Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Google ukázal, jak „vidí” svět jeho autopiloty, lidem se takto nikdy nevyrovnají
2.5.2019 | Petr Prokopec
Lidé jsou obvykle lidští, to už je jejich vlastnost. Podle toho se aspoň většina z nich chová při řízení na silnici, vozy řízené umělou inteligencí dceřiné firmy Googlu ale všechno vidí jako anonymní krabice.
Jak lze definovat řízení auta? V podstatě jde o kontrolu pohybujícího se objektu v poněkud chaotickém prostředí plném dalších pohybujících se objektů. Je to komplexní úkol, do kterého vstupuje spousta proměnných a neustále se měnící podmínky. Přesto to drtivá většina lidí zvládá natolik dobře, že se na řízení přestanou soustředit a za volantem začnou dělat celou řadu dalších činností. Došlo to tak daleko, že řízení by se nejraději zbavili zcela, proto se stále více mluví o autopilotech.
Na straně umělé inteligence leží nesporné výhody, odolávat dokáže kupříkladu únavě. Navíc zvládá jet ustálenou rychlostí, a to prakticky po neomezeně dlouhou dobu. Mimo to může i komunikovat s ostatními a přejímat také data z centrální řídicího systému. Dopředu tak ví, jaká je situace za rohem - a právě tento náskok dává autonomnímu řízení dostatek prostoru na ochranu posádky i ostatních účastníků silničního provozu. Lidé však mohou kontrovat něčím nepřekonatelným, intuicí.
Co přesně tím máme na mysli? Představte si třeba dítě, které jde po chodníku podél silnice. Na jeho normální chování my i umělá inteligence reagujeme naprosto stejně. A stejně tak si obě strany zvládnou povšimnout i zmrzlinářského vozu, který samozřejmě zaregistruje i ono dítě - a náhle a bez jakéhokoliv varování se k němu rozeběhne. Člověk za volantem přitom něco podobného předvídá, jednoduše proto, že jej na takové chování připravily zkušenosti. Autopiloti nemají šanci.
Proč tomu tak je? Jak jsme zmínili, zejména kvůli absenci intuice. Autonomní řízení sice má k dispozici data ze všemožných kamer, radarů a senzorů, stejně jako tato data dokáže extrémně rychle zkombinovat, ovšem skrze elektronická zařízení vidí veškeré objekty tak trochu jako anonymní krabice. Na základě výstupu kamer pak sice technika rozpozná, zda jde o dítě či automobil, ovšem již nedovede dopředu odhadnout, jak člověk bude zrovna na konkrétní vůz reagovat.
Autopiloti dovedou ve většině případů lidskou posádku zastoupit, a přitom skutečně nabízí vyšší bezpečnost. I proto, že zbytečně neriskují a jsou ohleduplnější, jak je patrné z nových videí, jež publikoval Google prostřednictvím své dceřinky jménem Waymo, která se vývoji autonomního řízení věnuje a používá přitom upravený Chrysler Pacifica. Když vůz zaznamená cyklisty, kteří musí objet překážku a vjet mu do cesty, pustí je.
Něco takového nelze automaticky očekávat od lidí, zvláště když ze záznamu není příliš patrné, zda vůbec o přítomnosti cyklistů mají nějaké ponětí. Právě to - tedy schopnost konstantně monitorovat celé okolí - je jednou z obřích výhod autopilotů. Ovšem stále je zde jisté riziko, že se věci pokazí, a to právě kvůli oné nepředvídatelnosti lidského chování. Vývoj autopilotů tedy sice lze schválit, ovšem povoleny by měly být až ve chvíli, kdy budou fungovat na sto procent.
Něco takového je bohužel beze změny infrastruktury nejspíše utopie. Autonomní řízení se může „ztratit" tam” kde normální člověk nemá problémy - tedy třeba na silnicích, kde chybí jakékoliv čáry na silnici. V té chvíli se systém ztrácí vodítka a vyžaduje od lidí převzetí kontroly. Pokud ti zrovna v daný moment spí na zadních sedadlech, lze o bezpečnosti jen a pouze snít.


Waymo ukázalo, jak nás vidí umělá inteligence, která zvládá ohleduplně reagovat na cyklisty...


...ovšem zrovna v interakci s nevyzpytatelnými dětmi vidíme jisté mezery
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 11 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 5 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 6 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
