Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje předepínač bezpečnostního pásu? Vysokorychlostní kamera to ukáže
17.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
O pasivní bezpečnost v autě nebojují jen pásy a airbagy, pomáhá jim i tato šikovná věcička. Jak funguje? Kamera s 28 tisící snímky za sekundu to ukáže.
Předepínače bezpečnostních pásů jsou už dlouho součástí standardní výbavy, takže je i vy s největší pravděpodobností máte ve svém autě. Víte ale, že je vůbec máte? A pokud ano, tak co skutečně dělají a čím jsou prospěšné? Jsou to nenápadní pomocníci, které v dramatických záběrech ze skutečných či simulovaných nehody v akci neuvidíte, pomohli ale zachránit už nejeden lidský život. Tak si na ně dnes posvítíme.
Je to věc na jedno použití, podobně jako airbag, a na podobném principu také funguje. Vidět předepínače v činnosti v autě je prakticky nereálné, protože pracují jen při nehodě a jsou dobře schované v interiéru. Video níže je ale vytahuje na světlo světa a ukazuje dva předepínače vymontované z auta. Pochopitelně jsou vybuzené k činnosti jiným způsobem než při dopravní nehodě. Oba jsou umístěny na straně spony pásu a jeden je pružinový, druhý je pyrotechnický. Princip obou je přitáhnutí spony pásu, čímž je přitažen celý bezpečnostní pás a člověk je při nehodě pevněji držen v sedadle.
Ten pružinový se autorům videa nepodařilo odpálit; proč to nezkusili podruhé, nevíme, ale není to tak podstatné. Obvyklejší řešení je to pyrotechnické, které je také zajímavější. Autoři do něj přidali trochu barvy, aby bylo vidět, jak se ve válci pohybuje píst. Důležitější ale je, jak moc a jak rychle se přitáhne spona pásu - při frekvenci 1 000 obrázků za vteřinu je pořád její pohyb dost rychlý, až při frekvenci 28 000 fps je pohyb lépe vidět.
Schéma předepínače na obrázku níže ukazuje pohyb spony staticky. Tlakový plyn je generován patronou s výbušninou, která je svým principem podobná nafukovači airbagu, jen pochopitelně jinak vypadá, je menší a generuje méně plynu. Tenhle plyn je vpuštěn do pístu připevněného k lanku a posun pístu tahá za sponu.
Jeho smysl je jasný - v případě nehody bleskurychle přitáhne pás a jednak zabrání nežádoucímu pohybu těla řidiče či některého ze spolujezdců vpřed, také ale omezí tlak, který by pás na tělo kladl, kdyby se tělo až o chvíli později o pás náhle zaseklo. Předepínač tak v podstatě udělá to, co u pásů závodních aut jejich správné nastavení - „přiková” k sedadlu, i když má jinak komfortní pás, který snadno zapne a rozepne. Drobnost sice nenápadná, ale chytrá a účinná - kolika lidem už musela zachránit zdraví, ne-li život...


Vlevo schéma pyrotechnického předepínače podobného tomu, který je na videu níže. Vpravo schéma předepínače s miniaturním Wankelem
Spona se přitáhne o slušný kus a udělá tak to, co má - přiková řidiče k sedadlu. Barva pochopitelně není standardní součástí, ta je tu pro efekt a lepší viditelnost fungování celého mechanismu
Předepínač pásu je opravdu rychlý...
...podobně jako airbag
Zdroje: Jalopnik, The Slo Mo Guys na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva