Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW pošle do výroby klíčovou alternativu bateriových elektromobilů, funguje v podstatě jako benziny a diesely
28.2.2023 | Petr Prokopec
Zapomeňte na přemítání nad tím, kam dojedete na jedno dobití. A jak moc času vám zabere to následující. Jezdit „čistě” lze i bez podobných starostí. Jde sice trochu o drbání se levou rukou na pravém uchu, je to ale pořád lepší než spoléhat se na baterky.
Již za dvanáct let by u nových aut mělo dojít na 100procentní redukci emisí. Fakticky to má znamenat konec spalovacích aut, o němž rozhodli lidé, kteří naprosto ztratili kontakt s realitou a pro které koupě elektromobilu za milion korun představuje jen zhruba pětiměsíční šetření. Něco takového si ovšem většina populace nemůže dovolit, stejně jako vlastní dům s garáží a jakkoli „rychlým” (i to nejrychlejší existující řešení je vedle tankování paliva šnek) dobíjením. Opravdu tedy není překvapivé, že se proti plánům Evropské unie zvedá stále větší odpor.
Automobilky pak nepřiložili europolitikům nůž na krk s tím, že pokud se nevrátí zpátky na zem, začnou hromadně propouštět. Místo toho jde většina z nich Bruselu na ruku. Řada výrobců tak již oznámila, že nebude čekat ani na onen rok 2035, ale na bateriový pohon přesedlá ještě před tímto termínem. Že to pro ně znamená obrovské riziko, někteří z vrcholných manažérů dokonce i veřejně připouští a hovoří o 50% možnosti krachu. Přesto takto riskují.
BMW je nicméně jednou z mála značek, které se rozhodly, že nebudou slepě sázet pouze na jednu kartu. Mnichovská automobilka tak na rozdíl od ostatních oznámila, že u spalovacích motorů vydrží tak dlouho, jak jen to bude možné. Kromě toho se nadále věnuje jedné z podstatných alternativ bateriové elektromobility, a to vodíkové technologii - jak v podobě palivových článků, tak v podobě spalování vodíku. Značka aktuálně vyvíjí architekturu zvanou Neue Klasse (Nová třída), u které se s benzinovým či dieselovým pohonem nepočítá. Palivové články nicméně dostane.
„Pracujeme na tom, abychom s ní byli schopni spojit vodík,“ potvrdil výše zmíněné Jürgen Guldner, který je právě za vývoj palivových článků zodpovědný. Zároveň dodal, že zatímco v případě bateriové elektromobility bude architektura připravená v roce 2025, s vodíkem je spojeno pozdější datum. Kromě toho by tato technologie měla být pouze součástí větších aut. Dáno je to velikostí nádrží, přičemž zkušenosti značka čerpá z iX5 Hydrogen.
Tento model byl jako koncept představen již v roce 2019. O dvě léta později pak dorazily první prototypy a loni odstartovala výroba sériových verzí. Ty nicméně nejsou na prodej, místo toho je na dlouhodobý test v reálném prostředí dostala vybraná skupina zákazníků. SUV disponuje dvěma nádržemi na takřka 6 kilo vodíku, se kterými zvládne ujet 504 km. To sice není zrovna oslňující údaj, opětovné dočerpání paliva však zabere jen 3 minuty. V takovém případě dojezd není zase tak podstatný, z uživatelského hlediska auto funguje v podstatě jako to se spalovacím motorem.
Pohon vozu generuje až 401 koní výkonu, s nimiž iX5 zvládne sprint na stovku za méně než 6 sekund. Nejvyšší rychlost pak lehce přesahuje 180 km/h. Oslňující dynamikou tedy tento vůz sice nedisponuje, pro značku nicméně v rámci vývoje byla mnohem důležitější praktická stránka. U Neue Klasse tak mnichovští předpokládají s jednou stěžejní změnou.
„Nádrže v iX5 jsou poměrně velké a usazené uprostřed vozu. My bychom je ovšem chtěli zmenšit a usadit jednu vedle druhé, a to v místech, která byla původně vyhrazena bateriím. S menšími nádržemi, které budou stále oválné, jen jich bude více, můžeme být mnohem flexibilnější,“ uvedl dále Guldner. Současně zmínil, že pro značku je mnohem výhodnější, když se vodíkovou verzí zabývá již nyní, než aby k tomu došlo po dokončení vývoje architektury.
Mnichovští již vodíkovou technologii testují v reálném světě, a to s pomocí skutečných zákazníků. Pilotní model iX5 Hydrogen přitom zvládá ujet 504 km na jedno natankování, jenž zabere pouhé 3 minuty. Ze sériových aut se s tímto řešením už počítá pro modely vzniklé na architektuře zvané Neue Klasse. Foto: BMW
Zdroje: Autoblog, BMW
Bleskovky
- Bugatti při jízdě rychlostí 413 km/h začal docházet benzin, jasně ukázalo, proč takové auto nemůže být elektrické
před 2 hodinami - Leštiči leštili jinak matnou Teslu Cybertruck tak dlouho, až vypadá jako zrcadlo na kolech, vážně
31.5.2024 - Policie při razii ve stodole objevila 16 ukradených veteránů v hodnotě skoro 70 milionů Kč
31.5.2024
Nejnovější články
- Bugatti při jízdě rychlostí 413 km/h začal docházet benzin, jasně ukázalo, proč takové auto nemůže být elektrické
před 2 hodinami - Američané žasnou nad programovatelným cyklovačem stěračů BMW 7, takový ale měla i „komunistická” Škoda Rapid
před 4 hodinami - 500kW „stromové nabíječky” v době, kdy sítě kolabují kvůli domácímu nabíjení dvacetinovým výkonem, jsou hezká, ale utopická iluze
včera - Britové požadují zvýšení povolené rychlosti na dálnicích, vláda na 59 let starém limitu nesmyslně trvá
včera - Číňané po odhalení Porsche za cenu Octavie prohlašují, že další novinka překoná i Rolls-Royce či Maybach, znovu levně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva