Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu

(+ videa) Goodyear chce nabíjet baterie aut teplem z pneumatik a také měnit styčnou plochu podle aktuální situace. Jak přesně, zatím není známo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu

5.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Goodyear chce nabíjet baterie aut teplem z pneumatik a také měnit styčnou plochu podle aktuální situace. Jak přesně, zatím není známo.

Z novinek firmy Goodyear na ženevském autosalonu je zřejmé, že snižování valivého odporu není jedinou cestou, jak v budoucnosti přispějí pneumatiky k lepšímu dojezdu elektromobilů. Koncept pneumatiky s názvem BH03 zvládne přeměnit teplo v elektřinu. Jak se tedy pneu při jízdě zahřívá, nabíjí baterie elektromobilu.

Jak toho firma docílila, není známo. Hovoří se o speciálních materiálech, které z tepla dokážou udělat elektřinu, ale kolik elektřiny je možno vyrobit, jak rychle je potřeba jet, jaká je životnost materiálů ani co to je za materiály, se svět nedozvěděl. Kromě generování elektřiny však také mají tyto materiály „optimalizovat valivý odpor”, tedy ho snížit.

Další novinkou Goodyearu je pneumatika se třemi dalšími rovnoběžnými tubami v běhounu, nazvaná Triple Tube. Ony tři tuby zvládnou měnit tvar styčné plochy podle toho, co řidič po pneumatice zrovna chce. Uvnitř hlavní vzduchové komory, jakou využívají pneumatiky dnes, je jakási pumpa, která upravuje tlak v oněch třech individuálních tubách. Jak něco takového technicky funguje, bereme-li v úvahu, že kolo musí být vyvážené, protože se točí, nemáme zdání.

Pneumatika Triple Tube funguje ve třech různých režimech. Prvním je Eco/Safety, kdy jsou všechny tři tuby nafouknuté a valivý odpor je snížen pro nižší spotřebu paliva. Druhým je Sporty, kdy se prostřední tuba a tuba na vnitřní straně zatáčky vyfoukne a tak zlepší přilnavost a chování pneumatiky na suchém povrchu, když budete při sportovní jízdě chtít co nejvíc trakce. A třetí režim je Wet, kdy se naopak vyfouknou krajní tuby a prostřední zůstává plná, a to pro co nejlepší odolnost proti aquaplaningu. Docela dobře to ukazuje video níže.

I v těchto případech je více otázek než odpovědí, například si nejsme jisti, jak spolu může koexistovat požadavek na nízký valivý odpor a zároveň bezpečnost, pokud se onou bezpečností myslí např. co nejkratší brzdná dráha. Pro tu totiž potřebujete co největší přilnavost, která se s malou styčnou plochou a nízkým valivým odporem do značné míry vylučuje.

A také může být otázkou, jak se mezi režimy přepíná - zda byste měli v interiéru tlačítko jako dnes třeba na změnu charakteristiky tlumičů, anebo zda to guma pozná automaticky podle toho, co s autem děláte. Zde vyvstávají otázky na rychlost reakcí - třeba pokud pojedete klidným stylem po okresce a najednou bude potřeba se rychle vyhnout překážce či prudce zabrzdit, jak rychle se v těchto případech pneumatika změní z co nejšetrnější ke spotřebě na co nejpřilnavější.

Goodyear také nesdělil ani rámcově, kdy si představuje, že by takovéto inovace mohly být na trhu. Dovolíme si však odhadnout, že je to hudba hodně vzdálené budoucnosti a do konce dekády tady nic takového s námi s největší pravděpodobností nebude, pokud vůbec někdy.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.


Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu - 1 - goodyear zeneva 2015 bh03 01Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu - 2 - goodyear zeneva 2015 bh03 02
Pneumatiky Goodyear BH03 údajně zvládnou teplem nabíjet baterie elektromobilu

Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu - 3 - goodyear zeneva 2015 triple tube 01Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu - 4 - goodyear zeneva 2015 triple tube 02
Technologie Triple Tube má umožnit měnit styčnou plochu podle aktuálních podmínek

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.