Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360
7.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Podle Goodyearu budeme jednou auty jezdit na gumových koulích. Ty se mají např. automaticky otáčet kvůli opotřebení.
Když dnes hovoříme o pneumatikách, rozumí se černá gumová věc, která se nasazuje na disk. Podle Goodyearu by to ale v budoucnosti - zřejmě dost vzdálené - mohlo být úplně jinak, zhruba jako ve filmu Já, robot. V Ženevě představil koncept pneumatiky ve tvaru koule, která s mechanikou auta není fyzicky spojena, nýbrž funguje na principu magnetické levitace.
Gumová koule, nazvaná Eagle-360, se může otáčet do všech směrů. To znamená několik výhod, jednou z nichž je mnohem snazší parkování, jak příčné, tak podélné. Podle Goodyearu by se tak mohla zvětšit kapacita parkovišť při zachování jejich fyzické velikosti. Samozřejmostí by bylo sledování povrchu silnice čidly a podle toho by vůz pohyboval jednotlivými koulemi, aby vás udržel v přímém směru.
Eagle-360 mají také v drážkách speciální materiál, který se na mokrém povrchu stáhne a tak zvětší drážky pro odvod vody. Také se mění tvrdost dezénu podle toho, po jakém povrchu zrovna jedete, s cílem co nejlepší přilnavosti. Pneumatika údajně komunikuje nejen se senzory auta, ale má i vlastní senzory v běhounu.
Goodyear navrhuje takovéto pneumatiky pro autonomní vozy, které by samy upravovaly rychlost a směr otáčení koulí podle povrchu silnice, samy by uměly zaparkovat a samy by rozpoznaly opotřebování pneumatiky, takže by ji pootočily a používaly zas jinou část takovým způsobem, aby se celá koule opotřebovávala rovnoměrně.
Ovšem, aby se něco takového dalo v autě použít, musela by se auta konstruovat úplně jinak, alespoň po stránce pohonného ústrojí a podvozku. Elektromotory dnešního rázu by klidně zůstat mohly i se spalovacími motory jako generátory, ovšem pohon těchto gumových koulí klasickými poloosami neočekávejte. Máme tedy spíše co do činění s nápadem, ideou, pravda zajímavou. Jestli se někdy zhmotní i jinde než v Ženevě, je otázkou...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2016.





Vzorek Eagle-360 je adaptivní a je navržen tak, aby byl ze všech stran skoro stejný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
Média tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před 2 hodinamiK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom