Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme

V drahých autech je to samozřejmost už dnes, zdaleka všechna jí ale nedisponují. Evropská unie nyní nařídí, že nejméně do 60 km/h musí tzv. autonomní brzdění fungovat už od příštího roku ve všech úplně nových vozech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme

14.2.2019 | Petr Prokopec

V drahých autech je to samozřejmost už dnes, zdaleka všechna jí ale nedisponují. Evropská unie nyní nařídí, že nejméně do 60 km/h musí tzv. autonomní brzdění fungovat už od příštího roku ve všech úplně nových vozech.

Na tzv. autonomní brzdění lze pohlížet různou optikou, stejně jako na jakékoli jiné jízdní asistenty. Na jednu stranu je pravdou, že v řadě situací dokáží vhodně převzít řízení za řidiče a zabránit jinak jisté nehodě. Podobně jako u jiných systémů ale platí, že lidé na něj často spoléhají více, než by měli a třeba ve městě věnují více pozornosti třeba mobilnímu telefonu, však auto případně samo zabrzdí. Jenže tato řešení nejsou neomylná, a tak někdy zkrátka nezabrzdí. A nebo stačí bahno, sníh, list či hmyz, aby přestala fungovat zcela, to je pak neštěstí na světě ještě rychleji. Přesto úřady tuto věc stále častěji vyžadují jako povinnou výbavu.

Jako první již před třemi lety oznámila americká agentura NHTSA, že došlo k dohodě dvaceti velkých výrobců reprezentujících více než 99 procent tamního trhu. A na základě této dohody budou autonomní brzdy standardem ve všech nových vozech, jež budou vyrobeny po 1. září 2022. Zajímavé na celé věci není ani tak rychlost, s jakou nová technologie dorazí, ale spíše fakt, že ve Spojených státech se k ní automobilky zavazují dobrovolně, místo aby vše dostaly příkazem a úřady se spokojí s tím, že okrajové vozy vyráběné v malých sériích mohou být výjimkou.

O trochu jiné to bylo v Indii, kde loni zaúřadovalo tamní ministerstvo dopravy. To hodlá maximální možnou měrou snížit vysokou úmrtnost v automobilové dopravě, která je dána i tím, že na bezpečnostní systémy zde nebyl kladen vůbec důraz. Nyní ale došlo k obratu, vyžadováno je tak stále více prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Autonomní brzdy přitom patří mezi ně, stejně jako ve Spojených státech se pak stanou povinností u všech nových aut v roce 2022. Ve stejné době pak vozy prodávané na indickém trhu budou muset disponovat i elektronickou stabilizační kontrolou.

Jak je tedy na tom starý kontinent? Překvapení se nekoná, Evropská unie bude aktivnější než všichni ostatní a autonomní brzdění bude vyžadovat už od roku 2020. Půjde ale nejprve pouze o všechny nově homologované vozy, od roku 2022 pak o všechny vozy v prodeji. Brusel navíc ustanovil i další doplňující kritéria - autonomní brzdy musí fungovat minimálně do rychlosti 60 km/h, čímž jsou pokryty prakticky veškeré městské limity. Zda systém půjde vypnout, jako tomu bylo dosud, je otázkou.

Součástí dohody je také Japonsko. Autonomní brzdy se i tam stanou v roce 2022 povinností, čímž jí bude pokryta velká část civilizovaného světa. Jak dodává mluvčí OSN Jean Rodriguez, systém „jen aktivuje brzdy, aby zabránily vzniku nehody, a to je celé... Nevezme vám kontrolu nad řízením, jen brzdí.“ Že je samovolné spuštění zásadním převzetím kontroly nad vozem, který může zcela zhatit vaše i rozumné úmysly, paní Rodiguez zjevně nevnímá.

Bez ohledu na tuto debatu je ale už neodvratné, že jakýkoli zcela nově vyvinutý vůz bude od příštího a úplně každý nově prodaný vůz od roku 2022 vybaven prvkem, za který je dnes u většiny obyčejných aut nutné připlácet. Zda je to dobrý nápad, nebo byste si raději sami zvolili, co ve svém autě chcete mít a co ne, si odpovězte sami. Nakonec, v případě podobných povinností zaváděných EU to nebude poprvé...

Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 1 - Autonomni brzdy ilustracni foto 01Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 2 - Autonomni brzdy ilustracni foto 02Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 3 - Autonomni brzdy ilustracni foto 03Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 4 - Autonomni brzdy ilustracni foto 04Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 5 - Autonomni brzdy ilustracni foto 05Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 6 - Autonomni brzdy ilustracni foto 06Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 7 - Autonomni brzdy ilustracni foto 07Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 8 - Autonomni brzdy ilustracni foto 08Všechna auta v EU budou muset mít v základu další výbavu, za níž teď připlácíme - 9 - Autonomni brzdy ilustracni foto 09
Jako první vyrukovalo s autonomními brzdami Volvo, dnes je ale nabízí prakticky jakákoliv automobilka. Od roku 2022 se pak stanou pro všechny nové vozy povinné, respektive dobrovolně povinné

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama