Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu
18.10.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Sníte o autě se skutečnou spotřebou pod dva litry paliva na 100 km? Pak spěte dál. Pokud vám ale stačí ta normovaná, budete si moci brzy sny splnit.
Když jsme vám letos v únoru představovali koncept Volva V60 Plug-in Hybrid, bylo vcelku jasné, že se tohoto vozu dočkáme v prodeji co nevidět. Ne snad, že by přinášel něco převratného, je to ale auto jako šité na míru evropským regulacím spotřeby paliva resp. emisí CO2, které vstoupí v platnost 1. ledna 2012. Čerstvé oznámení automobilky, že dobíjecí hybrid V60 vstoupí do prodeje právě v nadcházejícím roce, tedy vůbec nepřekvapí.
O oněch regulacích normované spotřeby se zmiňujeme pravidelně, a tak na tomto místě zopakujeme jen to podstatné - každý vůz s emisemi CO2 přes 130 gramů na kilometr, tedy se spotřebou vyšší než cca 5,2 litru na 100 km bude zatížen masivní pokutou ve výši 95 Eur za každý čtvrtý a další gram nad tento limit. Klíčové přitom je, že pokuty se vztahují pouze na emise produkované přímo v samotném autě, pokud jej tedy nepoháníte spalovacím motorem, ale třeba elektřinou, která se často s podobnými emisemi CO2 vyrábí jinde, pokuty se na něj nevztahují. Vyplývá to z počítání normované spotřeby, kde „konzumace” elektrické energie je vnímána jako nic a není přepočítávána na ekvivalent spotřeby benzinu.
Jinými slovy - stačí dodat i hybridnímu vozu trochu elektrické energie doma (to je podstata plug-in hybridů), na kterou sice ujede třeba jen pár desítek kilometrů. Během nich si k tomu k tomu vezme několik deci benzinu a z testu spotřeby vyjede jako hotový šampión se spotřebou něco přes litr na sto. Co na tom, že i během těchto kilometrů spotřebuje jinou energii, jenž se nebere ze vzduchu, a že po dalších několik set kilometrů pojede třeba za normálních 6 nebo 7 litrů paliva jako všechna ostatní auta. Norma je nastavená takto a musí být pravdivá, vždyť je přece evropská.
Podrobněji jsme tuto problematiku probírali již v článku o vtipné normovnané spotřebě Opelu Ampera, který je ve své podstatě také plug-in hybridem, zde ji ale posuneme ještě trochu dále
Nejde totiž jen o to. EU pokuty nerozdává podle toho, zda jednotlivé auto je pod 130 gramy nebo ne, počítá průměrné emise všech prodaných vozů toho kterého výrobce a pokutuje je jako celek (např. průměr 140 gramů na jeden milion prodaných aut). Pokud se tedy automobilce povede emise CO2 u jednoho vozu snížit pod 130 gramů, uspoří mu to ekvivalent z pokuty vozu jiného. Konkrétněji: jestliže prodáte jedno auto s emisemi 100 gramů a druhé se 160 gramy, nebudete platit nic, protože jejich celkové emise jsou 260 gramů a průměrné na jedno prodané auto 130 gramů. To je v rámci hlouposti celého tohoto výmyslu ještě logické (jinak bychom od příštího roku měli po všech autech s většími motory a ne „jen” po většině z nich jako dnes), i toto pravidlo ale má pár svých výjimek.
Jedno z nich praví, že pokud mají emise nějakého modelu nižší hodnotu než 50 gramů na kilometr, započítá se jeden prodaný vůz do prodejních statistik třiapůlkrát. Proč 50 gramů a proč 3,5x, to ví asi jen bůh a soudruh Barroso, ale ono je to dnes už celkem jedno. Abyste to chápali správně: prodáte-li auto s emisemi CO2 ve výši 49 g/km, započítá se vám do statistik jako 3,5 prodaného vozu se 49 g emitovaného CO2 na km. Jinými slovy, získáte zvýhodnění rovné trojapůlnásobku podlimitních emisí CO2 (pod 130 g, tedy 81 g krát 3,5), tedy jakýsi kredit na jiná auta s nadlimitnímu emisemi ve výši 283,5 gramu. Ne nadarmo se tomuto opatření říká „superkredity” a jsou opravdu super: vynásobte si 283,5 částkou 95 Eur a dojdete k cifře 26 932,50 Eur neboli přibližně 670 tisícům Kč. Přesně tolik vám bude de facto naděleno evropské dotace na jeden každý takto prodaný vůz, neboť přesně o těchto 670 tisíc Kč vám budou sníženy pokuty za jiné vozy. Asi už chápete, proč jsou nyní u automobulek tak populární plug-in hybridy a elektromobily - jedině ony se dokážou s údajnou spotřebou dostat tak nízko, aby se na ně tyto superkredity vztahovaly.
A teď přátelé kontrolní otázka: jaképak emise CO2 si myslíte, že má takové Volvo V60 Plug-in Hybrid? Ano, bingo, je to přesně 49 g/km. Tento vůz přijede na trh jako pověstný deus ex machina tahající tápající herce z bryndy, jen nebude zrozen ani tak z čiré mechaniky jako spíše ze snahy co nejlépe vyhovět evropské normě.
Odpovídající spotřeba paliva činí u V60 PiH 1,9 l nafty na 100 km a už ta vám naznačuje, o jaký nesmysl jde. Jediným faktickým přínosem hybridu ke skutečné efektivitě je rekuperace brzdné energie, která se ale při úsporné (tedy pomalé) jízdě bude limitně blížit nule a při jakékoli „akčnější” bude tvořit více jen při spotřebě tomu odpovídající. Že by tedy V60 po instalaci elektromotoru jezdila s třetinovou spotřebou zkrátka není reálné.
Abychom zmínili všechna fakta, dodáme ještě, že vůz se i na trh dostane jako hybridní čtyřkolka ve stylu Peugeotu 3008 HYbrid4, tedy pohon předních kol obstará spalovací motor a zadních elektromotor - Volvo tomuto systému říká ERAD (Electric Rear Axle Drive). Spalovacím agregátem bude pětiválcový turbodiesel 2,4 s výkonem až 158 kW (215 koní), elektromotor se přidá s 52 kW (70 koní). Kombinovaný nejvyšší výkon je v tomto případě prostým součtem obou maxim (210 kW neboli 285 koní), což postačí vozu ke zrychlení na stovku za 6,9 sekundy, maximální rychlost zatím neznáme.
Ještě dodejme, že vůz bude s to ujet na čistě elektrický pohon maximálně 50 km (to ale jistě jen omezenou rychlostí, jenž dovolí vyvinout jedenasedmdesátikoňový motor), teoretický dojezd pak má podobu 1 200 km. Škoda jen, že asi tak 1 150 z nich ujede se spotřebou paliva obvyklou pro dieselovou V60, běžné množství energie pak bude potřebovat na celých 1 200...
Volvo V60 Plug-in Hybrid na nových snímcích v produkční podobě
V60 Plug-in Hybrid ještě jako koncept na starších obrázcích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 10 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda