Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Testy aut > Článek
První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku
15.3.2011 | Roman Kalina | 6 příspěvků
Jeep se znovu uchází o sympatie evropských zákazníků. Pojďme se krátce podívat, co nabízí čtvrtá generace modelu Grand Cherokee.
Svět se mění a Jeep s ním
Dávno skončily doby, kdy se Grand Cherokee hřál na výsluní kategorie luxusních terénních čtyřkolek. I když Jeep stále vyrábí pro terén skvělé automobily, trh s velkými SUV se posunul trochu jinam a hodnoty světlé výšky, nájezdových úhlů či počet uzávěrek diferenciálů se ocitly v pořadí kritérií až na úplném konci.
Plejáda nových modelů, které v druhé polovině minulého desetiletí ovládly prodeje v segmentu velkých SUV, se chlubí úplně jinými hodnotami, jsou uživatelsky mnohem přátelštější a v mnoha ohledech se už ani nesnaží vypadat jako klasický off-road. I když třetí generace „granda“ (řada WK) měla pod kapotou oceňovaný vznětový šestiválec od Mercedesu, na silnici se tento automobil se zadní tuhou nápravou choval jako neohrabaný náklaďák s necitlivým řízením a charakteristickým vlněním zadní části vozu. Velkého uznání se navíc tento jeep nedočkal ani u vyznavačů off-roadu, neboť mu pro změnu chyběl pořádný rám a také světlá výška neodpovídala hodnotám, které dávají automobilu v terénu šanci na úspěch. Bylo jasné, že nástupce se musí někam posunout a s ohledem na situaci na trhu se dalo očekávat, že směrem k vyznavačům off-roadu to asi nebude...
Nevěštěme ale nic z křištálové koule a podívejme se, co nový Grand Cherokee konkrétně nabízí. Od konce loňského roku se totiž prodává i u nás a my jsme jej mohli poprvé krátce vyzkoušet.



Tak trochu Mercedes, luxusnější interiér
I když Chrysler dnes patří pod křídla italského Fiatu, vývoj čtvrté generace Grand Cherokee probíhal ještě ve spolupráci s koncernem Daimler, a tak se novinka dočkala některých komponentů z druhé generace Mercedesu třídy M. Výsledkem je v celkové historii značky vůbec první Grand Cherokee s nezávisle zavěšenými koly a vzduchovým odpružením. Z hlediska konkurence je to zcela logický postup a s jiným řešením by na evropském trhu asi neměl šanci na úspěch. Jak už to bývá obvyklé, nová generace „granda“ narostla do všech stran. Rozvor se zvětšil o 13,4 cm (2915 mm) a celková délka o 8 cm (4822 mm). Zbrusu nová samonosná karoserie má příznivější koeficient odporu vzduchu cx (0,37), což snížilo hladinu hluku uvnitř vozu a také spotřebu paliva. Grand Cherokee přesto vypadá svalnatě a o jeho původu není pochyb nejen kvůli přední masce s tradičními sedmi otvory, ale také díky boční linii a hranatým výřezům pro kola.
Směrem k luxusu se výrazně posunul interiér. Pochvalu si zaslouží měkčené materiály i zpracování, což umocňuje design nejlepší verze Overland, která je zatím jako jediná dostupná na českém trhu. Tvarem, velikostí i průměrem věnce potěší volant. Kontaktní bod řidiče a automobilu je v případě nejvyšší výbavy z části dřevěný, elektricky nastavitelný ve dvou osách a také vyhřívaný. Navigace a multimediální systém s pevným diskem se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky, jeho součástí je i připojení mobilního telefonu přes bluetooth a LCD slouží také k promítání obrazu z parkovací kamery. Do standardu patří také kožené čalounění, částečně kůží obšitá palubní deska, výplně z pravého dřeva, přední vyhřívaná i ventilovaná sedadla, střešní okno nebo dvacetipalcová kola. Připlatit si musíte pouze za DVD systém pro zadní sedadla s LCD obrazovkou, střešní okno, tažné zařízení a také metalický lak. V interiéru je místa dostatek, široká karoserie poskytuje prostor i trojici cestujících ve třetí řadě.
Zavazadelník, ukrytý pod elektricky ovládaným víkem, má relativně vysokou nakládací hranu, ale jinak je dobře využitelný. Výrobce udává objem 782 litrů, to však platí pouze při jeho naplnění až po strop. Přední sedadla s vyšitým logem Overland vypadají pohodlně, ale opěradlo je poněkud ploché a záda nekopíruje tak, jak je zákazník v této kategorii zvyklý.
Solidní motor i jízdní vlastnosti
Pohonné ústrojí vychází z předchozí generace. Vylepšení se týká hlavně trakčních schopností. Díky aplikaci řídícího systému Select-Terrain, který nabízí několik režimů chování automobilu podle povrchu (sníh, kameny, písek a bláto), po kterém se pohybuje tak jako to známe z landroverů nebo posledního landcruiseru. V nabídce jsou dvě zážehové pohonné jednotky: klasický osmiválec HEMI 5,7 litru (268 kW) a nový celohliníkový šestiválec Pentastar 3,6 litru (216 kW) se čtyřmi ventily na válec a variabilním časováním jejich zdvihu, který pracoval také pod kapotou testovaného vozidla.
Nový motor je podstatně úspornější než jeho čtyřlitrový předchůdce, ale velký spořílek to také není, i když s pětistupňovou samočinnou převodovkou od Mercedesu si docela dobře rozumí. Starší automat suverénně využívá širokého rozpětí otáček motoru, řadí plynule a bez cukání i ve srovnání s novými sedmistupňovými ústrojími konkurence. Šestiválci stačí benzín oktanového čísla 91, ale stejně ho spořádá minimálně 12 litrů na každých 100 km. Pokud se budete snažit, přiblížíte se k desetilitrové hranici, ve městě ale počítejte se spotřebou 15 litrů a výše.
Zmiňované vzduchové odpružení je k dispozici pouze pro model V8, šestiválec disponuje výhradně konvenčními vinutými pružinami. Jízdní vlastnosti se však posunuly o generaci. „Granda“ nerozhodí rychle projetá zatáčka ani vyhýbací manévr, hřebenové řízení má překvapivě rychlou odezvu od kol a nepostrádá ani přesnost. Jeep se také málo naklání a přitom si nebudete stěžovat na komfort odpružení. Snad jen při přejezdu příčných nerovností pronikají rázy do interiéru více, než by bylo příjemné.
V terénu stále nad průměrem, i proto zaujme
Terénní schopnosti moc zákazníků tohoto segmentu neocení a pokud někdo hledá luxusní off-road, většinou dnes končí u Toyoty Land Cruiser, která disponuje jako jediná rámem. V tomto ohledu se s japonskou klasikou nemůže měřit ani Grand Cherokee, přesto je na tom mnohem lépe než ostatní konkurence. Ověřený systém pohonu všech kol a účinná terénní redukce (1:2,72) umožňuje plazivý pohyb terénem, i když je třeba být obezřetný, neboť karoserie skýtá jistá omezení daná nižší světlou výškou (205 mm) a menšími nájezdovými úhly. Pro motor V6 není k dispozici špičkový systém Quadra-Drive II, ale pouze Quadra-Trac II, který disponuje zavíratelným mezinápravovým diferenciálem a regulací prokluzu kol pomocí brzd, což má v těžkém terénu své limity. Na konkurenci provedení s šestiválcem ztrácí také tím, že utáhne brzděný přívěs nejvýše do hmotnosti 2,2 tuny (s motorem V8 je to až 3,5 t).
Čtvrtý díl seriálu Grand Cherokee je i díky rozumné cenové politice importéra v mnoha ohledech pozoruhodný, i když rezervy samozřejmě má. Je však skvělé, že se po delší době americká legenda opět nadechla k plnohodnotnému životu. Až nabídku rozšíří o nový turbodiesel, bude tento jeep představovat plnohodnotnou alternativu ostatní konkurenci v segmentu.
Technické údaje
Jeep Grand Cherokee 3.6 L V6 Overland
Motor
Zážehový, vidlicový šestiválec 3,6 l
Objem: 3 604 ccm
Největší výkon: 210 kW (281 k) při 6 350 ot./min
Největší točivý moment: 347 N.m při 4 300 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová samočinná převodovka s terénní redukcí, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 206 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 16 l
Mimo město: 8,8 l
Kombinovaná: 11,4 l
Objem palivové nádrže: 93,5 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 822 mm
Šířka: 1 943 mm
Výška: 1 781 mm
Rozvor náprav: 2 915 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 354 kg
Užitečná hmotnost: 595 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 752 l
Výbava a cena
Cena v základní výbavě: 1 296 900 Kč
Diskuze 6 příspěvků
Bleskovky
- Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
včera - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019 - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019
Nejnovější články
- Toto Ferrari utrpělo totální škodu, i když mu není skoro nic a ujelo jen 422 km
před hodinou - Pokud potřebujete nové auto, nekupujte ho teď, radí renomovaný profesor
před 2 hodinami - Seat omylem odhalil přelomový nový model moc brzy, z obrázku jde „vytáhnout” vše
včera - Jeden z nejluxusnějších hotelů na kolech je k mání za 22 milionů, vznikal 11 let
včera - Šéfdesignér řekl, kam Audi míří s interiéry svých aut, příznivce klasiky asi nepotěší
včera - Svérázný pick-up Tesly má vnější zpětná zrcátka, jen si jich zprvu nikdo nevšiml
včera (1) - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
včera - Dacie ukáže záda všem, v Evropě pod 380 tisíc nabídne to, za co jiní chtějí mnohem víc
včera - Překvapivě zdařilá replika je jediná levná cesta ke slavnému Lamborghini
13.12.2019 - Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou
13.12.2019

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 23:29 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 22:59 - vonkreuz
- Náhrada m135i 22:05 - Spectral
- Elektromobily a vse kolem nich 21:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 19:23 - 406 Coupe
- Autoservis - průměrná cena 17:52 - Strejcs
- Lyžárna 15:41 - pavproch
- IT poradna 15:35 - pavproch
- Benzínová čtyřkolka do milionu 13:36 - DoubleSix
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 13:34 - pavproch
Autobazar
Mercedes A A 200
r.v. 2018
610 000,- KčMercedes A A 150
r.v. 2009
190 000,- KčMercedes A A 180
r.v. 2015
370 000,- KčMercedes E E 220 d
r.v. 2017
650 000,- KčMercedes E E 220 CDI 4MATIC
r.v. 2016
620 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2008
120 000,- Kč