Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zapomeňte na Teslu, tento vůz s autopilotem je z Ukrajiny. Říká si Sparťan
21.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tohle auto umí samo dovézt zásoby vojákům či stáhnout zraněné muže z pole. A jeho autopilotní systém byl skutečně vyvinut na Ukrajině.
Když se řekne autonomní vůz, člověka napadne něco jako auto Googlu anebo Tesla, která je s vývojem svého Autopilotu - kterému ale možná bude muset dát přesnější jméno - také docela daleko. Jenže není sama, jak ukazují zprávy z místa dost nečekaného na vývoj autonomních vozidel - z Ukrajiny.
Novinka, která stojí před námi, se jmenuje KrAZ-Spartan. Stojí na základech Fordu F-550, ze kterého tu ale zbylo pouze šasí, palubní deska, zrcátka a dieselový osmiválec Powerstroke. Zbytek byl vyvinut a vyroben v dílnách kanadské firmy Streit Group; Kremenčucké Automobilové Závody ho vyrábějí licenčně. Karoserie je obrněná, jak člověk očekává, a vůz samotný není zas taková novinka.
Co však je nové, je autonomní řízení, se kterým se Spartan představil na letošním Zbrojním a bezpečnostním veletrhu v Kyjevě. Vůz umí sám dojet k nějakému cíli, např. pro zraněné vojáky, a dovézt je zpátky, aniž by vystavoval dalšího člověka - řidiče - riziku. Má k tomu plejádu termokamer, obyčejných kamer, různých radarů a čidel vzdálenosti. A také něco, co je označeno jako „senzor lidské přítomnosti”. Jak přesně taková věc funguje, nevíme, její smysl je ale zřejmý - zabránit střetu s lidmi.
Systém je vyvinutý ukrajinskou firmou Infocom a kromě zcela autonomní jízdy je také možno ho ovládat na dálku tabletem, a to údajně na vzdálenost až 50 kilometrů. A samozřejmě, uvnitř pořád zůstává volant a pedály, takže klidně můžete tohle auto pro vojáky někam poslat a cestou zpátky mohou oni sami řídit.
Autonomních módů je také několik - SmartDrive, Teach-inDrive a return-Home. První z nich sleduje trasu nastavenou operátorem na zmíněném tabletu, druhý v rámci takové jízdy ukládá data o svém okolí. Režim return-Home se vysvětluje sám - vůz podle GPS najde cestu zpátky na základnu a vrátí se.
Spartan může být také vyzbrojen a zbraně mohou být ovládané i na dálku. Je možno nainstalovat kulomet ráže 12,7 mm nebo automatický granátomet ráže 40 mm. Pancéřování je úrovně CEN BR6, což znamená mimo jiné ochranu proti střelbě z útočných pušek ráže 7,62 mm ze všech stran. Spodek auta dokáže odolat výbuchům dvou tříštivých ručních granátů DM51.
Doplňme, že základ ve Fordu F-550 znamená osmiválcový turbodiesel o objemu 6,7 litru a výkonu 300 koní. Na kola je výkon motoru přenášen přes šestistupňový automat. Nejvyšší rychlost je 110 km/h, dojezd na plnou nádrž je 800 km a maximální váha auta je 8 800 kg, což se ale vzhledem k velikosti a pancíři dá očekávat. Vůz je vysoký 2,4 metru, široký 2,44 m a dlouhý 6 m. Zvládne přebrodit vodu hlubokou 1,2 metru, vyjede na schod výšky až půl metru a zvládne stoupání 60 % a boční náklon 35 %.
Autonomní Spartan se ukázal na poměrně krátkém videu, na kterém ho vidíme jezdit sice bez posádky, ale ovládaný člověkem pomocí tabletu. Jezdí po štěrkovém testovacím polygonu s překážkami, kterým se vyhýbá. Pokud ovšem toužíte vidět vojenskou techniku, jak si s těmito betonovými překážkami poradí, můžeme nabídnout druhé video níže. To pochází z přehlídky výrobků firmy KrAZ a kromě Spartana na něm vidíme další dva stroje - „Shreka” a „Fionu”. Neděláme si legraci, tak se opravdu jmenují. Ostatně i ve jméně Spartan je j
Spartan může jezdit zcela sám nebo být ovládán tabletem na dálku
Zdroj: Army-Technology
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva