Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW
26.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf vývoje BMW nás nechal nahlédnout pod pokličku vývoje systémů autonomního řízení aut. A naznačil, že skutečný autopilot hned tak neuvidíme.
Vývojem autonomního řízení se dnes zabývají prakticky všechny automobilky. A vlastně nejen ty, na poli autopilotů se prosazují i počítačoví giganti jako Google. Jejich zapojení je možná ještě přirozenější než u automobilek, protože primárně musí vzniknout natolik vyspělá umělá inteligence, aby jí byli lidé ochotni svěřit své životy. Teprve pak přijde čas na to vymýšlet samotná auta, která s ní budou pracovat. Jenže vývoj dostatečně robustních algoritmů zabere spoustu času, protože nejde jen o jejich vývoj, ale hlavně o testování v reálném světě a přizpůsobování získaným poznatkům.
Právě v tomto tkví podle šéfa vývoje BMW Klause Fröhlicha největší úskalí. Vrchní bavorský vývojář říká, že autonomní vozidla musí najet zhruba 50 milionů kilometrů, aby začala zvládat silniční provoz na stejné úrovni, jako průměrný řidič. To představuje přibližně desetinásobek vzdálenosti, již během vývoje najela poslední generace řady 5. Mezi řádky tak snadno můžeme vyčíst, že pokud někdo mluví o brzkém příchodu autopilotů, neuvědomuje si plně rozsah potřebný pro plnou stabilizaci nebo počítá se zavedením nedokončené technologie.
Stačí si uvědomit, že vývoj běžného vozu - jakým řada 5 je, ačkoliv sama značka by ji jistě titulovala jako neobyčejnou - zabere zhruba čtyři až pět let. Testovací prototypy pak najíždějí kilometry a získávají cenná data po přibližně tři roky, což znamená, že jen samotné BMW by na vývoj autonomního vozu potřebovalo nějakých 30 let.
Tak prostou matematiku ale pochopitelně použít nelze. Aut lze do provozu poslat více nebo také méně, navíc tu nejde jen o kilometry - na získaná data musí adekvátně reagovat programátoři a ti mají také omezené kapacity, i když jich bude velmi mnoho. BMW nicméně v některých ohledech spoléhá na externí dodavatele, kteří pracují na některých součástech samostatně a vývoj mohou naopak uspíšit. Třicet let vývoje tedy potřeba být nemusí, jen pár roků to ale také nebude.
BMW hovoří v případě příchodu autopilotů úrovně SAE 5 o roce 2030 jako možném termínu a nezdá se, že by bylo příliš pesimistické. Pochopitelně nevylučujeme, že dojde k neočekávanému a vše se podstatně zrychlí - nebo naopak prodlouží. Uvidíme tedy, jak se věci budou v následujících letech vyvíjet, spaní „za volantem” cestou z Prahy do Karlových Varů v roce 2020 bychom ale reálně neočekávali, ať už Elon Musk a jiní optimisté říkají cokoli...
BMW již dříve naznačovalo, že s autopiloty jsou spojena mnohá úskalí. Nyní šéf vývoje značky uvedl, kolik kilometrů musí najet testovací prototypy, aby dosáhly standardů mnichovské automobilky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 40 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB