Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu
5.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Goodyear chce nabíjet baterie aut teplem z pneumatik a také měnit styčnou plochu podle aktuální situace. Jak přesně, zatím není známo.
Z novinek firmy Goodyear na ženevském autosalonu je zřejmé, že snižování valivého odporu není jedinou cestou, jak v budoucnosti přispějí pneumatiky k lepšímu dojezdu elektromobilů. Koncept pneumatiky s názvem BH03 zvládne přeměnit teplo v elektřinu. Jak se tedy pneu při jízdě zahřívá, nabíjí baterie elektromobilu.
Jak toho firma docílila, není známo. Hovoří se o speciálních materiálech, které z tepla dokážou udělat elektřinu, ale kolik elektřiny je možno vyrobit, jak rychle je potřeba jet, jaká je životnost materiálů ani co to je za materiály, se svět nedozvěděl. Kromě generování elektřiny však také mají tyto materiály „optimalizovat valivý odpor”, tedy ho snížit.
Další novinkou Goodyearu je pneumatika se třemi dalšími rovnoběžnými tubami v běhounu, nazvaná Triple Tube. Ony tři tuby zvládnou měnit tvar styčné plochy podle toho, co řidič po pneumatice zrovna chce. Uvnitř hlavní vzduchové komory, jakou využívají pneumatiky dnes, je jakási pumpa, která upravuje tlak v oněch třech individuálních tubách. Jak něco takového technicky funguje, bereme-li v úvahu, že kolo musí být vyvážené, protože se točí, nemáme zdání.
Pneumatika Triple Tube funguje ve třech různých režimech. Prvním je Eco/Safety, kdy jsou všechny tři tuby nafouknuté a valivý odpor je snížen pro nižší spotřebu paliva. Druhým je Sporty, kdy se prostřední tuba a tuba na vnitřní straně zatáčky vyfoukne a tak zlepší přilnavost a chování pneumatiky na suchém povrchu, když budete při sportovní jízdě chtít co nejvíc trakce. A třetí režim je Wet, kdy se naopak vyfouknou krajní tuby a prostřední zůstává plná, a to pro co nejlepší odolnost proti aquaplaningu. Docela dobře to ukazuje video níže.
I v těchto případech je více otázek než odpovědí, například si nejsme jisti, jak spolu může koexistovat požadavek na nízký valivý odpor a zároveň bezpečnost, pokud se onou bezpečností myslí např. co nejkratší brzdná dráha. Pro tu totiž potřebujete co největší přilnavost, která se s malou styčnou plochou a nízkým valivým odporem do značné míry vylučuje.
A také může být otázkou, jak se mezi režimy přepíná - zda byste měli v interiéru tlačítko jako dnes třeba na změnu charakteristiky tlumičů, anebo zda to guma pozná automaticky podle toho, co s autem děláte. Zde vyvstávají otázky na rychlost reakcí - třeba pokud pojedete klidným stylem po okresce a najednou bude potřeba se rychle vyhnout překážce či prudce zabrzdit, jak rychle se v těchto případech pneumatika změní z co nejšetrnější ke spotřebě na co nejpřilnavější.
Goodyear také nesdělil ani rámcově, kdy si představuje, že by takovéto inovace mohly být na trhu. Dovolíme si však odhadnout, že je to hudba hodně vzdálené budoucnosti a do konce dekády tady nic takového s námi s největší pravděpodobností nebude, pokud vůbec někdy.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.


Pneumatiky Goodyear BH03 údajně zvládnou teplem nabíjet baterie elektromobilu
Technologie Triple Tube má umožnit měnit styčnou plochu podle aktuálních podmínek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
před 5 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Američané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před hodinouNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
před 2 hodinamiČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
před 4 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
před 5 hodinamiOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 10:32 - denis
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch