Reklama

Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo

Nejtypičtějším designovým prvkem aut je čelní maska, neboť chladič za ní dovoluje nejefektivnější chlazení motoru. Něco takového auta kdysi vůbec neměla kvůli jinému řešení chlazení, nejdéle u něj zůstal Renault.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo

1.6.2019 | Petr Prokopec

Nejtypičtějším designovým prvkem aut je čelní maska, neboť chladič za ní dovoluje nejefektivnější chlazení motoru. Něco takového auta kdysi vůbec neměla kvůli jinému řešení chlazení, nejdéle u něj zůstal Renault.

Od potopení Titanicu uplynulo před několika málo týdny již 107 let. Osud přepychové lodi, které se na její panenské cestě postavil do cesty ledovec, tak zná nejspíše každý. Ovšem i tak existují příběhy, které mohou překvapit přestože jste jejich značnou část viděli přímo na plátně. Pokud si vzpomenete na milostnou scénu Leonarda DiCapria a Kate Winslet, pak jistě víte, že se odehrála v automobilu. O jaký vůz však jde, to ví jen málokdo - i proto, že čelní maska je velmi specifická a neodpovídá prakticky ničemu, co se následně na autech se spalovacími motory objevilo.

Nebudeme chodit dlouho okolo horké kaše a rovnou prozradíme, že oním vozem, a vůbec jediným na celém Titanicu, byl Renault Type CB Coupe de Ville (nebo také Towncar). Ten patřil Williamu Carterovi, který se na lodi plavil s celou svou rodinou, přičemž on i jeho příbuzní měli to štěstí, že neštěstí přežili. Francouzský palác na čtyřech kolech však zamířil na dno Atlantiku, kde po něm dnes již budete velmi pravděpodobně marně pátrat - za oněch 107 let jej již nejspíše rozežrala slaná voda. Režisér James Cameron se ovšem dostal k dobovým dokumentům a nechal si postavit naprosto věrnou repliku.

Proč o tom ale vůbec hovoříme? Zejména kvůli již zmiňované čelní masce, která se obešla bez klasické mřížky chladiče. Na počátku minulého století tuto stylizaci užíval prakticky každý výrobce, ovšem po roce 1906 zůstal jedinou velkou automobilkou, která u tohoto prvku setrvala, právě Renault. Zbytek světa se začal překlánět ke klasice, kterou již známe, a to zejména kvůli odlišnostem v motorovém prostoru. Zatímco konkurence je přesunula na příď vozu, Francouzi dále umisťovali chladiče pohonné jednotky až za motor.

Renault se tímto způsobem pokusil vyhnout nákladům, které by jinak byly s umístěním chladiče vpředu a použitím s ním spojených patentů nezbytné. Proto také v roce 1905 Francouzi navštívili úřad pro ochranu průmyslového a duševního vlastnictví, kde si nechali zaregistrovat svůj vlastní systém. Ten spočíval v instalaci tzv. samotížné cirkulace, kdy kvůli chlazení motoru nebylo potřeba vodní pumpy ani náporového chlazení. Místo toho voda pouze obíhala v okruhu mezi motorem a vzadu umístěným chladičem, což bylo dostačující řešení zabraňující přehřátí pohonné jednotky.

Právě toto řešení si vyžádalo specifický tvar kapoty, jemuž se začalo přezdívat „Uhlák“ kvůli podobenství s nádobou na uhlí. Podle Renaultu by klasická maska byla kontraproduktivní, neboť by výrazně snížila teplotu vody a to by zhoršilo provozní parametry motoru, navíc by pochopitelně zvyšovala odpor vzduchu. Agregátům přitom samotížná cirkulace naprosto vyhovovala, i proto, že z poměrně vysokého objemu produkovaly relativně nízký výkon. Třeba onen Towncar z Titanicu disponoval 2,6litrovou jednotkou, jež produkovala 35 koní.

V tomto případě přitom šlo spíše o jeden z vrcholů techniky, neboť obecně se podobným výkonem pyšnily vozy osazené spíše sedmi- až devítilitrovými jednotkami. Chod těchto agregátů tak nebyl rozhodně namáhavý, což nevyžadovalo extrémní chlazení. A když se posléze začalo stádo pod kapotou rozrůstat, Renault přidal ventilátor poháněným setrvačníkem motoru. Díky tomu byl zcela nezávislý na rychlosti vozidla a nadále poskytoval rovnoměrné chlazení při nízké i vysoké rychlosti.

I přes řadu nesporných výhod, ke kterým patřila také spolehlivost, ale Francouzi nakonec od chladičů usazených za motorem upustili jako všichni ostatní a přivedli je před pohonnou jednotku. Výkony totiž začaly růst opravdu razantním způsobem a samotížná cirkulace přestala být dostačující. Kvůli tomu se změnil i tvar kapot, i když samozřejmě existovalo i jisté mezidobí zosobněné především modelem 40CV. Ten dostal do vínku devítilitrový motor se 40 koňmi a chladičem vzadu, ovšem jako první Renault měl i klasickou mřížku vpředu.


Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo - 1 - Renault rane modely ilustracni foto 01Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo - 2 - Renault rane modely ilustracni foto 02Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo - 3 - Renault rane modely ilustracni foto 03Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo - 4 - Renault rane modely ilustracni foto 04Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo - 5 - Renault rane modely ilustracni foto 05
Prakticky všichni na počátku minulého století vyráběli vozy s chladičem za motorem, jenž umožnily designérům přijít se specifickou maskou chladiče. Renault u toho zůstal nejdéle

Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo - 6 - Renault rane modely ilustracni foto 06Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo - 7 - Renault rane modely ilustracni foto 07
Jeden z takových vozů se objevil i na Titanicu, jak bylo posléze věrně zdokumentováno snímkem Jamese Camerona

Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo - 8 - Renault rane modely ilustracni foto 08
Prvním vozem francouzské značky s mřížkou vpředu byla jedna z verzí Renaultu 40CV. I ta však měla chladič nadále umístěný až za motorem

Inspirace: Jalopnik

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše