Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Goodyear BH3 a Triple Tube: jedna pneu dobije auto, druhá mění styčnou plochu
5.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Goodyear chce nabíjet baterie aut teplem z pneumatik a také měnit styčnou plochu podle aktuální situace. Jak přesně, zatím není známo.
Z novinek firmy Goodyear na ženevském autosalonu je zřejmé, že snižování valivého odporu není jedinou cestou, jak v budoucnosti přispějí pneumatiky k lepšímu dojezdu elektromobilů. Koncept pneumatiky s názvem BH03 zvládne přeměnit teplo v elektřinu. Jak se tedy pneu při jízdě zahřívá, nabíjí baterie elektromobilu.
Jak toho firma docílila, není známo. Hovoří se o speciálních materiálech, které z tepla dokážou udělat elektřinu, ale kolik elektřiny je možno vyrobit, jak rychle je potřeba jet, jaká je životnost materiálů ani co to je za materiály, se svět nedozvěděl. Kromě generování elektřiny však také mají tyto materiály „optimalizovat valivý odpor”, tedy ho snížit.
Další novinkou Goodyearu je pneumatika se třemi dalšími rovnoběžnými tubami v běhounu, nazvaná Triple Tube. Ony tři tuby zvládnou měnit tvar styčné plochy podle toho, co řidič po pneumatice zrovna chce. Uvnitř hlavní vzduchové komory, jakou využívají pneumatiky dnes, je jakási pumpa, která upravuje tlak v oněch třech individuálních tubách. Jak něco takového technicky funguje, bereme-li v úvahu, že kolo musí být vyvážené, protože se točí, nemáme zdání.
Pneumatika Triple Tube funguje ve třech různých režimech. Prvním je Eco/Safety, kdy jsou všechny tři tuby nafouknuté a valivý odpor je snížen pro nižší spotřebu paliva. Druhým je Sporty, kdy se prostřední tuba a tuba na vnitřní straně zatáčky vyfoukne a tak zlepší přilnavost a chování pneumatiky na suchém povrchu, když budete při sportovní jízdě chtít co nejvíc trakce. A třetí režim je Wet, kdy se naopak vyfouknou krajní tuby a prostřední zůstává plná, a to pro co nejlepší odolnost proti aquaplaningu. Docela dobře to ukazuje video níže.
I v těchto případech je více otázek než odpovědí, například si nejsme jisti, jak spolu může koexistovat požadavek na nízký valivý odpor a zároveň bezpečnost, pokud se onou bezpečností myslí např. co nejkratší brzdná dráha. Pro tu totiž potřebujete co největší přilnavost, která se s malou styčnou plochou a nízkým valivým odporem do značné míry vylučuje.
A také může být otázkou, jak se mezi režimy přepíná - zda byste měli v interiéru tlačítko jako dnes třeba na změnu charakteristiky tlumičů, anebo zda to guma pozná automaticky podle toho, co s autem děláte. Zde vyvstávají otázky na rychlost reakcí - třeba pokud pojedete klidným stylem po okresce a najednou bude potřeba se rychle vyhnout překážce či prudce zabrzdit, jak rychle se v těchto případech pneumatika změní z co nejšetrnější ke spotřebě na co nejpřilnavější.
Goodyear také nesdělil ani rámcově, kdy si představuje, že by takovéto inovace mohly být na trhu. Dovolíme si však odhadnout, že je to hudba hodně vzdálené budoucnosti a do konce dekády tady nic takového s námi s největší pravděpodobností nebude, pokud vůbec někdy.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.
Pneumatiky Goodyear BH03 údajně zvládnou teplem nabíjet baterie elektromobilu
Technologie Triple Tube má umožnit měnit styčnou plochu podle aktuálních podmínek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 2 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 3 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 5 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva