Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky

4.8.2017 | Marek Bednář | 2 příspěvky

I pohled do motorů běžných aut bývá zajímavý, ten si ale může dopřát kde kdo. Nahlédnout do nitra motoru moderní F1 je zcela výjimečné.

Mezichladiče stlačeného vzduchu jsou dnes vcelku běžnou součástí přeplňovaných motorů. Vzduch stlačený turbodmychadlem nebo kompresorem má ohromně vysokou teplotu, a tak je potřeba jej před vstupem do spalovacích komor ochladit, aby se snížilo riziko detonačního hoření a zvýšila efektivita celého procesu.

Podobný problém řeší i přeplňované Formule 1, jenže v trochu jiném měřítku - jejich šestiválcové motory o objemu 1,6 litru budou koketovat s výkonem až 1 000 koní. Podívat se do jejich nitra běžně nelze, jsou to pečlivě střežená tajemství toho kterého výrobce s ohromující cenou danou zejména investicemi do náročného vývoje ze strany těch nejlepších motorářů. Ovšem, někdy věci nejdou podle plánu a tato technika se dostane do jinak nepovolaných rukou.

Nedávno se totiž konala aukce majetku zkrachovalé stáje Manor Formula One, o které jsme vás informovali. Koupit na ní bylo možné opravdu kde co, včetně techniky loňských ef-jedniček a Peter Bjorck se na ni vydal. Zakládá si snad vlastní tým? Ne tak docela - zaměřil se na věci, které nikdo nechce a levně pořídil rozličné díly, které ještě nedávno používaly stroje soupeřící o body v nejprestižnějších kláních motoristického sportu. Někdy k užitku na jiných autech, někdy „jen tak”. A koupil také mezichladič, který se rozhodl rozebrat a popsat.

Zajímavější je o to víc, že se jedná se o mezichladič motoru ikonického Ferrari. Tým Manor F1 se původně jmenoval Virgin Racing a pak Marussia a právě v té době mu motory dodávalo Ferrari. Z té doby pochází i mezichladič níže. Posazen byl doprostřed V šestiválcového motoru se vstupem vzduchu od turba směrem k zádi auta, protože turbo bylo vzadu. Dva výstupy, které vypadají jako rohy, míří naopak směrem k přídi auta.

Rozdělení proudu vzduchu ke dvěma řadám válců tedy probíhalo až za mezichladičem, sání pro každou řadu bylo připevněno na koncích „rohů”, které vidíme níže a které mezichladiči dodávají trochu démonický vzhled. Žádné žebrování navenek vidět není, tohle je tzv. vodní mezichladič, kdy vzduch chladí kapalina.

Peter Bjorck mezichladič pomalu rozebírá a zjišťuje, že zatímco zvenčí je karbonové vedení vzduchu opracované jen dost hrubě, zevnitř je krásně hladké. Pochopitelně, vnitřek tu je důležitější než vzhled zevnějšku - na ef-jedničkách nepracují žádní designéři, jen technici. A samozřejmě, přínosná je tu minimální hmotnost dílu. Uvnitř vidíme malé trubičky, prý je jich tu přes 16 tisíc (!), a zatímco ve většině případů by chladicí médium prošlo výměníkem jednou, tady prochází čtyřikrát a až pak hadicí odchází předat nasbírané teplo okolnímu vzduchu ve vlastním chladiči.

Díly jsou tu buď karbonové, nebo frézované z hliníku, díváme se na skutečně krásnou práci. Bjorck poznamenává, že ne všechny týmy F1 používají vodní mezichladič, některé chladí stlačený vzduch normálně vzduchem jako civilní auta. Také je prý zajímavé, že tu jsou obyčejné silikonové spojky hadic a sice nerezové, ale pořád relativně normální spony.

Bjorck se věnuje také obtokovému ventilu motoru ze stejného zdroje, obojí stojí za pozornost. Je to skutečně mimořádný pohled do nitra jinak nevídané techniky, kterou jsme zvyklí vnímat skrze jediné - výjimečné výkony samotných monopostů na trati velkých cen...

Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 1 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 01Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 2 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 02Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 3 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 03Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 4 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 04Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 5 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 05
Na aukci Manoru toho bylo k mání vážně hodně. A Bjorck toho dost koupil...

Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 6 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 06Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 7 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 07Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 8 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 08Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 9 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 09Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 10 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 10Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 11 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 11Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 12 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 12Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 13 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 13Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 14 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 14Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 15 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 15Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 16 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 16Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 17 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 17Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 18 - F1 engine Ferraari turbo intercooler wastegate 18Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 19 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 19Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 20 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 20Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 21 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 21Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 22 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 22

Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 23 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 23Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 24 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 24
Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 25 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 25Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 26 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 26Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 27 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 27Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 28 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 28Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 29 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 29Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 30 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 30Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky - 31 - F1 engine Ferrari turbo intercooler wastegate 31
Takhle vypadají dva z podstatných dílů přeplňovaných motorů Formule 1 - obtokový ventil a mezichladič turbodmychadla

Zdroj: PeterBjorck@YouTube

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše