Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW ConnectedDrive Connect: autopilot podle BMW
21.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Několik firem včetně Googlu pracuje na automobilech schopných jezdit bez zásahu člověka. Takhle funguje systém BMW.
BMW loni v srpnu představilo systém automatického řízení nazvaný ConnectedDrive Connect (CDC) instalovaný do běžné řady 5. Vůz navenek záměrně vypadal jako obyčejný sériový automobil, nicméně radar, laserový scanner, GPS, kamery a různá další čidla napojená na výkonný počítač z něj udělali robotický stroj schopný pohybovat se v běžném provozu zcela autonomně. Mnichov tehdy zveřejnil pouze fotografie, nyní nabízí také video z praktických zkoušek.
Představuje dvojici relaxovaných inženýrů okupujících přední sedadla BMW jedoucího po dálnici, přičemž jejich úkolem je pouze asistovat, sbírat data a hlavně dohlížet, ale jinak je řízení auta ovládáno výlučně elektronicky. Popisovat tento krátký snímek bude asi zbytečné, více vám řekne, když se na něj podíváte. Znalost němčiny nebo alespoň angličtiny k titulkům ale bude pro vás určitou výhodou.
Pokud jazykovou bariéru nepřekonáte, vězte, že jde v zásadě o následující - automobil přebírá kontrolu pohybu v podélném i příčném směru jen za určitých okolností, přičemž řidič jízdu permanentně kontroluje a kdykoli musí být schopen převzít řízení.
Před osazením auta novou technikou probíhal vývoj na jízdních simulátorech, kde byly nacvičovány a programovány všemožné situace. Vůz byl nejdříve odzkoušen na testovacím polygonu, a teprve až když se osvědčil, vyrazili konstruktéři na veřejné silnice do reálného provozu.
Pochopitelně zde elektronika narazila na spoustu jen těžko simulovatelných podmínek, přesto se ale systém podařilo naladit s centimetrovou přesností tak, aby byl vůz schopen bezpečné jet, zpomalovat nebo přejíždět z pruhu do pruhu. Samozřejmě počítač musel být naprogramován tak, aby dodržoval pravidla, takže na dálnici si nedovolí předjíždět zprava a respektuje také maximální povolenou rychlost nejen podle svislých dopravních značek, ale rozeznává rovněž elektronické tabule.
Jak moc se vám taková budoucnost líbí necháváme na vašem zvážení. Při jejím posouzení vám určitě pomůže i slíbené video...
Systém ConnectedDrive Connect byl integrován do běžného BMW řady 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva