani nevíme, jak přesně je lze koupit, ale to je teď druhotné. Pozoruhodnější je, co je tento vůz zač. Stojí za ním francouzská firma MPM Motors, kterou vlastní ruský podnikatel Michail Paramonov. V nabídce má právě tento jediný vůz, jakési čtyřdveřové kupé jménem PS160. Pohání jej zmíněný, japonský 1,6litrový čtyřválec uložený vpředu napříč, který produkuje 107 koní a 138 Nm. Auto váží 1 225 kg, stovku by mělo zvládat za 14 sekund a dosahovat nejvyšší rychlosti 180 km/h. Vyjma toho se pak MPM PS160 chlubí třeba 7,2litrovou spotřebou benzinu nebo zavazadlovým prostorem o objemu 380 litrů. Na první pohled působí jako liftback, ale je to sedan.
Cena je lákavá i při pohledu na standardní výbavu, která zahrnuje 18palcová litá kola, sportovní sedadla, klimatizaci nebo audio systém Alpine se čtyřmi reproduktory. Kromě toho značka zákazníkům slibuje závratnou bezpečnost, jíž má zaručit zejména trubkový rám osazený kompozitní karoserií. Kde se ale takové auto zničeho nic vzalo? Pro zjištění této skutečnosti se musíme vrátit o několik let zpět.
Tehdy existovala jiná automobilka, o které jste možná též neslyšeli, TagAZ. Ta roce 2014 zbankrotovala po asi dvaceti letech existence, během níž licenčně vyráběla a prodávala vozy jihokorejského Daewoo. Její portfolio se postupně rozšiřovalo - nejprve šlo hlavně o převzaté modely nabízené pod vlastním logem, v roce 2012 však TagAZ na trh přivedl první vlastní model nazvaný AQUiLA, o kterém jsme svého času i psali. A ano, tušíte správně, TagAZ AQUiLA a MPM PS160 jsou jedno a to samé.
Existence AQUiLY v nabídce TagAZu ale neměla dlouhého trvání. Prodej odstartoval v březnu 2013, 1. ledna 2014 však automobilka ohlásila bankrot. Jen pár měsíců nato jej pak následovala finanční skupina Doninvest, která za touto značkou stála. Zrod obou firem měl na svědomí tentýž Michail Paramonov, který se v té době z Ruska vypařil, a to do Francie, kde měl již vybudované zázemí. Zůstaly po něm dluhy ve výši 18,2 mld. rublů (cca 6,7 mld. Kč).
Nějakou dobu se mu dařilo takto dále existovat, aktuálně se pod ním ale poněkud začíná hroutit země. V minulém roce mu byla obstavena část majetku, neboť jeden z někdejších věřitelů Doninvestu, banka Sberbank uspěla u mezinárodního soudu. Další soudy probíhají a je otázkou, jak to ovlivní budoucnost automobilky
Ve výsledku by tedy možná šlo na toto čtyřdveřové kupé koukat se zalíbením, třebaže detailní záběry odhalí kvalitativní problémy, které z posledních let známe snad jedině od Tesly - leccos tu lze tolerovat díky nízké ceně. Nicméně jak jsme naznačili, budoucnost tohoto vozu není zrovna jistá. Zkusíme zjistit ještě více a vůz třeba i otestovat na místních silnicích...































Všechna tahle MPM PS 160 jsou nyní skladem v České republice. A možná je jich i více
Takto se vůz prezentuje na oficiálních záběrech
A toto jsou záběry původního TagAZu AQUiLA z let 2013 až 2014
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 6 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
před 8 hodinamiŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
před 9 hodinamiMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
před 11 hodinamiNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
dnes
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub