Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Auta si kdysi vystačila bez chladiče na přídi, na alternativu už se dávno zapomnělo
1.6.2019 | Petr Prokopec
Nejtypičtějším designovým prvkem aut je čelní maska, neboť chladič za ní dovoluje nejefektivnější chlazení motoru. Něco takového auta kdysi vůbec neměla kvůli jinému řešení chlazení, nejdéle u něj zůstal Renault.
Od potopení Titanicu uplynulo před několika málo týdny již 107 let. Osud přepychové lodi, které se na její panenské cestě postavil do cesty ledovec, tak zná nejspíše každý. Ovšem i tak existují příběhy, které mohou překvapit přestože jste jejich značnou část viděli přímo na plátně. Pokud si vzpomenete na milostnou scénu Leonarda DiCapria a Kate Winslet, pak jistě víte, že se odehrála v automobilu. O jaký vůz však jde, to ví jen málokdo - i proto, že čelní maska je velmi specifická a neodpovídá prakticky ničemu, co se následně na autech se spalovacími motory objevilo.
Nebudeme chodit dlouho okolo horké kaše a rovnou prozradíme, že oním vozem, a vůbec jediným na celém Titanicu, byl Renault Type CB Coupe de Ville (nebo také Towncar). Ten patřil Williamu Carterovi, který se na lodi plavil s celou svou rodinou, přičemž on i jeho příbuzní měli to štěstí, že neštěstí přežili. Francouzský palác na čtyřech kolech však zamířil na dno Atlantiku, kde po něm dnes již budete velmi pravděpodobně marně pátrat - za oněch 107 let jej již nejspíše rozežrala slaná voda. Režisér James Cameron se ovšem dostal k dobovým dokumentům a nechal si postavit naprosto věrnou repliku.
Proč o tom ale vůbec hovoříme? Zejména kvůli již zmiňované čelní masce, která se obešla bez klasické mřížky chladiče. Na počátku minulého století tuto stylizaci užíval prakticky každý výrobce, ovšem po roce 1906 zůstal jedinou velkou automobilkou, která u tohoto prvku setrvala, právě Renault. Zbytek světa se začal překlánět ke klasice, kterou již známe, a to zejména kvůli odlišnostem v motorovém prostoru. Zatímco konkurence je přesunula na příď vozu, Francouzi dále umisťovali chladiče pohonné jednotky až za motor.
Renault se tímto způsobem pokusil vyhnout nákladům, které by jinak byly s umístěním chladiče vpředu a použitím s ním spojených patentů nezbytné. Proto také v roce 1905 Francouzi navštívili úřad pro ochranu průmyslového a duševního vlastnictví, kde si nechali zaregistrovat svůj vlastní systém. Ten spočíval v instalaci tzv. samotížné cirkulace, kdy kvůli chlazení motoru nebylo potřeba vodní pumpy ani náporového chlazení. Místo toho voda pouze obíhala v okruhu mezi motorem a vzadu umístěným chladičem, což bylo dostačující řešení zabraňující přehřátí pohonné jednotky.
Právě toto řešení si vyžádalo specifický tvar kapoty, jemuž se začalo přezdívat „Uhlák“ kvůli podobenství s nádobou na uhlí. Podle Renaultu by klasická maska byla kontraproduktivní, neboť by výrazně snížila teplotu vody a to by zhoršilo provozní parametry motoru, navíc by pochopitelně zvyšovala odpor vzduchu. Agregátům přitom samotížná cirkulace naprosto vyhovovala, i proto, že z poměrně vysokého objemu produkovaly relativně nízký výkon. Třeba onen Towncar z Titanicu disponoval 2,6litrovou jednotkou, jež produkovala 35 koní.
V tomto případě přitom šlo spíše o jeden z vrcholů techniky, neboť obecně se podobným výkonem pyšnily vozy osazené spíše sedmi- až devítilitrovými jednotkami. Chod těchto agregátů tak nebyl rozhodně namáhavý, což nevyžadovalo extrémní chlazení. A když se posléze začalo stádo pod kapotou rozrůstat, Renault přidal ventilátor poháněným setrvačníkem motoru. Díky tomu byl zcela nezávislý na rychlosti vozidla a nadále poskytoval rovnoměrné chlazení při nízké i vysoké rychlosti.
I přes řadu nesporných výhod, ke kterým patřila také spolehlivost, ale Francouzi nakonec od chladičů usazených za motorem upustili jako všichni ostatní a přivedli je před pohonnou jednotku. Výkony totiž začaly růst opravdu razantním způsobem a samotížná cirkulace přestala být dostačující. Kvůli tomu se změnil i tvar kapot, i když samozřejmě existovalo i jisté mezidobí zosobněné především modelem 40CV. Ten dostal do vínku devítilitrový motor se 40 koňmi a chladičem vzadu, ovšem jako první Renault měl i klasickou mřížku vpředu.
Prakticky všichni na počátku minulého století vyráběli vozy s chladičem za motorem, jenž umožnily designérům přijít se specifickou maskou chladiče. Renault u toho zůstal nejdéle
Jeden z takových vozů se objevil i na Titanicu, jak bylo posléze věrně zdokumentováno snímkem Jamese Camerona
Prvním vozem francouzské značky s mřížkou vpředu byla jedna z verzí Renaultu 40CV. I ta však měla chladič nadále umístěný až za motorem
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 6 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 8 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 9 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 10 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz