Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý

Klasické pruty náchylné k ohnutí, zničení nebo ukradení z aut zmizely, přesto signál rádia zůstává silný. Změna tradic má pochopitelně technické pozadí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý

5.9.2019 | Mirek Mazal

Klasické pruty náchylné k ohnutí, zničení nebo ukradení z aut zmizely, přesto signál rádia zůstává silný. Změna tradic má pochopitelně technické pozadí.

Naprostá většina moderních automobilů přišla o jakkoli viditelné, natož pak dlouhé, tenké a ohebné pruty sloužící k příjmu radiového signálu. Tradiční čistě kovové „biče” vystřídaly nejprve kratší alternativy převážně z plastu, i ty už jsou ale druhem na vymření. Jejich místo zabraly všemožné „žraločí ploutve” nebo také vůbec nic. Změny velikosti i tvarování přitom nic podstatného nezměnily na kvalitě příjmu rádiového signálu a je na místě se ptát, jak je to možné.

Za podobnými posuny je obvykle třeba hledat vývoj techniky a ani tento případ není výjimkou. U původně používaného, amplitudově modulovaného signálu byly dlouhé antény nezastupitelné a čím byly delší, tím byl lepší i příjem. U dnes standardního vysílacího pásma FM už může plnit funkci antény jakýkoliv vodič. Ten by měl mít v ideálním případě alespoň jeden rozměr odpovídající vlnové délce signálu FM, která při kmitočtu asi 100 MHz odpovídá 305 centimetrům.

Třímetrový prut by na autě vypadal komicky, naštěstí kratší kusy s délkou odpovídající celočíselnému zlomku amplitudy přijímaného signálu fungují téměř stejně dobře. Obvykle autorádiu stačí přibližně čtvrtina původního rozměru, což odpovídá dlouhodobě používané velikosti antény na většině aut. Výrobci nejčastěji montovali biče dlouhé okolo 80 centimetrů, rozdíly v kvalitě rozhlasového vysílání nejlépe pocítili majitelé teleskopických antén v různé fázi jejich vysunutí.

Ani 80centimetrové antény ale na autech dávno nevídáme. Moderní autoprůmysl vyřadil vztyčené lapače signálu a pro příjem FM signálu v drtivé většině používá tenké kovové drátky nanesené na některé z oken popř v některém z panelů karoserie. S délkou na tom bývají stejně, jsou ale poskládány tak, že tak dlouze nepůsobí, nebo nejsou vidět vůbec.

Doba ale pokročila, analogové vysílání ustupuje digitálnímu, a to zase potřebuje další změnu v umístění antény. Proto se střechách aut stále častěji objevují lakované výrůstky ze střechy podobné žraločím hřbetním ploutvím. Ty se prvně začaly objevovat s příchodem GPS navigací a mobilních telefonů, jejichž antény se pod nimi skrývaly. Dnes k nim přibyla anténa pro digitální příjem rozhlasu a u některých výrobců se sem vrátila i FM anténa poskládaná do miniaturní délky. Nerušivá součást designu tak umožňuje dobrý příjem všech možných vlnových délek elektromagnetických záření.

Mazda věnovala problému celou webovou stránku, kde se můžeme kromě jiného dočíst: „Protože anténu nelze odstranit a ovlivňuje celkovou výšku vozu, technici společnosti Mazda pracovali na snižování výšky antény, aniž by jí obětovali kvalitu příjmu signálu. Přišli s nápadem změnit prut na spirálovou cívku a pomocí elektronické podložky vytvořili přijímač.“

Japonské vysvětlení zmiňuje cívku, která je pro fungování nejmodernějších aplikací zásadní. Proto má celá řada nově vyráběných vozidel na střeše izolační nosnou kostru s navinutým vodičem v délce optimalizované pro pásmo rádiového vysílání. I tentokrát vodivá měď ve žraločí ploutvi po natažení znovu vychází zhruba na potřebnou čtvrtinu vlnové délky.

Jinými slovy: Antény pro příjem rádiového signálu jsou prakticky pořád stejné. Jen je dnes, laicky řečeno, trčící anténa efektně i efektivně smotaná třeba plastovou pod krytku na střeše, neztrácí svou funkci, ale vizuálně neruší.


Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý - 1 - Automobilove anteny detaily foto 02Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý - 2 - Automobilove anteny detaily foto 03Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý - 3 - Automobilove anteny detaily foto 05Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý - 4 - Automobilove anteny detaily foto 06Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý - 5 - Automobilove anteny detaily foto 07Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý - 6 - Automobilove anteny detaily foto 08Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý - 7 - Automobilove anteny detaily foto 09Chytré řešení zbavilo auta dlouhých antén, i když příjem rádia zůstává stejně dobrý - 8 - Automobilove anteny detaily foto 10
Moderní anténa ve tvaru rybí ploutve skrývá cívku z vodivé mědi pro příjem radiového signálu, ostatní formy skrytých antén jsou v principu stejné

Zdroj: Jalopnik

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše