Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery
25.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Ferrari nazvalo několik aut jménem Berlinetta Boxer, ale jejich motor boxer nikdy nebyl. Co se tedy nachází v jejich útrobách?
Když se řekne boxer, člověk znalý aut si vybaví hlavně značky Subaru nebo Porsche. A dost možná ho napadne i Berlinetta Boxer - série aut značky Ferrari ze 70. a 80. let, která byla poháněna plochými dvanáctiválci. Vypadá to jako konec příběhu, jenže je to jen začátek - motory těchto aut navzdory jejich názvu nejsou skutečnými boxery.
Klíčový rozdíl je v uchycení pístů na klikovou hřídel a tedy i ve způsobu pohybu válců. Ve dvanáctiválci Ferrari spolu dva písty sdílí jeden klikový čep, takže když jeden je v dolní úvrati, druhý musí být v horní úvrati. Přesně takhle to je u klasických vidlicových motorů, a tedy přesné označení motoru zní - vidlicový dvanáctiválec s úhlem sevření válců 180°.
Skutečný boxer, tedy motor, který používá Porsche nebo Subaru, naopak má pro každý píst vlastní klikový čep, které jsou u dvou protilehlých pístů vzájemně otočené o 180°. To znamená, že oba tyto písty jsou zároveň v horní, resp. dolní úvrati. Pohybují se vždycky proti sobě, čímž jsou si navzájem v podstatě protizávažím. Jako by proti sobě boxovaly, proto se jim říká tak, jak se jim říká.
Princip boxeru jsme trochu nakousli v článku o deseti klíčových koncepcích motorů, kde Jason Fenske na videích (která si můžete pustit i níže) jasně ukazoval, že skutečný boxer má pro každý píst vlastní klikový čep, a naopak že V12 má vždy dva písty na jednom klikovém čepu.
Boxery jsou dobře vyváženy právě díky protisměrnému pohybu pístů. Samozřejmě můžete postavit takovýto dvanáctiválec, ale většinou se to neděje, protože kliková hřídel by byla složitější než u klasické V12. Proto chcete-li využít výhody nízkého těžiště plochého motoru a máte 12 válců, může úhel sevření být 180°; V12 jsou dva řadové šestiválce, dva téměř dokonale vyvážené motory spojené dohromady, takže úhel, který svírají řady válců, není příliš podstatný.
Budeme-li tedy brát označení „plochý motor” jako synonymum pro boxer, musíme tyto dvanáctiválce Ferrari označit jako „ploché vidlicové dvanáctiválce”, nikoliv jako „ploché dvanáctiválce”, protože takové jméno by bylo nepřesné. Pravda, Ferrari do toho samo vneslo zmatek označením „Berlinetta Boxer”, ale to bylo jen obchodní jméno a s technikou, jak vidíme, nemělo mnoho společného.
Plochý dvanáctiválcový motor, který se objevil v řadě Ferrari ze 70. a 80. let, navzdory názvu těchto vozů není boxerem
Svého posledního nasazení se dočkal v modelu Testarossa, tam už o boxeru nepadlo slovo. I Ferrari dnes motoru v technických specifikacích správně říká „plochý V12”
Skutečný dvanáctiválcový boxer postavilo třeba Subaru s Motori Moderni pro Formuli 1. Později jej málem použil Koenigsegg
Všimněte si klíčového rozdílu v pohybu dvojic pístů u skutečného boxeru...
...a u ploché V12
Ani na ilustracích Jasona Fenskeho nejsou „dva typy boxerů”, ale jen jeden, ten pravý...
...a na videu o V12 hovoří o tom, že je jedno, jaký úhel řady válců svírají
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:40 - honziss
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23