Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu
8.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Audi se s vážností sobě vlastní pustilo do komponování umělých zvuků pro své příští elektrické automobily e-tron.
Jet nízkými rychlostmi v obytné zóně v elektromobilu nebo hybridu jen na baterky může být pro kolemjdoucí „pěšáky” z důvodu chybějícího adekvátního zvuku motoru mírně řečeno rizikové. Aerodynamický hluk při městském tempu chybí a valivý hluk od kol je do rychlostí cirka 30 km/h také nedostatečný. Audi si proto (pochopitelně zdaleka ne jako první) vymyslelo uměle generovaný „e-sound“ a do jeho komponování bylo zapojeno oddělení akustiky.
Ústřední postavou se stal Rudolf Halbmeir, který obecně považuje zvuky za jistou formu hudby a asi nepatří mezi konstruktéry v tradičním smyslu slova. Jeho hlavním pracovním nástrojem je digitální piano, reproduktory, počítač, elektronický pedál a nějaká ta kreativita, aby se produkt jeho snažení líbil. Mimochodem, ve volném čase komponuje hudbu, i když v tomto směru asi tolik známý není.
Abychom o zvuku Audi e-tron jen neteoretizovali, podívejte se na video pod článkem. O výsledku jeho práce prozradí mnohem více než pouhý popis. Pokud budete mít dojem, že vám to hodně připomíná vesmírné koráby ze Star Wars nebo Star Treku, nejste od pravdy daleko. „Pro jisté frekvenční rozsahy jsou sci-fi filmy skutečně inspirativní,“ vysvětluje Halbmeir, tvrdí ale, že jeho práce je mnohem komplexnější.
„Během několika let jsme provedli spoustu testů, takže jsme se naučili některé tóny cíleně zesilovat a ty nežádoucí zase potlačit,“ říká Dr. Ralf Kunkel, šéf oddělení akustiky Audi. Zvukový výstup vozu je přitom závislý na rychlosti, otáček elektromotoru, zatížení a několik dalších parametrů. O generování zvuku se starají reproduktory s výkonem 40 wattů uložené na podvozku. Vývojáři ovšem tvrdí, že k tomu, aby chodci nebo cyklisté auto zaregistrovali sluchem, v běžném provozu zcela postačuje výkon pět až osm wattů.
Část zvuku je karoserií i vzduchem přiváděný rovněž k uším posádky. Není jej ale mnoho. V Audi jsou přesvědčeni, že majitelé elektromobilů si budou pořizovat auta tohoto typu také kvůli tichému provozu.
Větší část testů probíhala ve speciální akustické komoře, ale finální ladění bylo nevyhnutné provést na běžných silnicích, kde se ke zvuku vozu přidal vítr, podvozek absorbující nerovnosti, nečistoty bubnující do podběhů a karoserie nebo okolní provoz. Tohle má být podle Audi jen začátek. Pro každý svůj další elektromobil plánuje vytvořit originální akustický podpis podle jeho zaměření.
Ústřední postavou oddělení akustiky Audi je "skladatel" Rudolf Halbmeir
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 2 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejnovější články
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 2 hodinami - Ford lituje, že vsadil na elektromobily. S padajícími prodeji prodělává přes 3 miliony na kuse, nohama na zem se ale vrací pomalu
před 3 hodinami - K mání je překrásná vzpomínka na dobu, kdy VW skutečně dělal auta pro lidi, téměř netknutý Golf s unikátním motorem
před 4 hodinami - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva