Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Toyota Yaris 2012: první jízda s třetí generací
2.9.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Yaris je přestavuje pro Toyotu v Evropě asi nejdůležitější model. Svědčí o tom i pečlivost, s jakou nám byla v Kodani představena v praxi.
Nový Yaris jsme si už na stránkách Autoforum.cz podrobněji představili a koneckonců na webu české zastoupení už najdete i jeho ceny. Podle slov zástupců importéra hodlá Toyota na našem trhu v příštím roce umístit 1 400 Yarisů, přičemž z 85 % by mezi nimi měla být zastoupena karoserie s pěti dveřmi a nejprodávanějším modelem se stát verze s motorem 1,33 a výbavou Active (ta stojí 319 900 Kč). Pražské zastoupení japonské značky hodlá vše podpořit zaváděcími cenami s dvacetitisícovým zvýhodněním a slevou 10 000 Kč na doplňkové pakety k výbavám Active a Style. To jen tak na okraj.
I přes nastavená zvýhonění to bude mít v pořadí třetí vydání Yarisu na evropském trhu těžké. Segment B, ko kterého tento kompaktní automobil patří, je totiž jedním z nejnabitějších. Proti cenově orientované konkurenci, chce Yoyota Yaris bojovat především svými tradičními hodnotami jako je kvalita, praktičnost, ekonomický provoz a také pověstná spolehlivost. Kromě stávajících uživatelů Yarisu, kterých jezdí po českých silnicích na 25 tisíc a většina z nich jsou starší páry či ženy, bude chtít novinka oslovit i mladší a racionálně uvažující zákazníky. K tomu má napomoci třeba i v této třídě ne zcela obvyklá výbava jako je multimediální systém s dotykovou obrazovkou Toyota Touch a zadní parkovací kamerou.
Dost ale strohého popisování plánů pražských pánů, přejděme raději k jízdě. Jako první se mi do ruky dostala ona v budoucnosti tabulkově nejprodávanější verze s se zážehovým čtyřválcem a manuální šestistupňovou převodovkou doplněná prý sprtovně naladěným podvozkem a tužším řízením (jinak naladěný elektrický posilovač), který je standardem nejvyšší výbavy Style. Testovaný vůz, jehož cena na českém trhu se bude pohybovat v základu okolo nějakých 350 tisícovek, také disponoval příplatkovým bezklíčovým systémem, prosklenou panoramatickou střechou, navigací a automatickou duální klimatizací. Pěkné, stejně jako tabulkové hodnoty stokoňové třináctistovky. Při jízdě bylo jasně znát, že avizované „kobyly” tam jsou, díky zpřevodování šestistupňové převodovky a orientaci vozu na co nejnižší tabulkovou spotřebu (emise CO2 ve výši 123-127 g/km leccos naznačují) ale bleskurychlou reakci na sešlápnutí plynového pedálu na pátý či šestý převodový stupeň rozhodně nečekejte. Pokud chcete předjíždět, musíte podřadit třeba až na trojku. I ve vysokých rychlostech byla jízda s tímto vozem (hmotnosti 1,1 tuny) daleko zábavnější a jistější než dříve, čímž chci jednoznačně říci, že nové naladění bude aktivněji smýšlejícím řidičům sedět.
Pokud hledáte vyloženě městský vůz, budete asi nejvíce spokojeni s osvědčenou technikou v podobě zážehového dvanáctiventilového tříválce doplněného přesnou pětistupňovou převodovkou. S tímhle vozem, jehož hmotnost o moc nepřesahuje 1 000 kilogramů (podle slov výrobce je nový Yaris v průměru o 20 kilogramů lehčí než jeho předchůdce), se pro vás stanou nástrahy městské džungle doslova hračkou. Poloměr otáčení pouhých 4,7 metru, perfektní pozice za volantem, nově konstrovaná přední sedadla a točivý motor se spotřebou do 5,5 l/100 km si vás určitě získají. Navíc cena takového vozu s výbavou Active obsahující i zadní parkovací kameru nepřesáhne 300 000 korun.
Nakonec jsem si nechal varianty, ketré budou i na našem trhu podle mě spíše na okraji zájmu. Dát čtyři sta tisíc za Yarise vybaveného sice kvalitním turbodieselem (jezdí skutečně do 4,5 l/100 km) s šestistupňovou manuální převodovkou asi nebude chtít dát každý a málokdo zvolí také kombinaci zážehového čtyřválce a převodovky CVT, zde značenou obchodním názvem Multidrive S.
Názor na vnější design, tvar linie přístrojové desky či jediný stírač předního skla nechám čistě na vás. Toyota sice tvrdí, že uvnitř najdeme měkčené plasty a kvalita zpracování je zase o něco lepší, vše ale platí pro danou kategorii a na vyšší kvalitu plastů něž třeba u koncernové konkurence jsem nenarazil. Co se místa pro pětici osob týče, je vše v pořádku. Nový Yaris má totiž o 50 milimetrů delší rozvor, z čehož těží zejména pasažéři vzadu. Podle mě je ale jednoznačně škoda, že třetí generace Yarisu přišla o výhodu posuvu zadních dělených sedadel (v poměru 60:40), díky kterým se nevelký zavazadlový prostor (nyní má 286 lirů) dal v mžiku zvětšit na úkor místa na zadních sedadlech. Ruku na srdce, málokdy asi dojde k tomu, že v tomto voze bude cestovat čtveřice dospělých mužů se zavazadly na klíně.
Přesto všechno si myslím, že nová generace Yarisu je skutečnou revolucí jak po stránce designu, ergonomie a konektivity. Naštěstí se Toyota, jakožto globální výrobce příliš neúčastní downsizingu, jako evropští výrobci. Proto se u Yarise nedočkáme v budoucnu žádného přeplňování, dvouválce a bohužel ani sportovní verze T-Sport. Na programu příštího roku bude příchod první hybridní verze tohoto úspěšného kompaktu.
Zkrátka a dobře, pokud bych si i já měl v nabité třídě kompaktních hatchbacků segmentu B vybírat svého favorita, Toyota Yaris by v mém hledáčku určitě nesměla chybět. Nejprodávanější evropský model této japonské značky si tak určitě udrží své pozice a dobrou pověst. Jak vysoko míří ale odhalí teprve náš podrobný test z českých luhů a hájů, který vám co nevidět jistě nabídneme.
Nová Toyota Yaris 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva