Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben

Vypínat pevně daný válec u tříválce znamená ještě méně kultivovanosti. Proto Ford uvažuje o deaktivaci proměnlivé, přesto budí rozpaky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben

11.5.2015 | Marek Bednář | 13 příspěvků

Vypínat pevně daný válec u tříválce znamená ještě méně kultivovanosti. Proto Ford uvažuje o deaktivaci proměnlivé, přesto budí rozpaky.

Technologie vypínání válců tu s námi je již nějaký ten pátek, dosud se ale objevovala zejména u osmiválců, u kterých je schopna snížit spotřebu v době, kdy po motoru řidič chce jen málo výkonu. Postupně se začíná dostávat nejen do šestiválců, ale také do čtyřválcových motorů, které odpojí dva válce a vůz tak pohánějí jen zbylé dva.

Asi před dvěma lety jsme si na apríla dělali legraci z toho, že by deaktivaci poloviny válců mohl dostat třeba i dvouválec TwinAir od Fiatu. Ovšem, tehdy to byl vtip, Fiat nic takového ve skutečnosti neplánoval - nebo to aspoň nebylo známo. Dnes se však dozvídáme o tom, že u čtyřválců se vypínání válců nezastaví - dost pravděpodobně ho dostane také mnohonásobný Motor roku, litrový tříválec EcoBoost od Fordu. Právě tato automobilka představila své plány na Motorovém symposiu ve Vídni po boku motorových novinek koncernu Volkswagen.

Pro nejlepší výsledky z hlediska kultivovanosti chodu motoru by bylo prý nejlepší odpojit okrajové válce, ale to je údajně příliš drahé. Ford tak zkoušel vypnout jen jeden válec a tím zmenšit objem motoru na dvě třetiny. To má údajně za následek velmi nevyrovnaný chod motoru. Když výzkumník dojde k závěru „drahé nebo špatné”, mohl by s prací přestat a věnovat se jinému nápadu, nikoliv však výzkumník Fordu - ten vymyslel deaktivaci válců proměnlivou, tedy průběžné odpojování více různých válců takovým způsobem, motor pracuje tak, jako by byl jeho (jinak litrový) objem činil pouze 0,5 litru.

O odpojení jednoho válce u tříválcového motoru se v Německu pokoušejí už delší dobu, prezentace reálnějších výsledků však přichází až nyní. Předpokládalo se, že se spotřeba sníží o 3 %, ale bylo zjištěno, že proměnlivá deaktivace válců sníží spotřebu ještě o kousek více, celkem o 4,2 %. To v případě litrového EcoBoostu ve Fiestě a převedeno na gramy CO2 znamená snížení ze současných 105 g CO2/km na zhruba 101 g. A čtyři gramy dolů znamenají o 380 Eur (lehce přes 10 tisíc korun) menší pokuty za nadlimitní emise CO2 za každé prodané auto.

Proměnlivá deaktivace válců je nicméně oproti té obyčejné dražší, protože potřebujete např. jiný systém vypínání u ventilového ústrojí nebo jiný, dražší dvouhmotový setrvačník. A samozřejmě musíte zaplatit také vývoj tohoto systému. Může tedy být otázkou, zda se to skutečně vyplatí, nicméně z toho, že Ford na něčem takovém pracuje do tak velké míry, že o tom veřejně mluví, lze soudit, že to finančně výhodné bude.

Kdy se nicméně proměnlivé deaktivace válců pod kapotami tříválcových Fordů dočkáme, není zatím jasné. „Používat tento systém v sérii je myslitelné. Kdy se objeví, je však zatím otázkou,” komentoval novinku dr. Andreas Schamel, ředitel centra Fordu pro výzkum a vývoj pohonných ústrojí.


Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 1 - ford vypinani valce u R3 13Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 2 - ford vypinani valce u R3 14
Litrový EcoBoost od Fordu možná bude umět vypínat různé válce, jakkoli to zní absurdně

Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 3 - ford vypinani valce u R3 01Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 4 - ford vypinani valce u R3 02Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 5 - ford vypinani valce u R3 03Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 6 - ford vypinani valce u R3 04Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 7 - ford vypinani valce u R3 05Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 8 - ford vypinani valce u R3 06Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 9 - ford vypinani valce u R3 07Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 10 - ford vypinani valce u R3 08Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 11 - ford vypinani valce u R3 09Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 12 - ford vypinani valce u R3 10Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 13 - ford vypinani valce u R3 11Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben - 14 - ford vypinani valce u R3 12
Prezentace na Motorovém sympoziu nastínila výhody proměnlivé deaktivace válců

Zdroj: Autofilou.at

Marek Bednář

Diskuze 13 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama