I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby

U některých aut to pochopíte, sporťák typu Porsche 911 by ale na první místo měl klást dynamiku. Neklade, i nová generace 992 má převodovku uzpůsobenou tak, aby upřednostňovala úsporu paliva.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby

17.12.2018 | Mirek Mazal

U některých aut to pochopíte, sporťák typu Porsche 911 by ale na první místo měl klást dynamiku. Neklade, i nová generace 992 má převodovku uzpůsobenou tak, aby upřednostňovala úsporu paliva.

Nekonečné přizpůsobování aut co nejnižší papírové spotřebě paliva se stalo nepříjemným faktem posledních let. Ne snad, že by kdokoli ze zákazníků nestál o co nejefektivnější vůz, přesto jde o značně problematický přístup. Jednak neplatí, že by nízká papírová spotřeba automaticky znamenala nízkou skutečnou spotřebu. A jednak existují auta, u nichž o spotřebu zákazníkům zase tak nejde a pokud ano, pak nikoli v momentech, kdy se na ni výrobci kvůli dosažení co nejlepšího papírového výsledku soustředí.

Případů dokládajících výše zmíněné bychom našli nespočet, ale dva za všechny. Třeba systém start-stop dělá s papírovou spotřebou skoro divy, to ale vychází jen z konstrukce normovaného testu, ve kterých auta musí po určitou dobu stát se zapnutým motorem, simulujíc „pohyb” třeba v městské zácpě. Pokud za hodinu ujedete 2 kilometry po magistrále, start-stop ušetří opravdu hodně, pokud ale ujedete bez zastavení 100 kilometrů mezi městy, neušetří vám nic, naopak vám spotřebu zvýší kvůli jinak zbytné technice na palubě. Papírové hodnoty ale slibují spotřebu pro každého řidiče a každý způsob využití, čemuž nemohou nikdy dostát. Je pak otázkou, zda zrovna tak kontroverzní řešení jako start-stop „cpát” v permanentně nevypínatelné podobě do skoro každého auta, ať už jej zákazník chce nebo ne.

Druhým příkladem budiž downsizing, tedy zmenšování objemu motorů a „nahrazování válců” přeplňováním. I to je přístup, který může fungovat. Budete-li jezdit 50/90/130 na tempomat a sem tam předjedete, budete spokojeni - spotřeba při dlouhodobě nízkém zatížení bude relativně nízká a výkon pro nárazovou akceleraci relativně vysoký. Pokud ale nejezdíte zrovna takto, downsizing pro vás opět fungovat nebude.

Rozhodně tedy existují vozy, ve kterých mohou mít cesty vedoucí ke snížení papírové spotřeby efekt i v každodenní praxi, problém je, že je nikdo nevybírá. Škoda Citigo se start-stopem a VW Golf s malým motorem mohou být dobrou volbou, jenže výrobci úplně ty samé přístupy aplikují úplně na cokoli. Tak se stalo, že zrovna start-stop a downsizing postihly i modely BMW M, Porsche nebo dokonce Ferrari. U nich se nezřídka může stát, že pokusy o snížení spotřeby těmito způsoby v praxi nejenže nepřináší nic dobrého, ale spotřebu zvýší, protože třeba přeplňované motory pod trvale vysokou zátěží efektivní nejsou. A je otázka, kdo z majitelů ocení zhasnutí motoru osmiválcového biturba Ferrari na křižovatce, když s ním ujede asi 100 km za měsíc, nepochybně vydělává miliony a větší cenu než 0,1 litru paliva uspořeného za rok pro něj má zdraví motoru, na které má start-stop prokazatelně negativní vliv?

Logiku to nemá, ale automobilky nemají na výběr. Tímto způsobem jednají pod tlakem zejména Evropské unie a jejích tvrdě vymáhaných limitů flotilových emisí CO2, které si nevybírají, zda jde o auto určené pro víkendové vyjížďky nebo statisíce kilometrů najížděné na dálnici. Hranice dnes 130, za dva rok 95 a pak bůhvíkolik gramů CO2 na jeden kilometr, který je přímo úměrný určité spotřebě paliva, nedává na výběr - při překročení se platí 95 Eur za každý 1 gram a každé 1 prodané auto, takže pokud by třeba koncern VW překročil limit byť jen o onen 1 gram, znamená to při jeho loňských prodejích v Evropě pokutu 160 080 035 Eur přesně, tedy přibližně 4,1 miliardy korun.

To VW nepoloží, ale jde o překročení o jediný gram. Limitem pro rok 2020 je 95 g/km a loňské průměrné emise CO2 byly 119,6 g/km. Kdyby nyní platily pokuty, které budou platné už za 1 rok a 14 dnů, bude VW Bruselu „cálovat” 3 937 968 861 Eur, přes 100 miliard korun za rok. Dieselgate hadr, tohle by Němce rychle položilo. A tak zkrátka nemají na výběr a papírovou spotřebu musí snižovat u každého prodávaného auta za každou cenu, ať už jde o VW Golf nebo Porsche 911.

Zmiňované cesty jako start-stop a downsizing jsou ale jen nejviditelnější projevy výše zmíněného. Auta se co nejnižší spotřebě přizpůsobují i jinak a dnes můžeme zmínit další z absurdních dopadů. Týká se nového Porsche 911 generace 992, jehož základní parametry známe od konce listopadu. Víme tedy, že nově disponuje automatickou převodovkou PDK se dvěma spojkami, která na rozdíl od předchozí generace disponuje rychlostními osmi stupni (991 nabízela sedm). To zní jako další důvod, proč by novinka měla být rychlejší než předchůdce, ale není tomu tak, nová převodovka nepřidá dynamiky ani trochu, snaží se jen o snížení spotřeby.

Z oněch osmi stupňů je totiž pro dynamiku používáno jen šest - na ty se odehraje veškerá akcelerace až po nejvyšší rychlost, i ta je dosahována na šestku. Sedmička a osmička nemají pro dynamiku žádný pozitivní vliv, naopak jejich kolečka maximálně tak zvyšují hmotnost a dynamiku zhoršují, jako rychloběhy se pokouší snížit papírovou a v tomto případě snad i reálnou spotřebu.

Není to v automobilovém světě nic nového, často probírané sedmi-, osmi-, devíti- i desetirychlostní převodovky mají obvykle i několik posledních stupňů nastavených tak, aby snižovaly spotřebu, typicky při jízdě po dálnici. Dokonce 911 to tak má už od dřívějška, ale dosud šlo o jeden převod, což se vzhledem k zaměření 911 dá pochopit - je to stále i cesťák, takže třeba na německé dálnici nemusí být od věci cestovat 200 km/h za nižšího hluku i spotřeby. Ale dvě rychlosti? Dva rychloběhy? Z osmi kvaltů? U 911? To už zní vážně absurdně.

Porsche 911 je pořád sporťák a přes své častější využití pro každodenní ježdění je to stále vůz, který v průměru najíždí pár tisíc kilometrů za rok. U takového by mělo jít v prvé řadě o dynamiku a v té druhé případně i o jiné okolnosti. Fakt, že novinka používá jeden z nejvyspělejších automatů se dvěma spojkami na dnešním trhu a čtvrtinu jeho rychlostí z dynamického hlediska „splachuje do kanálu” jistě hlavně kvůli papírové spotřebě, je zkrátka smutný. Nová 911 by mohla být rychlejším vozem, nepochybně z hlediska akcelerace a možná i z hlediska maximální rychlosti, kdyby svých osm stupňů používala pro dynamiku. Ona ale dva z nich používá pro spotřebu a nejsme si jisti, jak moc zákazníků takový posun v preferencích zrovna u 911 ocení...

I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby - 1 - Porsche 911 992 2020 max rychlost uz na sestku 01I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby - 2 - Porsche 911 992 2020 max rychlost uz na sestku 02I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby - 3 - Porsche 911 992 2020 max rychlost uz na sestku 03I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby - 4 - Porsche 911 992 2020 max rychlost uz na sestku 04I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby - 5 - Porsche 911 992 2020 max rychlost uz na sestku 05I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby - 6 - Porsche 911 992 2020 max rychlost uz na sestku 06I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby - 7 - Porsche 911 992 2020 max rychlost uz na sestku 07I nejnovější Porsche pod bičem EU marní svůj potenciál na úkor spotřeby - 8 - Porsche 911 992 2020 max rychlost uz na sestku 08
Technika nového Porsche zaujme. Automat umí zařadit až osmičku, ale maximální rychlost přichází už na šestku, zbytek převodů krotí spotřebu na úkor jinak dosažitelné dynamiky

Zdroj: Top Gear

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama