BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm

Čtyři turba pod kapotou dieselových BMW schytají verze M Performance řad 5, X5 a X6. A dostane je i 750d.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm

29.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čtyři turba pod kapotou dieselových BMW schytají verze M Performance řad 5, X5 a X6. A dostane je i 750d.

Když se začne mluvit o čtyřech turbodmychadlech, nejeden petrolhead si vzpomene na Ford GT90, koncept stroje, který měl být duchovním nástupcem původního GT40. Spoustu dalších, možná většinu, napadne Bugatti Veyron. Ale německý sedan a čtyři turbodmychadla už tak moc dohromady nejdou - ovšem, dokud se do věci nevloží Mercedes a BMW.

Třícípá hvězda vyjevila své plány na dominanci na poli třílitrových dieselových šestiválců už v březnu tohoto roku. Pod kapotou třídy E má v budoucnosti pracovat takový motor se čtyřmi turbodmychadly, který na kola pošle přes čtyři stovky koní. Výkon přes 130 koní na litr je u dieselového motoru hodně vysoký, dnes je na vrcholu BMW M550d se 127 koňmi na litr. Právě značku BMW chce Mercedes překonat, pochopitelně.

Mnichov také pochopitelně nespí a právě diesely se třemi turbodmychadly chce nahradit také ještě šílenějšími motory - třílitry se čtyřmi turby. Dá se očekávat, že i BMW přijde s výkonem přes 400 koní, ostatně podle prvních údajů by výkon měl být okolo 408 koní a 800 Nm. To nicméně nejsou naměřené hodnoty, ale spíš první kvalifikované odhady vývojářů BMW. Vyplní-li se, budeme mít před sebou světově nejsilnější třílitrový diesel všech dob.

Co se také zatím neví, je, zda budou všechna turba konvenční či zda budou některá z nich elektrická, se kterými zkouší experimentovat například Audi. Je pravděpodobné, že dvě turba budou menší pro rychlejší odezvu na plyn a další dvě budou větší pro větší tlak a právě ta menší by mohla teoreticky být elektrická, neboť tak by bylo dosaženo ještě lepší odezvy na sešlápnutí plynu.

Podobně jako je tomu dnes u motorů se třemi turbodmychadly, nový třílitr quad-turbo bude k mání v derivátech M Performance typu právě již zmíněné M550d a X5/X6/X7 M50d. Možná také uvidíme něco na způsob 750d, vlajkové lodi dieselů BMW. Kdy tento motor bude k mání, je zatím stále nejasné, ale dá se počítat s tím, že se objeví v příští generaci řady 5.


BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm - 1 - Test BMW M550d 39BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm - 2 - Test BMW M550d 83BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm - 3 - Test BMW M550d 84BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm - 4 - Test BMW M550d 85BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm - 5 - Test BMW M550d 87BMW postaví dieselový třílitr se čtyřmi turby, dostane 408 koní a 800 Nm - 6 - Test BMW M550d 88
Dnes má třílitr v BMW M550d tři turbodmychadla, v budoucnu by měl mít ještě o jedno víc. Dodá mu to další desítky koní

Zdroj: BimmerToday via AutoEvolution

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.