Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg
4.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Všechny monoposty Formule E jsou poháněny podobným elektromotorem, jaký najdeme v silničním McLarenu P1. Zajímavý tedy je.
V současné době už běží premiérový ročník závodů elektrických formulí Formula E, které dostaly před dvěma lety požehnání od mezinárodní automobilové federace FIA. Na jeho startovním roštu najdeme celkem deset týmů, přičemž každý z nich má dva piloty a čtyři monoposty Spark-Renault SRT_01E. Stroje do živé autodráhy se kromě pískání připomínajícího autíčka na dálkové ovládání vyznačují hmotností 780 kilogramů bez řidiče, schopností akcelerovat na stovku za tři sekundy i nejvyšší rychlostí 225 km/h.
S ohledem na umělou glorifikaci elektromobilů, přestože jsou dobře známé jejich nedostatky dané omezenou kapacitou akumulátorů, nevidíme zrovna pádný důvod, proč bychom jim měli fandit. Zejména když vezmeme v potaz, že piloti musejí během zhruba hodinového závodu na 25 kol absolvovat povinnou zastávku boxech pro výměnu vozu za čerstvě nabitý monopost. Co víc pneumatiky se měnit nesmí měnit, dokud nebude vůz postižen defektem. Jezdec, který zajede nejrychlejší kolo závodu získává dva bonusové body navíc, což je další podivnost. Více než to musejí piloti sledovat stav nabití akumulátorů, aby vůbec do depa pro druhý vůz dojeli.
Každopádně ať už patříte mezi fandy nebo odpůrce závodů, na jaké si s sebou není třeba brát špunty do uší, zajímat by vás mohl elektromotor od dceřiné společnosti McLaren Electronic Systems britského výrobce, který je pro všechny aktuální monoposty společným jmenovatelem, podobně jako jeho napájení z akumulátorů vyvinutých Williamsem. Technologie, která funguje už od 19. století v podstatě stále stejně, totiž byla dotažena velmi daleko, McLarenem konkrétně zatím nejdále.
Pokud tápete odkud to či ono převzal, pak vězte, že se Britové vývojem nejmodernějšího elektromotoru zabývali už při vymýšlení McLarenu P1 - výjimečného hybridního hypersportu, který velmi podobnou jednotku zkombinoval s osmiválcovým benzinovým bi-turbem o objemu 3,8 litru. Ve finále dosahuje výkon jeho soustavy na 916 koní, díky nimž lze na třístovku akcelerovat za proklatě svižných 17 sekund.
V případě elektrické formule vyvine elektromotor maximální výkon až 228 koní, přičemž váží pouhých 26 kilogramů, což z něho dělá v poměru výkonu a hmotnosti zatím nejvýkonnější agregát svého druhu - s nejvyšším výkonem vzhledem k hmotnosti, který dosahuje 8,77 kW (téměř 12 koní) na kilogram. To je třikrát až čtyřikrát více než u dnešního typického hybridního ústrojí. Kromě toho se vyznačuje velmi kompaktními rozměry, kterým podobně silné spalovací motory nemohou konkurovat.
Pohonná jednotka McLarenu pro Formula E zahrnuje kromě elektromotoru, který pohání přes pětistupňovou sekvenční převodovku a diferenciál kola zadní nápravy, také řídicí jednotky zajišťující ovládání motoru a veškeré elektroniky monopostu. Soustava se prý vyznačuje nejen skvělou odezvou na sešlápnutí plynu, ale také schopností rychlého a efektivního chlazení. V případě, že pilot nestojí na plynu, elektromotor funguje jako generátor a zpětně dobíjí akumulátory, čímž vůz lehce zpomaluje. Automobilka si díky tomuto vyspělému elektromotoru do budoucna slibuje větší množství silničních modelů, se kterými bude díky jeho zapojení schopná snižovat emise bez nutnosti použití extrémně malých spalovacích motorů.
Šampionát Formula E je prazvláštní, avšak své fandy si jistě také najde. Každý monopost je v sezoně 2014/2015 poháněn jednotkou McLarenu. V příští sezoně to možná bude jinak, neboť v té už budou brány otevřeny všem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva