Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje
10.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinka australského Carbon Revolution je až o 50 % lehčí než srovnatelná litá kola. Díky tomu zlepšuje dynamiku, ovladatelnost i efektivitu celého auta.
Již dlouho se o něm ví a ještě déle se o něm spekuluje. Teprve nyní je ale vše oficiální. Australská společnost Carbon Revolution totiž potvrdila, že opravdu začíná s prodejem vůbec prvního kola vyrobeného výlučně z uhlíkových vláken. Redukce hmotnosti za pomoci tohoto extrémně lehkého materiálu se tak pro automobilky i jejich subdodavatele stává mnohem větší prioritou, jak již potvrdil třeba Ford.
Jenže zatímco značka s modrým oválem ve znaku stojí teprve na počátku cesty, u Carbon Revolution za sebou mají téměř desetiletý vývoj. Díky tomu můžou jednodílný ráfek pustit do oběhu bez obav, že by hned na prvním kilometru došlo k poškození. Šéf značky Jake Dingle si je po rozsáhlých testech dokonce jistý, že z nového kola budete naopak každým metrem profitovat. Novinka totiž bude o 40 až 50 % lehčí než srovnatelné hliníkové disky.
Je přitom známo, že čím menší neodpružená hmotnost je, tím lepší je následně i ovladatelnost a dynamika daného vozu. Je proto logické, že prvními zákazníky pro CR9 budou supersporty. Konkrétně pak Porsche 911 GT3 a McLaren MP4-12C, pro něž je devatenáctipalcový rozměr ideálem. V případě předního disku (8,5 x 19) přitom majitel může počítat s hmotností 7 kg, vzadu (12 x 19) pak ručičky vah vystoupají na 8,2 kg.
Vedení Carbon Revolution ovšem dodává, že během následujících měsíců firma rozšíří své portfolio o další rozměry i jiné designy než stávající devítipaprskový. Pokaždé však budou moci motoristé počítat s technologií podobnou té, jakou pro vývoj svých novinek používá NASA. Zisk certifikátů kvality OEM či TÜV proto není překvapením.
Stejně tak se nemůžeme divit ani nižší spotřebě, jakou vozidla jezdící na celokarbonových kolech vykazují, jež přirozeně pramení z výše zmíněného. O pokles v rozmezí 2 až 4 procent se stará redukce hmotnosti ráfků, další procento pak přihazuje aerodynamický design. V případě spolupráce konkrétní automobilky může být úspora až šesti- a víceprocentní.
Je však třeba počítat s tím, že tato pozitiva mají svou cenu. A ta u karbonových kol není malá. Za sadu totiž zaplatíte 15 000 USD (cca 285 000 Kč). Samozřejmě ve Spojených státech, které jsou pro Carbon Revolution hlavním trhem. Evropané budou muset s ohledem na clo a DPH sáhnout do peněženky trochu hlouběji.
Karbonové kolo CR9 je než konvenční kousky, čímž zlepšuje ovladatelnost i dynamiku, popř. snižuje spotřebu. Toto se hodí na Porsche 911 nebo McLaren MP4-12C
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
před 9 hodinami - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
před 9 hodinami - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
před 10 hodinami - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
včera - To aby zastřela, jak nevzhledná je? Kia hned po premiéře své poslední novinky odhalila i její rozsáhlé příslušenství
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva