Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje pohon všech kol v poctivém teréňáku? Tohle vaše Octavia 4x4 neumí
25.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pohon 4x4 dnes nabízí spousta aut, v opravdu těžkém terénu by ale už kvůli němu neobstála. Skutečná terénní auta používají docela jiné řešení.
Spousta silničních aut dnes má pohon všech kol, aby dokázala celý svůj výkon snáze přenést na asfalt. Tyto systémy většinou nemají příliš široké možnosti uživatelského nastavení a buď (a to je stále výjimečnější) pohání všechna kola trvale, nebo (a to většinou) jednu nápravu samy připojují ve chvílích, kdy je to potřeba. Jak tyto systémy fungují, jsme probírali loni.
Většině z nich se ale zatvrzelí fandové ježdění mimo zpevněný povrch mohou jen smát. U skutečně terénních aut se totiž setkáváme ještě s jedním typem čtyřkolky - se systémem, u kterého se přední náprava připojuje manuálně, pomocí nějakého ovladače v interiéru. Tento systém bývá často spojen i s redukční převodovkou, určenou pro pomalou jízdu v těžkém terénu.
Jak tohle řešení funguje, popisuje náš přítel Jason Fenske na svém novém videu. Vzal si na to Nissan Frontier v offroadové verzi Pro-4X, který právě nabízí pohon všech kol v USA často označovaný 4WD - „four wheel drive”. Naopak systémy, které připojují druhou nápravu automaticky a obecně nebývají řidičem přímo ovladatelné, se v USA běžně označují AWD - „all wheel drive”. U nás mezi těmito dvěma označeními obvykle neděláme rozdíl, pro dnešek se ale tohoto rozdělení podržme.
Princip 4WD je ten, že standardně jezdíte s pohonem zadních kol (často označovaným 2WD nebo 2Hi) a až ve chvíli, kdy potřebujete více trakce, tedy mimo asfalt nebo na sněhu, si knoflíkem na palubní desce připojíte přední nápravu. Zvolíte označení 4WD nebo 4Hi - od „High”, tedy standardního převodu ve dvoustupňové redukční převodovce.
Zvolením 4WD nebo 4Hi se v rozvodovce připojí i přední náprava, většinou pomocí řetězu nebo ozubených kol. Klíčové je, že rozvodovka nezahrnuje mezinápravový diferenciál - neumožňuje rozdílné otáčky předního a zadního kardanu, takže čtyřkolku u těchto aut lze používat jen za snížené adheze. Pokud byste ji zapnuli na suchém asfaltu a chtěli jet jinak než úplně rovně, v systému by vznikala pnutí kvůli rozdílným otáčkám jednotlivých kol. To by mělo za následek rychlejší opotřebení či dokonce poškození některých součástí.
Režim 4Lo, od „Low”, tedy lehčího převodu v redukční převodovce, je užitečný v terénu - výrazně násobí točivý moment na kolech za cenu extrémního snížení maximální rychlosti jízdy, klidně v řádu desítek km/h. Pokud se tedy chcete plazit říčním korytem nebo provádět jakékoliv jiné terénní hrátky, 4Lo bude správná volba.
Jason zkoušel akceleraci Frontieru Pro-4X na suchém asfaltu, což není úplně to správné hřiště pro terénní pick-up truck, ale pro demonstraci rozdílů v dynamice připadá v úvahu. V režimech 2Hi a 4Hi bylo zrychlení na 30 mph (48 km/h) téměř totožné, protože ani s pohonem pouze zadní nápravy nedošlo k prokluzu kol. Čas tu byl 3,5 vteřiny.
U 4Hi vidíme čas 3,6 vteřiny, a to z jednoho prostého důvodu - v pohonném ústrojí s připojenou přední nápravou vznikají větší ztráty, než když máte zvolenou jen zadokolku. Režim 4Lo kvůli výrazně kratšímu zpřevodování dokázal Frontier rozjet na 30 mph rychleji, a to o 0,2 vteřiny oproti 2Hi. V tomto případě tedy čtyřkolka nebyla při zrychlení ku prospěchu; na ledě nebo v blátě by to samozřejmě byl úplně jiný příběh.
Smysl existence tohoto typu systému 4x4 však leží jinde, pochopitelně - v zajištění trakce za drtivé většiny podmínek, které mohou nastat. V kombinaci se systémem ABLS, „Active Brake Limited Slip”, který nahrazuje samosvorné diferenciály, je schopen se Frontier Pro-4X rozjet i tehdy, pokud má jen jedno přední kolo trakci a zbytek nikoliv, a to i když je na přední nápravě otevřený diferenciál. Systém ABLS přibrzdí protáčející se kola a to, které má trakci, tak dostane dost točivého momentu na to, aby pohnulo automobilem.
Hlavně kombinace všech těchto systémů pak činí auto v terénu skoro nezastavitelným, i když roli pochopitelně hrají i faktory, které pohon 4x4 neovlivní, jako nájezdové úhly či křižitelnost náprav. Nakonec nedávné srovnání aut s pohonem 4x4 v terénu neovládl vůz vybavený takovým řešením náhodou...
Nissan Frontier Pro-4X má připojitelnou čtyřkolku s několika režimy fungování - lepší řešení do těžkého terénu neexistuje
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 11 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva