Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co přesně udělá motoru 15 minut bez oleje? Termokamera a rozborka řeknou vše
8.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Laboratorní pokus nemá tak spektakulární konec jako jízda s autem bez oleje, o to výmluvnější ale je. Hlavně po rozebrání motoru.
Není to tak dávno, co jsme tu měli zkoušku, při které nám starý Mercedes předvedl, jak dlouho vydrží jezdit bez oleje v motoru. Provedl ji kolega Alex Kersten, takže vědecký aspekt byl téměř nulový - prostě jezdil bez oleje, dokud motor nehodil ručník do ringu. Trvalo to docela dlouho, násobně déle, než když olej nahradíte Coca-Colou.
Dnes tu máme něco podobného, ovšem s přístupem mnohem vědečtějším. Náš přítel Jason Fenske koupil nový čtyřtaktní, vzduchem chlazený jednoválec a zkoušel, jak bude vypadat provoz bez oleje. A opravdu s ním nejezdil dokola po parkovišti - nechal jej samostatný běžet na místě a sledoval, co mu to udělá. Jednak pohledem termokamerou a jednak následným rozebráním.
Motor běžel 15 minut s nejlevnějším olejem, koupeným v něčem jako u nás bývalo Smíšené zboží, a pak 15 minut bez oleje. Obrázky z termokamery neukazují žádné dramatické rozdíly, nic nebylo rozžhavené doběla kvůli nedostatku oleje, jen výfuk byl při provozu bez oleje o nějaké procento a půl teplejší, což je zanedbatelný rozdíl.
Spektakulární konec tedy nečekejte. Až poté, co Jason motor rozebral, bylo jasné, že běh bez oleje motoru nesvědčí. Všimněte si, jak rychle byly do ojničního ložiska vydřeny drážky. Spodek ojnice vypadal úplně stejně. Takhle to rozhodně nemá vypadat, povrchy mají být hladké, nebo aspoň výrazně hladší než to, co vidíme. Zejména u motoru, který má za sebou sotva půl hodiny běhu. V oleji také nesmí být žádné kovové částečky, které vidíme na hadru, ty značí velké opotřebení.
Přemýšlíte-li, proč nejsou na termokameře vidět žádné rozdíly, když přece v motoru bez oleje muselo být mnohem větší tření, odpověď je jednoduchá. Olej funguje jako teplotní médium a povrchy, které maže, také chladí. Tuto teplotu předává mimo jiné vnějším částem motoru, na které zde míří termokamera. Vnitřek motoru jistě byl mnohem teplejší při běhu bez oleje než při běhu s olejem, ovšem to nemáme šanci takhle zvnějšku vidět.
Budeme se opakovat, ale olej je v motoru kriticky důležitý - 15 minut běhu bez něj s malou zátěží jej nevratně zničilo
Zdroj: Engineering Explained na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
včera - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
včera - Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
včera - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
včera - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
včera
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha