Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volkswagen odhalil revoluční čelní sklo, řeší problém celé pětiny řidičů
1.4.2019 | Petr Prokopec
Mohlo by se zdát, že na čelním skle auta není co vymýšlet, opak je ale pravdou. Volkswagen vyvinul speciální sklo pro ty, kterým už neslouží zrak jako dříve, brýle nebo kontaktní čočky ale odmítají.
Oči jsou sice jen jedním z mnoha smyslů, pro většinu z nás ale jde o ten stěžejní. Na 80 procent informací totiž získáváme s jejich pomocí, což také znamená, že je nemalou měrou namáháme. Problém je to samozřejmě hlavně ve chvíli, kdy sedíme za volantem, neboť s unaveným či jakkoliv poškozeným zrakem jsme hrozbou sobě i jiným. Stejný následek má také už drobné zhoršení zraku. Pokud máme obě oči zcela zdravé, uvidíme chodce či předmět o jeho velikosti již na vzdálenost 200 metrů. Stačí ale vada -0,75 dioptrie a rázem se vzdálenost zkracuje na polovinu, při -2 dioptriích pak dokonce jen na pouhou desetinu.
Pozoruhodný je též fakt, že dle expertů celá pětina řidičů o své vadě vůbec neví, popř. ji záměrně ignoruje a nepoužívá brýle či jiné pomůcky. Náprava však v podstatě neexistuje, neboť jakmile již jednou dostanete řidičský průkaz, dlouhá léta vás již nikdo nemusí kontrolovat. Váš zrak se tak postupně může zhoršovat, zejména pak po překročení čtyřicátého věku života.
O nápravu této skutečnosti se momentálně snaží Volkswagen, který pochopil, že z oné pětiny řidičů přistoupí na nošení brýlí minimum lidí a zvolit bude třeba pohodlnější řešení. Německá automobilka proto vyvinula čelní okno, které nazývá OOPS neboli Optimized Optical Personal Screen (Optimalizované optické osobní sklo). Za touto zkratkou se skrývá speciální sklo, které zároveň funguje i jako brýle. Výrobce přitom dodává, že za pomoci specifické tloušťky, řezu a sklonu lze napravit zrak jak krátkozrakým, tak i dlouhozrakým motoristům. Technologie má přitom zvládat až 10 dioptrií v obou směrech.
OOPS je zatím stále ve vývoji, takže není dokonalé. VW přiznává, že je zatím nezbytné, aby řidič se během jízdy příliš nehýbal - jen v takovém případě totiž zůstává neměnná vzdálenost mezi očima a čelním sklem, pročež můžete počítat se zlepšením výhledu. Jenže člověk je tvor neposedný, ke stoickému klidu tak opravdu daleko i za volantem. Proto Volkswagen zvažuje, že by do hry přizval i speciální sedadlo, které by vzájemné postavení těla a čelního skla poněkud homogenizovalo.
„Testovali jsme a křenili se, křenili se a testovali - a nebylo to jednoduché, mnoho čelních oken bylo zničeno, abychom dosáhli našich požadavků. Ale na konci jsme našli tu správnou formuli,“ uvedl v tiskovém prohlášení šéf projektu Waldemar Hauptek. Bližší informace již nedodal, automobilka však zmínila, že souběžně s unikátním oknem dorazí také speciální tlačítko, jehož stisknutí celou funkci vypne. Pokud tedy bude stejný vůz používat i člověk se zdravým zrakem, hlava jej ze skla bolet nebude.
Volkswagen dále zmínil, že zájem o stále chystanou novinku je velký a zákazníci, kterým ji ukázal na soukromých prezentacích, si hned chtěli sklo objednat - i když neznali cenu či termín, kdy specifické okno dorazí do sériové produkce. Ze zveřejnění tohoto detailu je patrné, že vývoj již musí finišovat a nebo si z nás Němci na apríla jen utahují...




Volkswagen odhalil převratné čelní sklo, které napraví výhled z auta i lidem, kteří nevidí dokonale a nechtějí používat brýle či jiné pomůcky. Spíše než revoluce to ale bude žert
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 10 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 11 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
