Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch a GM chtějí vdechnout život zážehovo-vznětovému motoru
20.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ve způsobu zapalování směsi benzínových motorů se již dlouho nic převratného neudálo. Svíčka je pořád alfou i omegou. Co to zkusit bez ní?
Technologie HCCI (Homogeneous charge compression ignition) je - stručně řečeno - zapalování benzínu kompresí místo svíčkou. Princip je velmi podobný vznětovému motoru a stejně jako spousta jiných, na pohled převratných věcí, není nový. Pochází z raného období motorismu, kdy ještě neexistoval spolehlivý způsob zapalování a experimentovalo se se vším, co alespoň trochu dávalo smysl. A HCCI, ačkoli tehdy nemělo tak učeně znějící jméno, dávalo hodně smyslu. Postupem času se totiž zjistilo, že ve srovnání s klasickým způsobem zapalování pomocí svíčky přináší spoustu výhod.
Tak především je výrobně levnější. Nepotřebujete rozdělovač, cívky, kabely, svíčky a navíc nemusíte řešit ani okamžiky, kdy mají elektrody svíček pálit. Provozně ovšem také ušetříte, protože kde nic z uvedeného není, tam to nemusíte ani měnit. Spalování homogenní směsi probíhá najednou v celém prostoru válce a tudíž dochází ke shoření veškerého paliva. Jeho využití je natolik efektivní, že HCCI nabízí přibližně patnáctiprocentní úsporu benzínu. Kromě toho homogenní míchání paliva se vzduchem vede k čistším emisím. Průměrné teploty vznikající při tomto procesu jsou nižší než v běžných motorech s elektronickým zapalováním a třeba úroveň emisí oxidů dusíku je skoro zanedbatelná.
V motorech tohoto typu se vám navíc nemůže stát, že vám pohonná jednotka poběží na méně válců, tedy za předpokladu, že máte v pořádku vstřikování. K dalším výhodám patří třeba to, že motor HCCI funguje i bez škrtících klapek, které vytváří ztráty a snižují účinnost.
Že to celé působí až příliš dobře, aby to byla pravda? Ne tak docela. Technologie HCCI je opravdu funkční, ale dosud narážela na několik zásadních problémů. K těm patří zejména vysoké tlaky a značná míra uvolňování tepla, a aby toho nebylo málo, proces samovznícení benzínu se hodně obtížně řídí, což patrně pochopí každý, kdo nepotřebuje seznámit s klepáním motoru.
Agregáty typu HCCI byly nějakou dobu v kurzu a do vývoje se zapojilo dost automobilek - mezi jinými GM, Volkswagen nebo Mercedes. Jejich nadšení ale opadlo poté, co se svět soustředil na hybridy a elektromobily. Jenže teď se zdá, že současná doba vznětovému benzínovému motoru opět přeje. Do intenzivního vývoje se pustil koncern Bosch s řadou dalších partnerů i díky grantu amerického ministerstva energetiky ve výši 12 milionů dolarů. Cílem je postavit životaschopný a komerčně využitelný motor HCCI. O moc levnější ale patrně nebude. Bosch má totiž v plánu postavit agregát, který dostane také běžné svíčky a bude schopen přepínat mezi jednotlivými režimy.
První prototyp motoru ponese logo GM. Půjde o dvoulitrový čtyřválec Ecotec vybavený mechanicky poháněným kompresorem, turbodmychadlem, přímým vstřikováním, variabilním časováním ventilů a schopností pracovat v režimu HCCI. Vývojáři doufají, že jejich novinka bude mít stejný výkon jako vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru (v Cadillaku CTS má nyní 311 koní), ale s o 30 procent nižší spotřebou, takže někde kolem 7,3 l/100 km.
Pokud vás to zaujalo a máte dojem, že vlastnit benzínovou jednotku schopnou pracovat jako diesel je skvělé a nutně ji potřebujete, patrně vás trochu zklamu. Ačkoli Bosch s GM považují za hotovou věc, že tento motor postaví, jejich technologie HCCI je stále v plenkách a funkční prototyp nevznikne dříve než někdy v roce 2014. A to znamená, že i když všechno půjde vše podle očekávání, zážehovo-vznětová jednotka se neobjeví v sériovém automobilu dříve než na konci této dekády. I tak platí, že po desítkách let přešlapování na místě je tato technologie svému komerčnímu využití blíže než kdy dříve.
Technologie HCCI slibuje z přeplňovaného dvoulitru výkony Opelu Insignia OPC...
...a zároveň spotřebu blízkou Insignii CDTi
Postarat by se o to měla technologie zapalování pomocí komprese
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda