Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V čínských autech se objevilo toto tajemné nové tlačítko. Šiklo by se i tady
26.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Uvnitř aut už jsme narazili na nespočet bizarních tlačítek ovládajících kde co, tohle jsme ale zatím neviděli. Je to specialita, která se rozmáhá zatím jen v Číně.
Čínská automobilka BYD (Build Your Dreams neboli Postavte si své sny) na právě probíhajícím autosalonu v Pekingu představila nové elektrické SUV EV360. To se, jak již naznačuje jeho název, pyšní dojezdem 360 kilometrů, dané vzdálenosti je ale možné dosáhnout pouze při zachování konstantního tempa 60 km/h. Rychlejší jízda dojezd zkrátí, automobilka pro takový případ uvádí 305 kilometrů.
EV360 ke svému pohonu užívá synchronní elektromotor s rotorem tvořeným permanentním magnetem, jenž si automobilka vyvinula a vyrábí sama. Motor nabízí výkon 177 koní a 310 Nm točivého momentu, což vozu dovolí akceleraci na stovku za 8,9 s. Lithium-iontové baterie mají kapacitu 43,2 kWh a skrze novou rychlodobíjecí stanici mohou načerpat energii na 200 km za 40 minut.
Automobilka navíc celý paket baterií ponořila do „vodní lázně“, což má navýšit životnost akumulátorů. Ještě zásadnější ovšem je, že systém reaguje na venkovní teplotu a za pomoci cirkulace kapaliny dokáže baterie ochladit či naopak lehce zahřát. Kontrolované prostředí by mělo přispět k zachování jejich kapacity a tudíž nezkrácení dojezdu.
BYD EV360 měří 4 360 milimetrů na délku (zahrnuto je v to i rezervní kolo usazené v krytu na zadních dveřích), 1 785 mm na šířku, 1 690 mm na výšku a 2 535 mm v rámci rozvoru. Jeho čelní partie pak zdobí tzv. Dračí tvář, za jejímž designem stojí Wolfgang Iger, který dříve navrhoval vozy pro Audi. Ten zároveň vozu dodal vyvážené tvary, se kterými by SUV zaujalo také v Evropě.
Exteriér či elektrické hnací ústrojí ovšem nejsou důvodem, proč se této novince věnujeme, podobných nových aut čínských značek je v Pekingu nespočet. Zaujalo nás na ní tlačítko „PM2.5“, jímž automobilka BYD toto auto osazuje a není sama - najdete jej i v interiérech dalších novějších čínských aut. Něco takového z Evropy, USA nebo Japonska neznáme, k čemu tedy slouží?
Bohužel se po jeho stisku nedočkáte ničeho, jako je vyšší výkon motoru, nezajímavé přesto není. Aktivuje speciální filtrační systém, který je zaměřen na částice s maximálním průměrem 2,5 mikrometru. Ty standardními filtry pronikají a nezachytí je ani řasinkový epitel na sliznicích dýchacích cest. Tím se dostávají až do plic, kde mohou napáchat mnoho škod. Některé škodí už jen svým tvarem (azbest), kdy mechanicky poškozují epitely v dýchacích cestách, jiné zase na sobě nesou nežádoucí chemikálie.
V případě BYD je po aktivaci systému nejdříve spuštěna monitorovací část sledující koncentraci částic PM2.5 vně i uvnitř auta. Ta pak automaticky spíná filtraci vzduchu v kabině. Vzduch i s kritickými částicemi hnán skrze čtyři filtrační stupně zahrnující ionizační komoru, filtr s aktivním uhlím a parfémovací část. Podle automobilky je filtr natolik účinný, že dokáže snížit míru částic PM2.5 z 500 mikrogramů na metr krychlový na pouhých 12 mikrogramů na metr krychlový za dvě minuty. Abychom přitom vše zasadili do kontextu, právě těchto extrémních hodnot ovzduší v Pekingu často dosahuje, proto Číňané po této věci touží.
Pokud se ptáte, proč je tu na něco takového tlačítko a systém tímto způsobem nefunguje permanentně, je odpovědí jeho životnost. Pokud by běžel konstantně, došlo by k rychlému zanesení filtrů a jejich nahrazení není úplně levnou záležitostí. A Číňané pochopitelně chtějí, aby tato funkce prodražovala provoz vozu co nejméně.
BYD tuhle věc nabízí už do několika modelů a tlačítko s nápisem „PM2.5“ najdete i v jiných autech zpoza čínské zdi, jak jsme naznačili výše. A pokud vám přijde, že u nás se na něj můžeme pouze se zájmem dívat, nenechte se mýlit - ještě horší koncentrace zde podstatných škodlivin jsou třeba v německém Stuttgartu v důsledku největších dopravních zácp v zemi a problémy s nimi máme i u nás. Možná by tedy takové tlačítko ocenil i lecjaký evropský motorista...
Automobilka BYD na autosalonu v Pekingu ukázala nové elektrické SUV EV360...
...které dostalo do vínku speciální filtrační systém PM2.5. Není jediné, Číňané na tuhle věc evidentně slyší, a tak na ní narazíte i v interiérech dalších pekingských novinek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva