Auta dostanou další airbagy. Dovnitř se už nevejdou, TRW proto vyvinulo vnější

TRW spolupracuje se Seatem na vývoji vnějších vzduchových vaků. Nejsou určeny pro chodce, mají dále zmírnit následky kolizí pro posádku uvnitř.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Auta dostanou další airbagy. Dovnitř se už nevejdou, TRW proto vyvinulo vnější

3.10.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Auta dostanou další airbagy. Dovnitř se už nevejdou, TRW proto vyvinulo vnější

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

TRW spolupracuje se Seatem na vývoji vnějších vzduchových vaků. Nejsou určeny pro chodce, mají dále zmírnit následky kolizí pro posádku uvnitř.

Volvo V40 se už nějakou chvíli chlubí vnějším airbagem, ten ale může být posádce vozu celkem ukradený - chrání „jen” chodce. TRW Automotive ale nyní pracuje na vnějším airbagu, který by při kolizi nechránil toho venku, ale cestující uvnitř auta tímto airbagem vybaveného. Důvod pro tento výzkum osvětlil vice-prezident TRW Norbert Kagerer: „Boční srážky tvoří asi 40 % všech nehod na silnicích,” a jak asi tušíte, právě o boční nárazy tu půjde především.

Vnější boční airbagy by měly fungovat na principu předvídání srážky, tedy podobně, jako airbag pro chodce od Volva. Senzory by měly zaznamenat nebezpečí kolize a airbag by měl milisekundy před nárazem vystřelit z prahů směrem nahoru, zhruba do půlky předních i zadních dveří. Kagerer přiznává, že zatím mají největší problém s tím, aby senzory správně vyhodnotily potřebu vystřelení airbagu, což bychom jako největší problém očekávali i my - přece jen, náklady nesprávného vyhodnocení rizika by byly nemalé, auto by kvůli tomu jistě muselo do servisu.

Poměrně velký, dvousetlitrový objem vnějšího airbagu, daný délkou 200 cm, výškou okolo 70 cm a tloušťkou okolo 18 cm by měly naplnit dvě vzduchové patrony. TRW již má patent na speciální vnitřní strukturu vaku, která jej činí pevnějším. Vnitřní tlak vzduchu bude záviset na konkrétním nastavení.

Oproti snímkům však vozy značky Seat nedostanou vnější airbagy jako první. Toto místo bude náležet blíže nespecifikovaným „špičkovým německým sedanům” v případě, že se v testech osvědčí. Bez zajímavosti není ani fakt, že vývoj ve Španělsku probíhá už tři roky a je financován Evropskou unií.

Nejspíš to nebude tak, že po srážce vaše auto, vybavené airbagem, odjede bez škrábance. Jak již bylo zmíněno, cílem je především ochránit lidi uvnitř vozu. Vnější airbagy budou tedy mít stejný účel, jako ty vnitřní, kterých dnes máme v autech spoustu. Jaký bude jejich reálný přínos ale ukážou až nezávislé testy a na ty si asi ještě chvíli počkáme - TRW počítá s větším nasazením tohoto řešení až okolo roku 2020.


Auta dostanou další airbagy. Dovnitř se už nevejdou, TRW proto vyvinulo vnější - 1 - vnejsi airbagy 01Auta dostanou další airbagy. Dovnitř se už nevejdou, TRW proto vyvinulo vnější - 2 - vnejsi airbagy 02
TRW by rádo uvedlo vnější airbagy na silnice do roku 2020

Zdroje: TRW, Auto Express

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše