Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje

Že motor auta snadno a rychle zničí nedostatek oleje, ví kdekdo, k jeho totální devastaci ale může vést i to, když mu „oleje pořádně dopřeje”. Ukazatel stavu oleje má zkrátka dvě rysky a respektovat je třeba obě, jinak se budete potýkat s tímto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje

12.2.2024 | Petr Prokopec

Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje

/

Foto: Jaguar

Že motor auta snadno a rychle zničí nedostatek oleje, ví kdekdo, k jeho totální devastaci ale může vést i to, když mu „oleje pořádně dopřeje”. Ukazatel stavu oleje má zkrátka dvě rysky a respektovat je třeba obě, jinak se budete potýkat s tímto.

„Nemažete, klepe to,” říká jedna ze slavných českých hlášek, která zazněla ve snímku Jáchyme, hoď ho do stroje. Odkazovala na jednu z nejdůležitějších činností, na které se jako majitel tedy musíte zaměřit, na dolévání oleje. Pohonná jednotka je totiž plná komponentů, u kterých dochází na tření. Účelem maziv je ho snížit a pokud oleje se správnými viskózními vlastnostmi není dost, motor se začne přehřívat, až se tzv. zadře.

Jenže problematický není jen nedostatek oleje, neblahé následky má i jeho nadbytek. Nebavíme se zde o pár deci či milimetru přetaženém přes horní rysku ukazatele optimální hladiny, výrobci vždy počítají s určitými rezervami. Řeč je o situaci, kdy to opravdu přeženete a do agregátu napěchujete klidně litr i víc oleje přes míru. Krátce poté vás nemine katastrofa.

Jakmile se totiž motor zahřeje, dojde logicky také k zahřátí oleje a tedy zvýšení tlaku v jednotce. K tomu přispívá i to, že olej ucpe veškeré odvětrávací otvory. V důsledku toho může dojít k prasklinám na těsnění a následnému úniku. Olej se tak může dostane i do spalovacího prostoru, kde bude spalován spolu s pohonnými hmotami. Dojde tak k zanesení katalyzátoru i filtru pevných částic, což může vést k jejich následnému zničení.

Nejhorší ovšem je, když oleje ve vaně tolik, že se s ním dostane do kontaktu kliková hřídel. Ta se změní v mixér, který mazivo doslova našlehá, a začne jej tedy proměňovat v pěnu. Ta ale nemaže, ani čerpadlo si s ní neporadí, takže tlak oleje v mazací soustavě klesne stejně jako tehdy, kdy je oleje málo. O tom vám dá vědět rozsvícená příslušná ikonka na palubní desce, pokud ji ale ignorujete, nakonec dojde k zadření motoru paradoxně právě kvůli nadbytku oleje.

Že nejde o ničím neopodstatněné varování, dokazuje nové video mechanika, který provozuje kanál I Do Cars na Youtube. Na něm se expert na slovo vzatý pustí do rozborky přeplňovaného třílitrového šestiválce, který byl vytažen z útrob Jaguaru XE. Vůz z roku 2017 měl najeto pouhých 106 tisíc kilometrů, měl tedy před sebou ještě spoustu života. Stačilo však málo, respektive v tomto případě vlastně hodně, a pohonná jednotka se nenávratně poroučela do věčných lovišť.

Vrakoviště, které moderátorovi Ericovi motor prodalo, uvedlo, že z něj vyteklo 8,5 litru oleje. Dle výrobce by se však uvnitř mělo nacházet jen 5,4 litru. Přelití o více než tři litry tak vedlo k utržení dvou pístů od hřídele a jejich kontaktu s hlavou. Z některých ložisek jsou pak už jen piliny v olejovém filtru a vaně, poškozeny přitom byly i stěny válců. Klikovka pak olej skutečně našlehala v pěnu a selhání mazací soustavy.

Motor tak dostal smrtelnou ránu poměrně brzy, přičemž by nás zajímalo, zda za tím stál odborný (či v tomto případě velmi neodborný) servis, nebo to bylo způsobeno přemírou snahy neinformovaného majitele. To se ale nejspíše nikdy nedozvíme, pročež jen můžeme varovat každého, aby vždy pravidelně kontroloval míru oleje - ideálně na rovině a zhruba čtvrt hodiny poté, co auto zastaví a mazivo vychladne. Zabránit tím můžete opravdu velkým škodám.


Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje - 1 - Jaguar XE S 2015 ilustracni foto 01Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje - 2 - Jaguar XE S 2015 ilustracni foto 02Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje - 3 - Jaguar XE S 2015 ilustracni foto 03Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje - 4 - Jaguar XE S 2015 ilustracni foto 04Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje - 5 - Jaguar XE S 2015 ilustracni foto 05Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje - 6 - Jaguar XE S 2015 ilustracni foto 06
Zadřít motor pár let starého a sotva pořádně ojetého vozu, v tomto případě třílitrového sedanu XE od Jaguaru, lze poměrně snadno. Stačí jen, když budete olej dolévat víc, než je třeba. Ilustrační foto: Jaguar

Zdroj: I Do Cars@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše