Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Infiniti odhalilo tajemství benzinu VC-T s variabilní kompresí, má zabít diesely
15.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Nový benzínový dvoulitr s turbem umí měnit kompresní poměr mezi 8:1 a 14:1. Má mít spotřebu dieselů a všechny přednosti benzinů.
Automobilka Infiniti pustila do světa další detaily o svém zbrusu novém motoru VC-T, dvoulitrovém benzínovém čtyřválci s proměnlivým kompresním poměrem. Údajně má zahrát umíráček dieselům - pokud se ovšem v praxi potvrdí to, co Japonci tvrdí na papíře. Spotřeba tohoto motoru je údajně podobná dvoulitrovým dieselům o nižším výkonu.
Dvoulitr VC-T má dvojí vstřikování paliva, přímé i nepřímé, variabilní časování sacích i výfukových ventilů, olejové čerpadlo s proměnlivým objemem, svody integrované do hlavy válců a turbodmychadlo s elektronickým ovládáním obtokového ventilu. K tomu unikátní systém proměnlivé délky zdvihu pístů, což znamená proměnlivý kompresní poměr, a to plynule v rozmezí 8:1 až 14:1. Principem funkce je, že místo obyčejného spojení klikové hřídele s ojnicí je tu kolébka, která je uprostřed napojena na klikovou hřídel a na jednom konci na ojnici.
Na druhém konci je napojena na „protiojnici” ukotvenou na ovládací hřídeli, jejíž poloha určuje zdvih pístu a s tím i kompresní poměr ve válci. Ovládací hřídel je jen jedna, kompresní poměr je tedy vždy stejný pro všechny válce. Polohu nastavuje řídící elektronika motoru pomocí „Harmonic Drive”, motorku umístěného vně klikové skříně, jak ukáže obrázek a video níže.
Kompresní poměr je u motoru velmi důležité číslo a právě proto byl tenhle systém vyvíjen. Chceme-li co nejnižší spotřebu paliva, potřebujeme vysoký kompresní poměr, díky kterému je možné z malého množství paliva dostat velký tlak ve spalovací komoře a s tím i velký točivý moment. Na tomhle principu fungují diesely. Jenže je-li motor přeplňovaný, s vysokým kompresním poměrem roste riziko detonačního hoření, tj. výbuchu směsi ve válci nekontrolovaným způsobem a v nevhodný moment.
To je pro motor velmi nebezpečný jev, pokud se opakuje často, a čím větší tlak a teplota ve válci je, tím je pravděpodobnost tohoto jevu větší. Aby se riziko co nejvíc snížilo, je u turbomotorů snižován kompresní poměr a/nebo je předepsáno tankovat palivo s vyšším oktanovým číslem. Stručně řečeno - čím vyšší je maximální tlak turbodmychadla, tím nižší kompresní poměr je potřebný, aby bylo zabráněno detonačnímu hoření.
Motor Infiniti VC-T tedy v případě nízké zátěže při klidné jízdě zvýší kompresní poměr na maximum a sníží tlak turbodmychadla, aby bylo dosaženo nízké spotřeby paliva. Variabilní časování sacích ventilů umožňuje motoru také přepnout do Atkinsonova cyklu a motor využívá přímé vstřikovače, což dále snižuje spotřebu. Výsledkem má být spotřeba srovnatelná s dvoulitrovým dieselovým čtyřválcem.
V případě potřeby vysokého výkonu je kompresní poměr snížen, tlak turba maximalizován, motor přepne zpátky do Ottova cyklu a v závislosti na otáčkách aktivuje nepřímé vstřikování, což znamená nejvyšší sílu motoru, pochopitelně na úkor spotřeby paliva. Podle dostupných zpráv je maximem tohoto dvoulitrového čtyřválce 272 koní a 390 Nm. To není zas takový zázrak ve světě, kde může mít Mercedes-AMG A 45 o 109 koní víc ze stejného objemu, ale na to, že se díváme na první aplikaci variabilního kompresního poměru s pravděpodobně citelně širším zacílením, je to více než slušný výsledek.
Jak stojí i výše, tenhle motor by údajně mohl znamenat konec dieselů, alespoň v osobních autech. „Tento motor nenahradí všechny naše diesely, ale má takový potenciál,” uvedl mluvčí značky Infiniti. Je to pořád principielně benzínový motor, což znamená nižší váhu než u srovnatelných dieselů a výrazně kultivovanější chod - údajně zhruba jako u benzínových V6. Také má nižší emise škodlivin, protože nespaluje naftu, a je tedy levnější ho vyrobit tak, aby plnil limity emisní normy Euro VI. Bonusem budiž fakt, že nepotřebuje protiběžnou vyvažovací hřídel, na rozdíl od běžných čtyřválců.
Víme, že se tenhle motor dále a detailněji představí na pařížském autosalonu v říjnu letošního roku. Podle dostupných informací bude tento motor párován s převodovkou CVT a uložen vpředu napříč, tj. bude moci pohánět přední nebo všechna kola. Jako nejpravděpodobnější první aplikace v reálném světě je viděna nová generace crossoveru QX50, která má vzejít z konceptu QX Sport Inspiration a v prodeji být někdy v letech 2017 - 2018.
Systém proměnlivého kompresního poměru má být v prodeji během pár let
Měl by se objevit v příští generaci crossoveru QX50, které položil základ koncept QX Sport Inspiration (na snímcích)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 24 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva