Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360
7.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Podle Goodyearu budeme jednou auty jezdit na gumových koulích. Ty se mají např. automaticky otáčet kvůli opotřebení.
Když dnes hovoříme o pneumatikách, rozumí se černá gumová věc, která se nasazuje na disk. Podle Goodyearu by to ale v budoucnosti - zřejmě dost vzdálené - mohlo být úplně jinak, zhruba jako ve filmu Já, robot. V Ženevě představil koncept pneumatiky ve tvaru koule, která s mechanikou auta není fyzicky spojena, nýbrž funguje na principu magnetické levitace.
Gumová koule, nazvaná Eagle-360, se může otáčet do všech směrů. To znamená několik výhod, jednou z nichž je mnohem snazší parkování, jak příčné, tak podélné. Podle Goodyearu by se tak mohla zvětšit kapacita parkovišť při zachování jejich fyzické velikosti. Samozřejmostí by bylo sledování povrchu silnice čidly a podle toho by vůz pohyboval jednotlivými koulemi, aby vás udržel v přímém směru.
Eagle-360 mají také v drážkách speciální materiál, který se na mokrém povrchu stáhne a tak zvětší drážky pro odvod vody. Také se mění tvrdost dezénu podle toho, po jakém povrchu zrovna jedete, s cílem co nejlepší přilnavosti. Pneumatika údajně komunikuje nejen se senzory auta, ale má i vlastní senzory v běhounu.
Goodyear navrhuje takovéto pneumatiky pro autonomní vozy, které by samy upravovaly rychlost a směr otáčení koulí podle povrchu silnice, samy by uměly zaparkovat a samy by rozpoznaly opotřebování pneumatiky, takže by ji pootočily a používaly zas jinou část takovým způsobem, aby se celá koule opotřebovávala rovnoměrně.
Ovšem, aby se něco takového dalo v autě použít, musela by se auta konstruovat úplně jinak, alespoň po stránce pohonného ústrojí a podvozku. Elektromotory dnešního rázu by klidně zůstat mohly i se spalovacími motory jako generátory, ovšem pohon těchto gumových koulí klasickými poloosami neočekávejte. Máme tedy spíše co do činění s nápadem, ideou, pravda zajímavou. Jestli se někdy zhmotní i jinde než v Ženevě, je otázkou...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2016.





Vzorek Eagle-360 je adaptivní a je navržen tak, aby byl ze všech stran skoro stejný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
dnesIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejnovější články
Muž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
před 6 hodinamiStudie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před 7 hodinamiNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
před 9 hodinamiTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
před 10 hodinamiBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 21:10 - řidičBOB
- Onboard videa 08.21. 17:47 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.21. 14:31 - pavproch
- Volkswagen obecne 08.21. 12:31 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda