Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Infiniti odhalilo tajemství benzinu VC-T s variabilní kompresí, má zabít diesely
15.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Nový benzínový dvoulitr s turbem umí měnit kompresní poměr mezi 8:1 a 14:1. Má mít spotřebu dieselů a všechny přednosti benzinů.
Automobilka Infiniti pustila do světa další detaily o svém zbrusu novém motoru VC-T, dvoulitrovém benzínovém čtyřválci s proměnlivým kompresním poměrem. Údajně má zahrát umíráček dieselům - pokud se ovšem v praxi potvrdí to, co Japonci tvrdí na papíře. Spotřeba tohoto motoru je údajně podobná dvoulitrovým dieselům o nižším výkonu.
Dvoulitr VC-T má dvojí vstřikování paliva, přímé i nepřímé, variabilní časování sacích i výfukových ventilů, olejové čerpadlo s proměnlivým objemem, svody integrované do hlavy válců a turbodmychadlo s elektronickým ovládáním obtokového ventilu. K tomu unikátní systém proměnlivé délky zdvihu pístů, což znamená proměnlivý kompresní poměr, a to plynule v rozmezí 8:1 až 14:1. Principem funkce je, že místo obyčejného spojení klikové hřídele s ojnicí je tu kolébka, která je uprostřed napojena na klikovou hřídel a na jednom konci na ojnici.
Na druhém konci je napojena na „protiojnici” ukotvenou na ovládací hřídeli, jejíž poloha určuje zdvih pístu a s tím i kompresní poměr ve válci. Ovládací hřídel je jen jedna, kompresní poměr je tedy vždy stejný pro všechny válce. Polohu nastavuje řídící elektronika motoru pomocí „Harmonic Drive”, motorku umístěného vně klikové skříně, jak ukáže obrázek a video níže.
Kompresní poměr je u motoru velmi důležité číslo a právě proto byl tenhle systém vyvíjen. Chceme-li co nejnižší spotřebu paliva, potřebujeme vysoký kompresní poměr, díky kterému je možné z malého množství paliva dostat velký tlak ve spalovací komoře a s tím i velký točivý moment. Na tomhle principu fungují diesely. Jenže je-li motor přeplňovaný, s vysokým kompresním poměrem roste riziko detonačního hoření, tj. výbuchu směsi ve válci nekontrolovaným způsobem a v nevhodný moment.
To je pro motor velmi nebezpečný jev, pokud se opakuje často, a čím větší tlak a teplota ve válci je, tím je pravděpodobnost tohoto jevu větší. Aby se riziko co nejvíc snížilo, je u turbomotorů snižován kompresní poměr a/nebo je předepsáno tankovat palivo s vyšším oktanovým číslem. Stručně řečeno - čím vyšší je maximální tlak turbodmychadla, tím nižší kompresní poměr je potřebný, aby bylo zabráněno detonačnímu hoření.
Motor Infiniti VC-T tedy v případě nízké zátěže při klidné jízdě zvýší kompresní poměr na maximum a sníží tlak turbodmychadla, aby bylo dosaženo nízké spotřeby paliva. Variabilní časování sacích ventilů umožňuje motoru také přepnout do Atkinsonova cyklu a motor využívá přímé vstřikovače, což dále snižuje spotřebu. Výsledkem má být spotřeba srovnatelná s dvoulitrovým dieselovým čtyřválcem.
V případě potřeby vysokého výkonu je kompresní poměr snížen, tlak turba maximalizován, motor přepne zpátky do Ottova cyklu a v závislosti na otáčkách aktivuje nepřímé vstřikování, což znamená nejvyšší sílu motoru, pochopitelně na úkor spotřeby paliva. Podle dostupných zpráv je maximem tohoto dvoulitrového čtyřválce 272 koní a 390 Nm. To není zas takový zázrak ve světě, kde může mít Mercedes-AMG A 45 o 109 koní víc ze stejného objemu, ale na to, že se díváme na první aplikaci variabilního kompresního poměru s pravděpodobně citelně širším zacílením, je to více než slušný výsledek.
Jak stojí i výše, tenhle motor by údajně mohl znamenat konec dieselů, alespoň v osobních autech. „Tento motor nenahradí všechny naše diesely, ale má takový potenciál,” uvedl mluvčí značky Infiniti. Je to pořád principielně benzínový motor, což znamená nižší váhu než u srovnatelných dieselů a výrazně kultivovanější chod - údajně zhruba jako u benzínových V6. Také má nižší emise škodlivin, protože nespaluje naftu, a je tedy levnější ho vyrobit tak, aby plnil limity emisní normy Euro VI. Bonusem budiž fakt, že nepotřebuje protiběžnou vyvažovací hřídel, na rozdíl od běžných čtyřválců.
Víme, že se tenhle motor dále a detailněji představí na pařížském autosalonu v říjnu letošního roku. Podle dostupných informací bude tento motor párován s převodovkou CVT a uložen vpředu napříč, tj. bude moci pohánět přední nebo všechna kola. Jako nejpravděpodobnější první aplikace v reálném světě je viděna nová generace crossoveru QX50, která má vzejít z konceptu QX Sport Inspiration a v prodeji být někdy v letech 2017 - 2018.


Systém proměnlivého kompresního poměru má být v prodeji během pár let































Měl by se objevit v příští generaci crossoveru QX50, které položil základ koncept QX Sport Inspiration (na snímcích)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
