Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu
5.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Goodyear chce nabíjet baterie aut teplem z pneumatik a také měnit styčnou plochu podle aktuální situace. Jak přesně, zatím není známo.
Z novinek firmy Goodyear na ženevském autosalonu je zřejmé, že snižování valivého odporu není jedinou cestou, jak v budoucnosti přispějí pneumatiky k lepšímu dojezdu elektromobilů. Koncept pneumatiky s názvem BH03 zvládne přeměnit teplo v elektřinu. Jak se tedy pneu při jízdě zahřívá, nabíjí baterie elektromobilu.
Jak toho firma docílila, není známo. Hovoří se o speciálních materiálech, které z tepla dokážou udělat elektřinu, ale kolik elektřiny je možno vyrobit, jak rychle je potřeba jet, jaká je životnost materiálů ani co to je za materiály, se svět nedozvěděl. Kromě generování elektřiny však také mají tyto materiály „optimalizovat valivý odpor”, tedy ho snížit.
Další novinkou Goodyearu je pneumatika se třemi dalšími rovnoběžnými tubami v běhounu, nazvaná Triple Tube. Ony tři tuby zvládnou měnit tvar styčné plochy podle toho, co řidič po pneumatice zrovna chce. Uvnitř hlavní vzduchové komory, jakou využívají pneumatiky dnes, je jakási pumpa, která upravuje tlak v oněch třech individuálních tubách. Jak něco takového technicky funguje, bereme-li v úvahu, že kolo musí být vyvážené, protože se točí, nemáme zdání.
Pneumatika Triple Tube funguje ve třech různých režimech. Prvním je Eco/Safety, kdy jsou všechny tři tuby nafouknuté a valivý odpor je snížen pro nižší spotřebu paliva. Druhým je Sporty, kdy se prostřední tuba a tuba na vnitřní straně zatáčky vyfoukne a tak zlepší přilnavost a chování pneumatiky na suchém povrchu, když budete při sportovní jízdě chtít co nejvíc trakce. A třetí režim je Wet, kdy se naopak vyfouknou krajní tuby a prostřední zůstává plná, a to pro co nejlepší odolnost proti aquaplaningu. Docela dobře to ukazuje video níže.
I v těchto případech je více otázek než odpovědí, například si nejsme jisti, jak spolu může koexistovat požadavek na nízký valivý odpor a zároveň bezpečnost, pokud se onou bezpečností myslí např. co nejkratší brzdná dráha. Pro tu totiž potřebujete co největší přilnavost, která se s malou styčnou plochou a nízkým valivým odporem do značné míry vylučuje.
A také může být otázkou, jak se mezi režimy přepíná - zda byste měli v interiéru tlačítko jako dnes třeba na změnu charakteristiky tlumičů, anebo zda to guma pozná automaticky podle toho, co s autem děláte. Zde vyvstávají otázky na rychlost reakcí - třeba pokud pojedete klidným stylem po okresce a najednou bude potřeba se rychle vyhnout překážce či prudce zabrzdit, jak rychle se v těchto případech pneumatika změní z co nejšetrnější ke spotřebě na co nejpřilnavější.
Goodyear také nesdělil ani rámcově, kdy si představuje, že by takovéto inovace mohly být na trhu. Dovolíme si však odhadnout, že je to hudba hodně vzdálené budoucnosti a do konce dekády tady nic takového s námi s největší pravděpodobností nebude, pokud vůbec někdy.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.


Pneumatiky Goodyear BH03 údajně zvládnou teplem nabíjet baterie elektromobilu


Technologie Triple Tube má umožnit měnit styčnou plochu podle aktuálních podmínek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 08:00
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
- Vítězem v Sepangu sice Marquez, ale Alex včera 10:45
- Po crashi vyhrál zkrácený závod Moto3 v Sepangu Furusato včera 10:29
Nejčtenější články
Další dostupný Mercedes končí, pozvolna mizí z konfigurátorů. Jeho konec má být rychlý a definitivní
26.9.2025
Škoda zprznila jednu ze svých největších ikon ve jménu pochlebování podivnému novému designovému směru
26.9.2025
Nová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
26.9.2025
Číňané nepřeháněli, jejich další klon je ztělesněnou noční můrou Rolls-Roycu
26.9.2025
Němci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
26.9.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
