VW představil zbrusu novou manuální převodovku, v dnešní době je to skoro zázrak

Manuální převodovky jsou druhem na vymření a automobilky obvykle jen dále využívají dávno vyvinutá řešení. VW nikoli, má nové řešení, které pomůže i snížení spotřeby paliva a emisí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW představil zbrusu novou manuální převodovku, v dnešní době je to skoro zázrak

16.7.2019 | Petr Prokopec

Manuální převodovky jsou druhem na vymření a automobilky obvykle jen dále využívají dávno vyvinutá řešení. VW nikoli, má nové řešení, které pomůže i snížení spotřeby paliva a emisí.

Ve španělském Martorellu v továrně Seatu odstartovala výroba zcela nové koncernové manuální převodovky MQ281. Od té si Volkswagen Group slibuje opravdu hodně, navzdory upadajícímu zájmu o tento způsob změny rychlostních stupňů. Šestistupňový manuál by totiť v závislosti na motoru měl zredukovat spotřebu paliva resp. odpovídající emise CO2 o 5 gramů na kilometr. To je jen na převodovku opravdu hodně, proto koncern novinkou nahradí dosavadní manuály MQ250 a MQ350 ve většině svého květnatého portfolia.

První štací nové převodovky je faceliftovaný Volkswagen Passat, který se momentálně začal prodávat i na českém trhu. Ceny startují na 750 900 Kč, za což dostanete benzinovou jedna-pětku naladěnou na 150 koní a právě onen nový manuál. Spotřeba této verze byla na základě nového měřicího cyklu WLTP vypočítána na 5,1-5,3 l/100 km, zatímco sprint na stovku zabere 8,6-8,8 sekundy a nejvyšší rychlost vyšplhala na 213-215 km/h. Lepší data se týkají sedanu, ta o chlup horší kombíku.

Inovovaný Passat ale momentálně nechme stranou, místo toho si ještě blíže posvítíme na manuál MQ281, jehož zrod je v dnešní době skoro zázrakem. Ten zvládá přenést až 340 Nm točivého momentu, přičemž Volkswagen při jeho vývoji pamatoval na robustnost a spolehlivost. Převodovka by se měla nastěhovat i pod kapotu mnoha SUV, kde lze počítat s náročnější službou než v osobácích. Prioritou však pro automobilku byla efektivita a již zmiňované snížení emisí a na ně navázané spotřeby.

Šéf vývoje manuálních převodovek Helmut Göbbels uvedl, že značka použila pokročilé počítačové programy. Díky tomu byl navržen a optimalizován zcela nový design olejového okruhu. Převodovka tak optimálně promazává veškerá ozubená kola a ložiska, což snížilo celoživotní spotřebu oleje na pouhého 1,5 litru. Specifický design pak mají i samotná ložiska, u kterých bylo pamatováno na snížení tření. A v neposlední řadě byl optimalizován i materiál pouzdra.

Výroba odstartovala jak ve španělské Barceloně, tak v argentinské Cordobě. Aby mohlo dojít na produkci nového manuálu v první zmíněné lokalitě, musel koncern přesunout výrobu manuálu MQ200 do českého Vrchlabí, kde jej bude mít na starosti Škoda. Samotný Volkswagen se pak pro změnu zaměřuje na výrobu dvouspojkových automatů DSG, jimž je uzpůsobena továrna v německém Kasselu.


VW představil zbrusu novou manuální převodovku, v dnešní době je to skoro zázrak - 1 - VW MQ281 2019 prvni foto 01VW představil zbrusu novou manuální převodovku, v dnešní době je to skoro zázrak - 2 - VW MQ281 2019 prvni foto 02VW představil zbrusu novou manuální převodovku, v dnešní době je to skoro zázrak - 3 - VW MQ281 2019 prvni foto 03
Koncern VW Group včerejším dnem odstartoval ve španělské Barceloně výrobu nové manuální převodovky MQ281

Zdroj: Volkswagen

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše