Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí
13.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Hmotnost lze snižovat lecjak. GM hodlá ve větší míře používat nejen drahé, ale i chytré materiály - pionýrem se stala nová C7.
Koncern General Motor se před měsícem, při představení sedmé generace Chevroletu Corvette C7, rozhodně neměl za co stydět. Jeho sportovní vlajková loď je postavena převážně z hliníku a karbonu, již v základním provedení nabízí V8 s výkonem přes 450 koní a svým vzhledem by se dost možná neztratila ani na parkovišti v italském Maranellu.
Přestože původní tisková zpráva GM o C7 byla poměrně obsáhlá, všechny podrobnosti zveřejněny nebyly. Pořád postrádáme kupříkladu přesně změřený čas akcelerace na stovku („0 - 60 mil/h pod 4 s“), hmotnost („pod 1 360 kg“) nebo nejvyšší rychlost. Nepochybujeme, že se jistě brzy dočkáme, ještě předtím nám však automobilka chtěla ukázat něco jiného. Pochlubila se aplikací „chytrých“ materiálů. Přesněji tedy použitím drátu vyrobeného ze slitiny s tvarovou pamětí a měnící svou délku výrazněji než při běžné dilataci materiálů.
Konstruktéři se pokoušeli vyřešit problém s přetlakem v kabině vznikajícím při zavírání poměrně rozměrného víka zavazadlového prostoru. U minulé generace (což nám možná některý z majitelů potvrdí) byl prý odpor natolik citelný, že vyžadoval použití značné síly, jinak se kufr nepodařilo zavřít napoprvé.
Tohle nově řeší něco jako odvětrávací štěrbina, která ale neměla zůstávat otevřená permanentně. Montovat k ovládání lamel servomotor přišlo konstruktérům jako nesmysl, už proto, že nízká hmotnost měla prioritu. Vymysleli proto levnější a lehčí systém (prý o půl kilogramu) řízený zmiňovanou slitinou. Otevřením víka zavazadelníku se aktivuje elektrický obvod a odporové teplo změnou délky drátu otevře odvětrávání. Zavřením víka se okruh odpojí a vychladnutí vrátí lamely opět do původní polohy.
Jaká je spolehlivost daného zařízení, General Motors neuvádí, inženýři však patrně problémy při zkouškách nezaznamenali, protože Američané hodlají nasazení materiálů s tvarovou pamětí rozšířit u přibližně dvou stovek pohyblivých součástek v automobilu. Důvod je nasnadě - dále snižovat hmotnost svých aut.







Mimochodem, jednomu z testovacích pilotů GM se „podařilo” nabourat novou C7 ještě dlouho před uvedením na trh. Materiály s tvarovou pamětí zůstaly evidentně vyhrazeny jen řešení zavírání zavazadelníku, levému boku tohoto auta budou muset jeho tvary připomenout na dílně...
Zdroj: Motorauthority, Foto: Digital Corvettes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
dnesRenault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025Nový Duster se začne prodávat i jako Nissan s neobvyklým jménem. Dacii zastíní nejen image, bude i podstatně levnější
9.10.2025
Nejnovější články
Románek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
před 10 hodinamiNejnovější speciality BMW lákají na retrostyl, který si musíte zamilovat. Kupci je budou mít zakázáno rok prodat
před 11 hodinamiNezájem o elektromobily je takový, že je ani zloději nekradou. Nemají je ani komu prodat, ani k čemu použít
dnesS nejvíc ojetým Ferrari na světě pořád jezdí jeho první majitel. A má ještě jedno, se kterým zachází podobně
dnesNěmecký softwarový gigant už nedovolí zaměstnancům jiná auta než elektromobily, tolik k racionálnímu jednání firem
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.11. 22:40 - řidičBOB
- Onboard videa 10.11. 19:29 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.11. 13:40 - Snowman000
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 10.10. 23:07 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.10. 19:03 - řidičBOB
- BMW Divize 10.10. 16:24 - pavproch