Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan

21.10.2016 | Marek Bednář | 4 příspěvky

(+ videa) Tohle auto umí samo dovézt zásoby vojákům či stáhnout zraněné muže z pole. A jeho autopilotní systém byl skutečně vyvinut na Ukrajině.

Když se řekne autonomní vůz, člověka napadne něco jako auto Googlu anebo Tesla, která je s vývojem svého Autopilotu - kterému ale možná bude muset dát přesnější jméno - také docela daleko. Jenže není sama, jak ukazují zprávy z místa dost nečekaného na vývoj autonomních vozidel - z Ukrajiny.

Novinka, která stojí před námi, se jmenuje KrAZ-Spartan. Stojí na základech Fordu F-550, ze kterého tu ale zbylo pouze šasí, palubní deska, zrcátka a dieselový osmiválec Powerstroke. Zbytek byl vyvinut a vyroben v dílnách kanadské firmy Streit Group; Kremenčucké Automobilové Závody ho vyrábějí licenčně. Karoserie je obrněná, jak člověk očekává, a vůz samotný není zas taková novinka.

Co však je nové, je autonomní řízení, se kterým se Spartan představil na letošním Zbrojním a bezpečnostním veletrhu v Kyjevě. Vůz umí sám dojet k nějakému cíli, např. pro zraněné vojáky, a dovézt je zpátky, aniž by vystavoval dalšího člověka - řidiče - riziku. Má k tomu plejádu termokamer, obyčejných kamer, různých radarů a čidel vzdálenosti. A také něco, co je označeno jako „senzor lidské přítomnosti”. Jak přesně taková věc funguje, nevíme, její smysl je ale zřejmý - zabránit střetu s lidmi.

Systém je vyvinutý ukrajinskou firmou Infocom a kromě zcela autonomní jízdy je také možno ho ovládat na dálku tabletem, a to údajně na vzdálenost až 50 kilometrů. A samozřejmě, uvnitř pořád zůstává volant a pedály, takže klidně můžete tohle auto pro vojáky někam poslat a cestou zpátky mohou oni sami řídit.

Autonomních módů je také několik - SmartDrive, Teach-inDrive a return-Home. První z nich sleduje trasu nastavenou operátorem na zmíněném tabletu, druhý v rámci takové jízdy ukládá data o svém okolí. Režim return-Home se vysvětluje sám - vůz podle GPS najde cestu zpátky na základnu a vrátí se.

Spartan může být také vyzbrojen a zbraně mohou být ovládané i na dálku. Je možno nainstalovat kulomet ráže 12,7 mm nebo automatický granátomet ráže 40 mm. Pancéřování je úrovně CEN BR6, což znamená mimo jiné ochranu proti střelbě z útočných pušek ráže 7,62 mm ze všech stran. Spodek auta dokáže odolat výbuchům dvou tříštivých ručních granátů DM51.

Doplňme, že základ ve Fordu F-550 znamená osmiválcový turbodiesel o objemu 6,7 litru a výkonu 300 koní. Na kola je výkon motoru přenášen přes šestistupňový automat. Nejvyšší rychlost je 110 km/h, dojezd na plnou nádrž je 800 km a maximální váha auta je 8 800 kg, což se ale vzhledem k velikosti a pancíři dá očekávat. Vůz je vysoký 2,4 metru, široký 2,44 m a dlouhý 6 m. Zvládne přebrodit vodu hlubokou 1,2 metru, vyjede na schod výšky až půl metru a zvládne stoupání 60 % a boční náklon 35 %.

Autonomní Spartan se ukázal na poměrně krátkém videu, na kterém ho vidíme jezdit sice bez posádky, ale ovládaný člověkem pomocí tabletu. Jezdí po štěrkovém testovacím polygonu s překážkami, kterým se vyhýbá. Pokud ovšem toužíte vidět vojenskou techniku, jak si s těmito betonovými překážkami poradí, můžeme nabídnout druhé video níže. To pochází z přehlídky výrobků firmy KrAZ a kromě Spartana na něm vidíme další dva stroje - „Shreka” a „Fionu”. Neděláme si legraci, tak se opravdu jmenují. Ostatně i ve jméně Spartan je j

Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan - 1 - kraz-spartan autonomni armadni vuz 01Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan - 2 - kraz-spartan autonomni armadni vuz 02Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan - 3 - kraz-spartan autonomni armadni vuz 03Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan - 4 - kraz-spartan autonomni armadni vuz 04Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan - 5 - kraz-spartan autonomni armadni vuz 04aZapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan - 6 - kraz-spartan autonomni armadni vuz 05Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan - 7 - kraz-spartan autonomni armadni vuz 06Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan - 8 - kraz-spartan autonomni armadni vuz 07
Spartan může jezdit zcela sám nebo být ovládán tabletem na dálku

Zdroj: Army-Technology

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama