Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje

Novinka australského Carbon Revolution je až o 50 % lehčí než srovnatelná litá kola. Díky tomu zlepšuje dynamiku, ovladatelnost i efektivitu celého auta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje

10.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Novinka australského Carbon Revolution je až o 50 % lehčí než srovnatelná litá kola. Díky tomu zlepšuje dynamiku, ovladatelnost i efektivitu celého auta.

Již dlouho se o něm ví a ještě déle se o něm spekuluje. Teprve nyní je ale vše oficiální. Australská společnost Carbon Revolution totiž potvrdila, že opravdu začíná s prodejem vůbec prvního kola vyrobeného výlučně z uhlíkových vláken. Redukce hmotnosti za pomoci tohoto extrémně lehkého materiálu se tak pro automobilky i jejich subdodavatele stává mnohem větší prioritou, jak již potvrdil třeba Ford.

Jenže zatímco značka s modrým oválem ve znaku stojí teprve na počátku cesty, u Carbon Revolution za sebou mají téměř desetiletý vývoj. Díky tomu můžou jednodílný ráfek pustit do oběhu bez obav, že by hned na prvním kilometru došlo k poškození. Šéf značky Jake Dingle si je po rozsáhlých testech dokonce jistý, že z nového kola budete naopak každým metrem profitovat. Novinka totiž bude o 40 až 50 % lehčí než srovnatelné hliníkové disky.

Je přitom známo, že čím menší neodpružená hmotnost je, tím lepší je následně i ovladatelnost a dynamika daného vozu. Je proto logické, že prvními zákazníky pro CR9 budou supersporty. Konkrétně pak Porsche 911 GT3 a McLaren MP4-12C, pro něž je devatenáctipalcový rozměr ideálem. V případě předního disku (8,5 x 19) přitom majitel může počítat s hmotností 7 kg, vzadu (12 x 19) pak ručičky vah vystoupají na 8,2 kg.

Vedení Carbon Revolution ovšem dodává, že během následujících měsíců firma rozšíří své portfolio o další rozměry i jiné designy než stávající devítipaprskový. Pokaždé však budou moci motoristé počítat s technologií podobnou té, jakou pro vývoj svých novinek používá NASA. Zisk certifikátů kvality OEM či TÜV proto není překvapením.

Stejně tak se nemůžeme divit ani nižší spotřebě, jakou vozidla jezdící na celokarbonových kolech vykazují, jež přirozeně pramení z výše zmíněného. O pokles v rozmezí 2 až 4 procent se stará redukce hmotnosti ráfků, další procento pak přihazuje aerodynamický design. V případě spolupráce konkrétní automobilky může být úspora až šesti- a víceprocentní.

Je však třeba počítat s tím, že tato pozitiva mají svou cenu. A ta u karbonových kol není malá. Za sadu totiž zaplatíte 15 000 USD (cca 285 000 Kč). Samozřejmě ve Spojených státech, které jsou pro Carbon Revolution hlavním trhem. Evropané budou muset s ohledem na clo a DPH sáhnout do peněženky trochu hlouběji.


Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 1 - Karbonove kolo CR9 01Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 2 - Karbonove kolo CR9 02Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 3 - Karbonove kolo CR9 03Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 4 - Karbonove kolo CR9 04Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 5 - Karbonove kolo CR9 05Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 6 - Karbonove kolo CR9 06Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 7 - Karbonove kolo CR9 07Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 8 - Karbonove kolo CR9 08Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje - 9 - Karbonove kolo CR9 09
Karbonové kolo CR9 je než konvenční kousky, čímž zlepšuje ovladatelnost i dynamiku, popř. snižuje spotřebu. Toto se hodí na Porsche 911 nebo McLaren MP4-12C

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.