Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Farmář zkusil nahradit šrouby v motoru lepidlem. Jak obstály různé typy?
2.1.2019 | Petr Prokopec
Zní to absurdně, některá lepidla ale slibují schopnost pojit i kovy a kdyby se takto povedlo nahradit šrouby, ušetřilo by to dost hmotnosti. Umí ale lepidlo ustát tlak ve spalovací komoře?
Pohonné jednotky moderních aut jsou o poznání složitější, než tomu bylo dříve, v mnoha ohledech se však osvědčené principy nemění. Jedním z nich je skutečnost, že jednotlivé komponenty drží pohromadě šrouby a matice. Ty musí být dostatečně pevné, což sebou nese i nějakou tu hmotnost. Pravda, v případě jednoho kusu může jít o gramy, nicméně šroubů je v každém motoru nespočet, navíc různých velikostí. Ve výsledku tedy nejde o zanedbatelnou hmotnost, což svádí k otázce, zda náhodou neexistuje mnohem lehčí náhrada v podobě extra silného lepidla.
S odpovědí se na Youtube vytasil farmář stojící za kanálem Project Farm, který se dlouhodobě zabývá zkoumáním alternativ, které by bylo možné využít zejména ve světě pohonných jednotek. Bylo tedy vlastně jen otázkou času, než se i ona dobere k výše zmíněnému - tedy k možnému nahrazení šroubů lepidlem. Do srovnávacího testu tak zamířily produkty hned čtyř amerických firem, Flex Glue, JB Weld, Loctite a Gorilla.
Srovnání bylo rozsáhlejší a mezi blok a hlavu tak nakonec zamířila jen lepidla značek Flex Glue a JB Weld. Ani ta ale nakonec jako náhrada šroubů nebyla s to posloužit. Tlak, který ve spalovací komoře vzniká, je na ně jednoduše příliš vysoký. Ani u těch nejlepších lepidel by nebyla zaručena tak dlouhodobá odolnost, jako je tomu u starých dobrých šroubů.
Tím však nechceme lepidla jako taková odsoudit, naopak zejména dvousložkové od JB Weld zvládá opravdu nemalé zátěže. Flex Glue tolik nezaostává, zbylá dvě v testu příliš nezazářila. Více již nebudeme slovem zdržovat, níže přiložené video vám prozradí veškeré detaily a pochopíte jej snadno i bez hlubší znalosti angličtiny. Pokud by vás zajímal jen test nahrazení šroubů lepidlem, podívejte se až na samotný závěr - spatřit odlétnout hlavu motoru neznámo kam, je zajímavé samo o sobě...












Lze šrouby motoru nahradit lepidlem? Test nám už známého farmáře dokazuje, že nikoliv
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 6 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 9 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 11 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
