Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna

BAC Mono dostalo zadní blatníky z grafenového kompozitu, z nejpevnějšího známého materiálu. Další části vozu mají následovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna

2.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BAC Mono dostalo zadní blatníky z grafenového kompozitu, z nejpevnějšího známého materiálu. Další části vozu mají následovat.

Britská automobilka BAC sice našinci není až tak neznámá, nicméně enormní díru do světa zatím neudělala. To by se ovšem v příštích letech mohlo změnit, neboť výrobce jako vůbec první na světě začíná své vozy osazovat novým kompozitním materiálem obsahujícím grafen. Jde o formu uhlíku, ve které jsou atomy uspořádány v jedné vrstvě a lze si ji představit jakou jeden atom vysokou plástev. Objeven byl v roce 2004 v rámci výzkumu univerzity v Manchesteru, přičemž vědci jej označili jako revoluční s nemalým potenciálem v řadě odvětví.

BAC na dalším vývoji spolupracovalo se společností Haydale Composite Solutions a podařilo se jim grafenové pláty aplikovat při výrobě kompozitu použitelného pro výrobu automobilových dílů. Ve srovnání se standardními uhlíkovými vlákny je nový materiál mnohem lehčí, zároveň však o poznání tužší. Automobilka odhaduje, že s pomocí grafenu dokáže zredukovat hmotnost až o 20 procent, přestože je materiál 200krát tužší než klasická ocel.

Prozatím se spolupráce týká pouze zadních blatníků, které byly zvoleny s ohledem na jejich velikost i jednoduchost. Automobilka si zároveň potřebovala vyzkoušet, jak nový materiál spojit se zbytkem vozu a testy prošel také celý výrobní proces. Během několika málo měsíců by mělo dojít k rozšíření programu, ze kterého ve finále bude profitovat nejen dynamika a ovladatelnost, ale také spotřeba. A redukce se možná dočká i cena.

„BAC je zapsáno v automobilovém průmyslu jako značka, která je schopna inovativních kroků, a poslední práce s grafenem je toho důkazem,“ říká k celé záležitosti šéf vývoje značky a její spoluzakladatel Neill Briggs. Přitom dodává, že britská automobilka tak jen prokazuje, nakolik zvládá spolupracovat s automobilovými inovátory a nakolik si je vědoma pokroků v oblasti nových materiálů.

Šéf letecké a obranné divize u Haydale Composite Solutions Ebby Shahidi potvrzuje budoucí širší využití grafenu, když prohlašuje, že „tyto materiály ukázaly majoritní nárůst při odolnosti vůči nárazu či teplu. Zlepšena pak byla i struktura povrchu, což povede k další spolupráci s BAC a dodávkám dalších komponentů i dalších zcela nových materiálů“.


Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 1 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 01Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 2 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 02Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 3 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 03Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 4 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 04Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 5 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 05Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 6 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 06
BAC Mono dostalo díly z nového kompozitu s obsahem grafenu. Ten je lehčí a zároveň i tužší.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.