Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré?

Dvoulitr o čtyřech válcích může mít podle patentu až 15 různých objemů, záleží na tom, které válce zrovna deaktivujete. Otázek je zatím více než odpovědí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré?

10.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dvoulitr o čtyřech válcích může mít podle patentu až 15 různých objemů, záleží na tom, které válce zrovna deaktivujete. Otázek je zatím více než odpovědí.

Máme-li před sebou dnes čtyřválcový motor, víme, že všechny čtyři válce mají stejný objem. Je tomu tak nyní a bylo tomu tak vždy, ovšem Honda se míní této tradici postavit. Patentovala si motor s různě velkými válci. Dva litry objemu se tedy nebudou skládat ze zhruba čtyř půllitrových válců, ale že každý válec může mít trochu jiný objem.

To znamená, že při použití technologie vypínání válců lze z takovéhoto dvoulitrového čtyřválce „vyrobit” motor o až 15 různých objemech. Patentové obrázky níže ukazují použití takovéhoto systému na motoru o dvou, třech, čtyřech a šesti válcích. Neznáme ale účel takovéto snahy Hondy; téměř jistě je ultimátním cílem nižší normovaná spotřeba, ale jak jí má být v tomto případě dosaženo, je zatím záhadou.

Stejně tak je zatím neznámo, zda se tento systém dostane do výroby, patent ještě nemusí nic znamenat. Nevíme ani, jak kultivovaný by byl chod takovéhoto motoru, ať už na všechny válce, či jen na některé. Je pravděpodobné, že by zdvih jednotlivých pístů byl odlišný, nikoliv jejich vrtání; naznačují to i patentové obrázky.

To by ale znamenalo i různý kompresní poměr v jednotlivých válcích, což opět může zhoršovat kultivovanost chodu motoru. Jsou to tedy zatím samé otázky a jen málo odpovědí, takže nezbývá než doufat, že Honda svůj vynález co nejdříve představí světu. Před motoráři ale nejspíše ještě stojí spousta práce, takže podobný krok neočekávejme v nejbližší době.


Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré? - 1 - honda patent ruzny objem valcu 01Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré? - 2 - honda patent ruzny objem valcu 02Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré? - 3 - honda patent ruzny objem valcu 03Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré? - 4 - honda patent ruzny objem valcu 04Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré? - 5 - honda patent ruzny objem valcu 05
Příští generace motorů Hondy možná bude mít různé objemy jednotlivých válců

Zdroj: JPO přes Auto Guide

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.