Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Diesely může zachránit revoluční způsob vstřikování, řeší jejich největší problém
1.9.2020 | Petr Miler
Naftové motory se v posledních letech zdají být druhem na vymření a nejrenomovanější německý automobilový expert říká, že už je nic nezachrání. Něco ale přece jen může.
Německý profesor Ferdinand Dudenhöffer, snad nejrenomovanější evropský automobilový expert, tento týden vynesl ortel nad dieselovými motory. Podle něj nastal počátek jejich konce, neboť přinejmenším v Německu ztratily už i přízeň firem obvykle hledících po co nejefektivnějších dopravních prostředcích a tento trend se má postupně projevit v celé Evropě.
Může se to stát, je ale třeba nezapomínat, že dieselové motory jsou stále velmi účinnými pohonnými jednotkami, které na poli spalovacích agregátů nemají konkurenci. Jejich nedostatky jsou zřejmé, produkují při tom relativně vysoké množství emisí NOx, sazí a dalších částic škodlivých pro životní prostředí. Právě to resp. náročné a nákladné způsoby eliminace nebezpečných spalin zásadně snižují jejich vyhlídky na na další existenci, ale co kdyby je někdo jejich největšího problému zbavil efektivněji?
I taková naděje se rýsuje a příznivce naftových motorů se po vydání Dudenhöfferovy zprávy pokouší uklidnit lidé ze Sandia National Laboratories (SNL) v Novém Mexiku. Právě ti pracují na možnosti zásadního snížení tvorby znečišťující látek u vznětových motorů, což by mohlo opět vrátit diesel do roviny konkurenceschopných agregátů. A se svou prací jsou už hodně daleko.
Průlom SNL spočívá v nové konstrukci přívodu paliva. Autoři novinku nazývají Ducted Fuel Injection (DFI) čili něco jako vstřikování zabalené do roury a design srovnávají s Bunsenovým kahanem. Hořák Roberta Bunsena se používá ve školních laboratořích, u aut by systém navazoval na dnes používané vstřikovače. Ve válcích jsou za vstřikovacími tryskami umístěny trubičky způsobující vznik výrazně homogennější směsi, která následně lépe prohořívá bez vzniku sazí. Jejich množství má po aplikaci DFI klesnout o 50 až 100 % v závislosti na okamžitých podmínkách.
Úbytek emisí je dostatečně lákavý, i tak SNL ještě přidává na atraktivnosti. Výrobci dieselových motorů mají standardně problém, kdy snižování produkce sazí způsobuje zvýšení objemu produkovaného NOx a naopak. Ale pokud by fungovalo očištění pomocí DFI, motoráři by se pak prý mohli soustředit pouze na doladění množství NOx ve spalovacím procesu a úplně by vypadla nutnost dodatečně upravovat vypouštěné látky pomocí drahé a nepraktické močoviny.
Vývojáři jsou velmi optimističtí a věří tomu, že nový systém by se do sériové výroby mohl dostat s náklady nesrovnatelnými se současnými způsoby řešení vysokých emisí dieselů. A implementovat jej lze nejen do osobních či nákladních automobilů, ale i do lodí, vlaků či elektráren spalujících právě naftu. Jeho hlavní výhodou je fakt, že jej lze snadno instalovat i do existujících motorů, takže není třeba ani složitého vývoje nové generace dieselů, kterému se výrobci v posledních letech tak brání. Uvidíme tedy, zda jednou budeme psát o tom, že německý profesor přesně moment, kdy diesely začaly mířit ke svému definitivnímu skonu. A nebo že je před takovým osudem zachránila parta vědců z SNL.



Nový členitý vstřikovač dieselů může zachránit naftové motory před vymřením, neboť efektivně řeší jejich nejpalčivější problém. Foto a grafika: Sandia National Laboratories


Na snímku i grafice vidíme jeho největší kouzlo. Zatímco tradiční vstřikovač (vlevo) produkuje spoustu sazí, nová metoda (vpravo) má za následek pouze zlomek těchto emisí. Foto a grafika: Sandia National Laboratories
Zdroj: Sandia National Laboratories
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
22.12.2025
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nejnovější články
Chcete to nejlevnější auto na provoz? Máte v podstatě jedinou možnost, stejná značka ovládla všechny segmenty, ve kterých figuruje
včera
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
včera
Poté, co se naplno ukázala nesmyslnost nové hybridní 911, zkouší Porsche aspoň zmírnit rozčarování publika
včera
Jen 25 lidí si bude moci koupit tento Rolls-Royce. Je to asi o 25 víc, než by šlo bez rozpaků snést
včera
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
- BMW Divize 12.23. 10:56 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
