Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje předepínač bezpečnostního pásu? Vysokorychlostní kamera to ukáže
17.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
O pasivní bezpečnost v autě nebojují jen pásy a airbagy, pomáhá jim i tato šikovná věcička. Jak funguje? Kamera s 28 tisící snímky za sekundu to ukáže.
Předepínače bezpečnostních pásů jsou už dlouho součástí standardní výbavy, takže je i vy s největší pravděpodobností máte ve svém autě. Víte ale, že je vůbec máte? A pokud ano, tak co skutečně dělají a čím jsou prospěšné? Jsou to nenápadní pomocníci, které v dramatických záběrech ze skutečných či simulovaných nehody v akci neuvidíte, pomohli ale zachránit už nejeden lidský život. Tak si na ně dnes posvítíme.
Je to věc na jedno použití, podobně jako airbag, a na podobném principu také funguje. Vidět předepínače v činnosti v autě je prakticky nereálné, protože pracují jen při nehodě a jsou dobře schované v interiéru. Video níže je ale vytahuje na světlo světa a ukazuje dva předepínače vymontované z auta. Pochopitelně jsou vybuzené k činnosti jiným způsobem než při dopravní nehodě. Oba jsou umístěny na straně spony pásu a jeden je pružinový, druhý je pyrotechnický. Princip obou je přitáhnutí spony pásu, čímž je přitažen celý bezpečnostní pás a člověk je při nehodě pevněji držen v sedadle.
Ten pružinový se autorům videa nepodařilo odpálit; proč to nezkusili podruhé, nevíme, ale není to tak podstatné. Obvyklejší řešení je to pyrotechnické, které je také zajímavější. Autoři do něj přidali trochu barvy, aby bylo vidět, jak se ve válci pohybuje píst. Důležitější ale je, jak moc a jak rychle se přitáhne spona pásu - při frekvenci 1 000 obrázků za vteřinu je pořád její pohyb dost rychlý, až při frekvenci 28 000 fps je pohyb lépe vidět.
Schéma předepínače na obrázku níže ukazuje pohyb spony staticky. Tlakový plyn je generován patronou s výbušninou, která je svým principem podobná nafukovači airbagu, jen pochopitelně jinak vypadá, je menší a generuje méně plynu. Tenhle plyn je vpuštěn do pístu připevněného k lanku a posun pístu tahá za sponu.
Jeho smysl je jasný - v případě nehody bleskurychle přitáhne pás a jednak zabrání nežádoucímu pohybu těla řidiče či některého ze spolujezdců vpřed, také ale omezí tlak, který by pás na tělo kladl, kdyby se tělo až o chvíli později o pás náhle zaseklo. Předepínač tak v podstatě udělá to, co u pásů závodních aut jejich správné nastavení - „přiková” k sedadlu, i když má jinak komfortní pás, který snadno zapne a rozepne. Drobnost sice nenápadná, ale chytrá a účinná - kolika lidem už musela zachránit zdraví, ne-li život...


Vlevo schéma pyrotechnického předepínače podobného tomu, který je na videu níže. Vpravo schéma předepínače s miniaturním Wankelem
Spona se přitáhne o slušný kus a udělá tak to, co má - přiková řidiče k sedadlu. Barva pochopitelně není standardní součástí, ta je tu pro efekt a lepší viditelnost fungování celého mechanismu
Předepínač pásu je opravdu rychlý...
...podobně jako airbag
Zdroje: Jalopnik, The Slo Mo Guys na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
včeraRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Arbolino, Baltus – news na přestupovém trhu Moto2 včera 17:32
- Gonzalezův poškozený chladič včera 14:09
- Moreira míří do MotoGP včera 10:00
- MS Side se jelo o víkendu v Assenu 18.8.2025
- Red Bull Rookies Cup pokračoval na Red Bull Rookies Ringu 18.8.2025
Nejnovější články
Ošizené nové AUDI, které nemělo kazit pověst značce Audi, se aspoň skutečně prodává levně
před 2 hodinamiOjetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
včeraJaponci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
včeraRuská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
včeraAutomobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva