Reklama

V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla?

Moderní auto, které by dopadlo špatně v crash testech Euro NCAPu, je skoro neexistující věc. Ale co když evropské vozy podrobíte zde neprováděnému zkoušce americké IIHS?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla?

27.8.2018 | Petr Prokopec

Moderní auto, které by dopadlo špatně v crash testech Euro NCAPu, je skoro neexistující věc. Ale co když evropské vozy podrobíte zde neprováděnému zkoušce americké IIHS?

Bezpečnost nových aut probíráme pravidelně. Prakticky pokaždé, když evropská organizace Euro NCAP či americký institut IIHS vyrukují s další várkou pro nás zajímavých crash testů, detailně vám přiblížíme jejich výsledky. A pokud si tyto zprávy nenecháváte ujít, pak jistě víte, že na obou stranách oceánu dochází při zkouškách k jistým odlišnostem.

Realističtější nám přijdou ty americké, více se snaží reflektovat skutečný svět, od kterého se metodika Euro NCAP stále více vzdaluje. Američané častěji přidávají nové nárazové zkoušky či mění jejich metodiku, a tak mají výrobci méně prostoru dělat auta bezpečná jen tak, aby obstála v předem jasných situacích. NCAP si potrpí spíše na nových elektronických systémech, které sice mohou udělat auta aktivně bezpečnějšími, co je vám ale platná přítomnost nějakého asistenta, když už jste stejně skončili ve stromě? Pak jde opravdu jen o odolnost proti nárazu a na tu si dnes v USA potrpí více.

Že nejde jen o naši domněnku, potvrzuje německý autoklub ADAC. Ten se bezpečnosti věnuje rovněž, přičemž nejnověji použil metodu institutu IIHS, tedy test s velkým odsazením. Simulována byla srážka dvou vozů, které do sebe narazí při rychlosti 40 km/h pouze tou částí přídě, kde již není deformační bariéra. Nedochází tedy k ideálnímu pohlcení energie, načež může být karoserie rozpárána až po čelní sloupek.

Důvod, proč se ADAC rozhodl pro danou simulaci, je více než jasný. Moderní auta se zvětšují, mnohé silnice však zůstávají úzké. I přes navyšující se bezpečnost proto dochází k nehodám, často jen kvůli nepozornosti či logicky z nedostatku místa - stačí totiž jen „vykouknout“ z kolony, zda máte prostor k předjetí, a již je neštěstí na světě. Riziko těžkého poranění je při takové nehodě podstatně vyšší než při nárazu větší částí přídě.

Aktuálně došlo na testy tří malých aut, Škody Citigo, Renaultu Twingo a Toyoty Aygo. Český zástupce je zmíněn na prvním místě nikoliv z protekce, nýbrž proto, že získal zlaté vavříny. ADAC u něj chválí velmi pevnou konstrukci, která nebyla nárazem narušena. V případě řidiče pak sice vyvstalo vyšší riziko poranění hrudníku, nicméně by jistě nedošlo ke smrti. Také spolujezdec by na tom byl dobře, byť se jeho hlava smekla po airbagu.

Francouzský zástupce může na první pohled působit bezpečněji, z dokumentace lze vyčíst více zelených a tedy bezpečných ploch. Nicméně i v tomto případě může hlava spolujezdce sjet po airbagu a narazit do tvrdé struktury, což ostatně platí také v případě řidiče. Navíc samotný skelet vozu nezvládl zatížení při nárazu i při tak malé rychlosti. Pokud by přitom došlo k navýšení tempa, byl by již život řidiče ve vážném ohrožení.

Toyota odchází z testu s nejhorším hodnocením, neboť veškerá negativa, jež jsme zmínili výše, platí také pro Aygo. U obou cestujících vpředu tedy hrozí sklouznutí hlavy po airbagu. Navíc předpínač bezpečnostního pásu řidiče je nastaven necitlivě, díky čemuž může více ubližovat než chránit. A samotná struktura vozu sice náraz při 40 km/h přežila, nicméně začala rovněž vykazovat známky únavy.

Jak tedy dodává Reinhard Kolke, šéf technického centra autoklubu, moderní auta sice zvládají obstát při nárazu lépe než ta stará, ovšem výrobci mají při v Evropě jinak nerealizovaných simulovaných nehodách stále velký prostor pro zlepšení. Platí to hlavně o čelních a bočních airbagů, jejichž velikost je mnohdy příliš malá. Může se proto zdát, že jsou tu spíše z povinnosti a kvůli plusovým bodům, než aby posádku doopravdy ochránily. Nás může těšit, že Škoda v této zkoušce obstála, i ona ale má co zlepšovat, jak vám ukáže detailní dokumentace provedených crash testů níže.

Souhrnné výsledky crash testu ADAC s velkým odsazením

V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 1 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 01

Crash test Škody Citigo s velkým odsazením

V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 2 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 02V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 3 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 03V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 4 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 04V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 5 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 05V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 6 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 06V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 7 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 07V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 8 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 08

Crash test Renaultu Twingo s velkým odsazením

V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 9 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 09V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 10 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 10V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 11 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 11V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 12 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 12V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 13 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 13V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 14 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 14

Crash test Toyoty Aygo s velkým odsazením

V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 15 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 15V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 16 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 16V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 17 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 17V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 18 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 18V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 19 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 19V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 20 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 20V Německu podrobili škodovku „americkému” crash testu. Jak dopadla? - 21 - ADAC Small Overlap 2018 Skoda Renault Toyota 21

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše